Rev ut en gammal plastmatta i den lilla tvättstugan, den var vikt ner i golvbrunnen.

Vi har ett enplanshus från 1962 med oisolerat betonggolv, platta på mark.

Man har i golvbrunnens närhet förstärkt väggens kanter och hörn med en centimeter tjock avrundad betong, detta ser ut att gjorts när huset byggdes. Jag tror att golvet har varit slipat som det var i tvättstugor förr. Betongen ser fin ut, inga sprickor.

Vi funderar på en beläggning, kanske klinker.

Golvbrunnen fungerar, luktar inte och har inga problem men ser trist ut. Kan det vara en fördel att remaljera ? Byte av brunn kostar en förmögenhet och kommer inte på fråga så länge brunnen fungerar.

Skall man lägga ett tätskikt? Har svårt att se någon risk eftersom golvet är gjort för att ta emot vatten.
 
Varför kostar det en förmögenhet att byta golvbrunnen menar du?
Enligt gällande regler så ska den bytas..
 
Krilleman
Precis som GoForIt skriver, var har du fått för dig att byta brunnen kostar en förmögenhet?

Gör du jobbet själv så blir priset ca:

Hyra en bilmaskin för en helg, 200:-
Golvbrunn typ Purus Oden här 419:-
Två 30º böjar för att korrigera höjden om avloppet är i fel höjd här 60:-
Och till sist någon typ av övergångskoppling till 75mm rör tex denna 296:-
En säck grovbetong för ifyllnad av bilningen. Ca 40:-

Detta upplägg täcker de flesta golvbrunnarna som ska bytas...

200+419+60+296+40=1015:-

Alltså ca tusenlappen för att få det korrekt direkt, utan "lappa och laga" en befintlig brunn... (och vad kostar inte det?)

Hur tänkte du?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jag har aldrig gjort sådana grovjobb själv utan måste ta in någon. Pris ca 10 000:-
efter ROT. Ett par tusen för en relining med fem års garanti. På byte av golvbrunn får jag ett års garanti.

Klinkerläggning har jag gjort förr så det är inga problem.

Det här med "bestämmelser" förstår jag inte. Om jag struntar i att lägga klinker så är golvet som från början. Vem skulle klaga på vår fungerande originalgolvbrunn?
 
Krilleman
Om vi kunde få 10,000:- endast för byte av brunn på jobbet, skulle jag öppna eget och "bara" ta 8000:- för brunnsbyte. Tar ett par timmar beroende på hur betongen beter sig.

Har du allvarligt fått en offert för endast brunnsbyte på 10,000:-???!!!
 
Krilleman
oldswede skrev:
Det här med "bestämmelser" förstår jag inte. Om jag struntar i att lägga klinker så är golvet som från början. Vem skulle klaga på vår fungerande originalgolvbrunn?
Svensk byggnorm. Alla brunnar äldre än -90 ska bytas!

Men är inte brunnen i ett våtrum så kanske reglerna är annorlunda.

Läs mer här:
https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar

Oavsett skulle jag ha bytt!
 
Tack för snabba svar krilleman,

Saken är den att jag frågade en golvläggare om att byta ut plastgolvet. Han skulle ha ca. femtusen för de 6 m2 med spackling och material och det var OK. Men han ville inte lägga mattan om vi inte bytte golvbrunn. Han trodde att det skulle gå på det dubbla, så du har rätt, jag har ingen seriös offert.

Jag är inte ett dugg orolig för något, allt är i betong, både golv och väggar, finns inget trä i närheten.

Men det är klart man vill ha en bra brunn så jag skall ta in offerter på byte och en från Remaljeringsbolaget.
 
oldswede skrev:
Saken är den att jag frågade en golvläggare om att byta ut plastgolvet. Han skulle ha ca. femtusen för de 6 m2 med spackling och material och det var OK. Men han ville inte lägga mattan om vi inte bytte golvbrunn. Han trodde att det skulle gå på det dubbla, så du har rätt, jag har ingen seriös offert.
Med andra ord tror han att utbytet av själva golvbrunnen går på ca fem tusen! Byte av bara plastmatta = 5000kr, byte av plastmatta och golvbrunn = 2*5000=10000kr.
 
