Hoppas nån kan svara fort på detta för jag håller på och jobbar nu och skulle behöva få fortsätta så snabbt som möjligt. Lägger upp gipsskivor på väggarna, gjorde taket igår och det gick helt bra, men jag får inte till kapningen nu.

Det är inga problem att skära och bryta med mattkniv vanligtvis men då kapade vi alltid bort större delar, 20cm som minst, nu behöver jag få bort bara 1cm från skivan för att den ska passa (alla skivor måste trimmas med 1cm så är det bara att lägga upp på väggen) )och det funkar inte alls fastän jag dragit med mattkniv på båda sidorna och försöker bryta, det blir bara en röra av det med fula kanter.

Vad kan jag göra? Går det att såga?
 
Ta en gammal avlagd fogsvans. Dom blir slö efter lite gips kapande.
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
Vilken skrotsåg som helst funkar nog men slöa blir dom som sagt.
 
Eller så tar du mattkniven och skär bort 3 cm istället. Golvlisten kommer väl att täcka?
 
Med risk för att låta som en Messerschmitt: Börja med väggarna nästa gång så passar skivorna antagligen.
 
C
En gipshyvel funkar bra också för mindre justeringar. Eller en vanlig liten hyvel för den delen, om man inte är så rädd om den.
 
Fogsvans! Sticksåg! Rasp! vad som helst funkar. Bladen är ju körda men det gör ju inget...
 
MathiasS skrev:
Sticksåg!
Jag gissar du menar handdriven. Jag skulle nog inte vilja utsätta min motordrivna för gipsdammet. Vet inte hur farligt det är egentligen men det känns i varje fall inte bra.
 
Äsch, det går utmärkt. Jag skulle kanske dra mig för att använda min nya superdupersåg till gips men den blåa jag har har hållt i 10 år med gipssågning då och då, så något större problem är det knappast.
 
MathiasS skrev:
Jag skulle kanske dra mig för att använda min nya superdupersåg till gips men den blåa jag har har hållt i 10 år med gipssågning då och då, så något större problem är det knappast.
Min blåa är min "superdupersåg" ;) Men skämt åsido, självklart funkar det. Sen är det väl upp till var och en om man tycker/tror att det extra slitaget pga av gipsdamm är farligt eller försumbart. Jag vet egentligen inte men då det går så lätt med en handsåg undviker jag elsågen för säkerhets skull.
 
Vad jag gjorde var att ta 5cm istället och knäcka och lämna ett mellanrum mot golvet istället. Detta är i ett garage så jag tror det är bättre t.om. så, så blir det inte lika utsatt för fukt ifall man vill typ spola av golvet.
 
Ritsa i gipsen lite extra djupt, lägg gipsskivan så att snittytan ligger precis på kanten ovanpå ex underliggande gipsupplag, använd en regelstump som är 900/1200 och lägg ovanpå som kraftfördelare, slå till med hammaren i en vridande/knäckande riktning.
Funkar utmärkt ner på 10 mm på kortsidan. Långsida kan vara lite värre!

Man kan även använda en gammal avdankad fogsvans och lägga tvärsnitt på ex cc 600 för att gränsa av längden på den gips som ska knäckas så går det lättare.
 
S
bara att karva bort gips med kniven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.