pelpet skrev:
Om golvet är en oisolerad platta så lägg inte plastmatta.
Intressant! Det har varit diskussioner om golven i bland husen här. Jag har t.ex. lagt byggplast innan laminat på uppmaning av någon. När jag rev ut laminaten efter 15 år var det inga problem med betongen under, så jag återanvände byggplastet till nya golvet..
Men de plastgolv vi haft har faktiskt suttit dåligt fast, nu i tvättstugan var det bara att dra loss. Men golvet under ser oskadat ut. Kan ha legat i 30 år från föregående ägare.
 
Jag har också plastmatta i bad/tvättrummet på mitt oisolerade källargolv från 1957, inlagd på 80-talet, och den har släppt.
Blir samma operation där så småningom, riva bort mattan och klinker istället.
 
sune73 skrev:
Klarar du av att sätta klinkers / kakel så klarar du enkelt av att byta en golvbrunn!
Tack för förtroendet men det är väl saker som kan bli fel här, dålig tätning, fel vinkel och höjd och så vidare. Om brunnen bytes är det nog den bit i renoveringen som jag lägger ut.
 
Fotografen skrev:
Jag har också plastmatta i bad/tvättrummet på mitt oisolerade källargolv från 1957, inlagd på 80-talet, och den har släppt.
Blir samma operation där så småningom, riva bort mattan och klinker istället.
Detta är egentligen den stora frågan, Fotografen, om man nu skall klinka för att få bättre ventilation av golvet. Skall tätskikt undvikas? Risken är ju annars bara att det lossnar som mattan gjort och då kommer vatten att krypa in under förr eller senare.

Finns det verkligen en "regel" som säger att man skall tätskikta gamla tvättstugegolv av betong?
 
Regler finns för nybyggnad och vid omfattande renoveringar gör man "likt nytt" även i gamla hus. Klinkra ett golv är inte en omfattande renovering.
Att mattan släppt säger oss att det kommer lite fukt underifrån som måste ta vägen någonstans, tätar man golvet tar den någon annan väg. De rekommendationer jag hittat ang våtutrymmen i gamla källare är att man tätskiktar duschutrymmen på väggar och golv, men inte annars. Någon regel som säger att man ska tätskikta golvet i en gammal tvättstuga finns inte.
Nya hus är byggda för att vara täta och fungerar inte tätskikten tar huset skada. Gamla hus är byggda lite efter principen "det som blåser in, blåser ut" och det brukar fungera om förutsättningarna inte förändras. Förändrar man en sådan gammal konstruktion måste hela konstruktionen ändras till nystandard, en mittimellanvariant brukar orsaka problem.
 
oldswede skrev:
Finns det verkligen en "regel" som säger att man skall tätskikta gamla tvättstugegolv av betong?
Nej det finns ingen sådan regel utan i de fall man har gamla, oisolerade, betonggolv i källarplan med förhöjd risk för fuktvandring så rekommenderar man att inte "tätskikta" alternativt använda ett diffusionsöppet tätskikt (finns sådana).

Däremot rekommenderar man att "tätskikta" direkt i området kring golvbrunnen och på golvet i en dusch. Detta eftersom fuktbelastningen är extra stor kring golvbrunnen. Därför sätter man lämpligen om man vill göra detta, en ny brunn med klämring och en brunnsmanschett samt tätskikt tex 1 X 1 meter runt brunnen.

Då har du gjort ett arbete som du med gott samvete i framtiden kan sälja om du vill utan anmärkning.
 
  • Gilla
oldswede och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Tappar du inte sinnet för proportioner nu?
Varför ska man nödvändigtvis bila upp golvet bara för att man lägger några klinkerplattor på ett betonggolv i en källare från 60-talet?
Oldswede, är brunnen hel utan kraftiga rostangrepp så låt den vara kvar, lägg in klinkerplattorna utan tätskikt eftersom det kan bli problem med underifrån kommande fukt annars.
Han skriver om sin källare och råder Ts och även du att Oldswede inte ska byta golvbrunn i tvättstuga på markplanet. Är badrum eller tvättstuga inte rätt renoverat skulle jag dra av ca 75.000 i arbetskostnad för att återställa det rätt. Men det är för säljaren fritt att välja köpare.
.
Så skyddas byggnadsdelar som inte tål fukt:
•Bad- och duschutrymmen ska förses med vattentätt skikt på golv och vägg.
•Toalett, tvättstuga och utrymme för varmvattenberedare ska normalt ha ett vattentätt skikt på golv som dras upp på vägg, till exempel vid undergolv av spånskiva eller fuktkänslig väggskiva. (Nu har han inte skrivit vad han har för väggar.).
 
Redigerat:
Beror ju på hur man definierar "renovering". Lägga klinker ovanpå ett befintligt betonggolv är i mina ögon likvärdigt med att tex måla om golvet, ingen renovering, och då är det egalt om brunnen är den gamla, bara den är hel och inte sönderrostad. Börjar man däremot att göra större jobb, lägga golvärme, inreda en liten spaavdelning osv ska självklart golvet bilas upp och en nytt golv gjutas enligt moderna metoder med kapillärbrytande skikt, isolering, tätskikt osv och då byter man självklart brunnar, rör osv. Men här var det bara frågan om plattor på ett befintligt golv, inget annat.
 
slurppe99 skrev:
Han skriver om sin källare och råder Ts och även du att Oldswede inte ska byta golvbrunn i tvättstuga på markplanet.
Är badrum eller tvättstuga inte rätt renoverat skulle jag dra av ca 75.000 i arbetskostnad för att återställa det rätt. Men det är för säljaren fritt att välja köpare.
Om betonggolvet ligger i källarplanet eller i markplanet (platta på mark) och är oisolerat med risk för tillskjutande markfukt så gäller ju samma sak. Och rekommendationen i de fallen är att inte sätta tätskikt på hela golvet utan bara partiellt omkring brunnen. Speciellt som vi pratar om en tvättstuga och inte ett badrum. Alternativet som jag nämnde tidigare är att använda ett difföppet tätskikt.
 
oceanis skrev:
Om betonggolvet ligger i källarplanet eller i markplanet (platta på mark) och är oisolerat med risk för tillskjutande markfukt så gäller ju samma sak. Och rekommendationen i de fallen är att inte sätta tätskikt på hela golvet utan bara partiellt omkring brunnen. Speciellt som vi pratar om en tvättstuga och inte ett badrum. Alternativet som jag nämnde tidigare är att använda ett difföppet tätskikt.
Jag säger inte emot dig.
Huvudfrågan var om han skulle byta golvbrunn eller ej vid liten eller stor renovering.
 
Jättebra svar måste jag säga; jag kommer att ta in någon för att byta golvbrunn, lägger manschett och klämring samt ett tätskikt i närområdet. Och sedan lägger jag klinker på hela golvet.

Detta borde var det rätta om man sammanfattar diskussionerna.
 
  • Gilla
aivo och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Klokt val! (y)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.