Krilleman
Remaljering har och kommer aldrig vara ett alternativ i min värld. Lite som plåster på cancer.

Gör det rätt från början. Ta in fler offerter från fler golvläggare. Det kan ju omöjligt bara finnas en?

Ännu bättre är ju att du fixar det själv med hjälp av mycket bilder upplagda på byggahus! Det har många gjort och lyckats!

Det enda som kan vara lite svårt är att bila försiktigt runt anslutningsröret. Resten är "plätt-lätt"!
 
Om golvet är en oisolerad platta så lägg inte plastmatta.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
I mitt förra hus fanns också en gammal golvbrunn i betonggolvet i källaren. Inför husförsäljningen kom en Anticimex och i protokollet var det en anmärkning att brunnen inte motsvarade byggnormen. Jag blev skitförbannad på den typen så jag gjorde en massa efterforskningar och det visade sig att gamla brunnar är helt OK om det inte finns material i golvet eller därunder som kan ta skada av vatten.
Så om brunnen fungerar för övrigt skulle jag aldrig byta den, man riskerar ju att något blir otät som är tät nu. Jag själv gick till en mekanisk verkstad och lät tillverka ett galler i rostfritt som täckte brunnen i höjd med övrigt golv. 500 kr.
 
Thomas_Blekinge skrev:
I mitt förra hus fanns också en gammal golvbrunn i betonggolvet i källaren. Inför husförsäljningen kom en Anticimex och i protokollet var det en anmärkning att brunnen inte motsvarade byggnormen. Jag blev skitförbannad på den typen så jag gjorde en massa efterforskningar och det visade sig att gamla brunnar är helt OK om det inte finns material i golvet eller därunder som kan ta skada av vatten.
Så om brunnen fungerar för övrigt skulle jag aldrig byta den, man riskerar ju att något blir otät som är tät nu. Jag själv gick till en mekanisk verkstad och lät tillverka ett galler i rostfritt som täckte brunnen i höjd med övrigt golv. 500 kr.
Vilket år var det här? Var har du hittat dessa undantag? De sista övergångreglerna gällde till 2011. Så han ska inte byta en brunn som är mer än 25 år till en ny i samband renovering? Skulle jag nu köpa villan skulle jag göra avdrag på ca 75.000 då renoveringen ej var rätt utförd. Ett av undantagen är att är det planerade stambyten i bostadsrättsföreningar behöver inte ägaren byta golvbrunn om de själva tidigare renoverar badrummet.
 
Klarar du av att sätta klinkers / kakel så klarar du enkelt av att byta en golvbrunn!
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
Skulle jag nu köpa villan skulle jag göra avdrag på ca 75.000 då renoveringen ej var rätt utförd.
Tappar du inte sinnet för proportioner nu?
Varför ska man nödvändigtvis bila upp golvet bara för att man lägger några klinkerplattor på ett betonggolv i en källare från 60-talet?
Träbjälklag, check, byt brunn men ett icke tätskiktat golv i en källare som tål en skvätt vatten...? Är det nåt att "dra av 75 000" för? Dra av från vad? Tvättstugan utan klinker?
Ska man göra det enligt nybyggnadsmetoder måste man bila ur hela golvet, gräva sig ner en bit och bygga upp en modern isolerad platta med allt vad det innebär, vad jag förstår var det inte aktuellt i det här fallet.


Oldswede, är brunnen hel utan kraftiga rostangrepp så låt den vara kvar, lägg in klinkerplattorna utan tätskikt eftersom det kan bli problem med underifrån kommande fukt annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.