cecar33 skrev:
Även om jag blev lite trött på din reaktion på fösta inlägget, så vill jag ge dig några råd. Om du tänker fortsätta i detta hus och använda din bekant att skriva något intyg eller liknande som du sedan åberopar för att inte betala uppsägningstid eller utverka andra åtgärder så är han jävig med dig. Det betyder lite eller inget värde vid tvist. Du skriver också om hyra som ev betalats svart, använd inte det argumentet då det är lika fel att betala som att ta betalt svart, och du kan nog inte bevisa det heller.
Men som flera har sagt FLYTTA NU om det är så som du säger, du har redan bott 3 år för länge och bevisen för det,sitter vid ditt middagsbord, och dom mår inte bra.
Ursäkta för det! Jag var rätt arg på mig själv redan och uppfattade det lite som att jag blev dumförklarad men jag ser nu när jag läser igen att det säkert inte var menat så. Förlåt för det syrliga svaret och tack för att du ändå fortsätter tipsa mig!

Jag använder min bekant enbart för att han ska ta en första titt och rekommendera om huset bör utredas. Det han säger kommer jag sedan att vidarebefordra till husägaren.
Är det så jävligt som vi befarar att vi är sjuka pga huset så förklarar jag det helt enkelt och ber honom låta oss flytta ut utan uppsägningstid. Är han någorlunda normalt funtad, vilket han borde vara för jag känner honom rätt väl (han är dock snål..) så borde han gå med på detta och dessutom skämmas för att han låtit två barn bo där utan att tydligt informera om att huset inte är ok.

Går han INTE med på det så får han en förklaring av min pappa som är läkare och har full kunskap om familjens sjukdomar och nu tydligt ser ett samband med "sjukt hus". Vill inte det sig heller så ber han om kvitton på hyror från inflyttningsstart för vidarebefordran till sin jurist som sedan kommer att driva tvisten vidare.Att betala svart utan att vara medveten om det är knappast något fel? Vi har ju ett tydligt kontrakt och ingen anledning att misstänka att han gör något annat än att skatta hyran? (Trots att jag ju ändå misstänker det)
Går inte heller detta in utan han fortsätter kräva sin "rätt" så vänder jag mig till kommunen som kan pressa fram en utredning. Det fick jag ju besked om vid samtal med miljö och hälsa i fredags, de ser allvarligt på det då barn bor i huset och kan kräva en utredning som jag förstår det.

Jag tror att vi kommer att flytta ganska omgående ja.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men lucius, kom igen nu!



Jag ryser, ni riskerar ju barnens hälsa för livet :(

Sluta med grubblerier, problematisering och bortförklaringar, flytta !

Vänner och lekkamrater finns väl kvar, det går att förflytta sig flera kilometer numera.
KnockonWood,

Vi vet inte TS bostadsort och inte heller hans ekonomiska och sociala situation.

Men han konkurrerar förmodligen med andra om en ny bostad.

Det är många gånger inte bara att "knäppa" med fingrarna och få en ny bostad.

Läs nedanstående artikel och läs hela. Så här har många människor det i Sverige idag.

P.g.a slöa sociala myndigheter, giriga fastighetsägare och ekonomiskt svaga personer p.g.a arbetslöshet mm. :(

http://www.sydsvenskan.se/ingen-sektion/miljardsatsningens-mojliga-baksida/
 
Flytta snarast möjligt. Om det är svårt att få en bostad, kolla blocket eller fråga runt bland vännerna om de har några tips. Ni kan inte bo i en mögelhärd. Vad som helst är bättre.

Fastighetsägaren verkar vara en fuling som är noga med att ta betalt kontant och säger att ni bara ska torka bort svartmöglet. Jag hade flyttat och meddelat fastighetsägaren att hyreskontraktet är avslutat. Om han tjafsar om uppsägningstid så kommer du att kräva ersättningsbostad via kommunen och dessutom lämna in en redogörelse för all inbetald hyra till Skatteverket.

Viktigast är hälsan.
 
roland53 skrev:
KnockonWood,

Vi vet inte TS bostadsort och inte heller hans ekonomiska och sociala situation...
Nej, men vi förstår väl rätt väl hur ohälsosam hans hemmiljö är.
Och det verkar som att lucius behöver en liten knuff för att börja agera (ursäkta att jag är frank, lucius!)
Och han håller till i Kalmartrakten, vilket inte är riktigt samma sak som Malmö, som din artikel handlar om.

Hur hade du själv gjort i lucius situation, roland53?
Lugnt bott kvar och njutit av din astmamedicin :p
 
KnockOnWood skrev:
Nej, men vi förstår väl rätt väl hur ohälsosam hans hemmiljö är.
Och det verkar som att lucius behöver en liten knuff för att börja agera (ursäkta att jag är frank, lucius!)
Och han håller till i Kalmartrakten, vilket inte är riktigt samma sak som Malmö, som din artikel handlar om.

Hur hade du själv gjort i lucius situation, roland53?
Lugnt bott kvar och njutit av din astmamedicin :p
Absolut inte, men man måste räkna med att alla inte har möjlighet att välja, vilket väldigt klart framgår av artikeln.

Nu hoppas jag att TS har valmöjligheten att kunna flytta och hitta en annan bättre bostad, vad jag ville belysa, så är det inte alla förunnat.
Dessutom så tror jag inte att problemet som artikeln tar upp är koncentrerat till just Malmö området.

Problemet kan vara än värre i glesbygdsområde där mer eller mindre övergivna hus som dessutom är dåligt underhållna köps upp för att "placera" mindre lyckligt lottade. :confused:
 
Redigerat:
Är det inte så att socialen kan ordna förtur till lägenhet och liknande när det finns barn inblandade?
 
roland53 skrev:
Problemet är att många sociala myndigheter sköter detta dåligt :mad: ..
Nej ligger man inte på och är aktiv händer nog inte mycket på den fronten.

(Sagt med viss sarkasm)
 
Uppdatering:
Min kompis som jobbar med dessa saker har gått igenom kåken ytligt nu.
Kort sagt så är det förmodligen inga allvarliga mögelproblem. Det är fuktproblem inomhus pga kosntruktionen på huset och ett taffligt bygge.
MEN, det är andra allvarliga grejer.
Redan efter några minuter inne i huset kände han av läpptorrhet, bihålor, luftvägar och rinnande näsa. Något han väl känner igen.
Och under huset finns förmodligen boven. eller bovarna.
1. Materialet under huset är ej täckt och fuktig jord full med organiskt material. En liten bit under jordytan är lukten fruktansvärd. Kemiskt giftig.
2. Syllen, som är byggd 1968, består av tryckimpregnerat virke. Detta luktar ännu värre inuti. Helt sjuk doft.

Luften som finns under huset bland dessa föroreningar kommer direkt in genom skarvar vid dörrar, bakom kylskåpet och genom det gamla golvet. Prover har tagits med från syll och jord och ska tas dammprover inomhus. Detta är något husägaren får pyssla själv med för vi är på väg härifrån. Husägaren är helt förstörd och kommer inte krångla med uppsägningstid och hyra osv.
Nu återstår alltså att hitta ett nytt hus till familjen illa kvickt och hoppas att vi inte skadats alltför allvarligt. Cancerriskerna med att bo så här tycks ju vara mycket höga och de astmatiska problem den yngsta dottern fått samt våra allergier som utvecklats de sista åren är nog troligtvis kroniska.
Känner mig ganska tom, mycket dum. Belastar mig själv för att inte för längesedan förstått att det är huset som skadar oss och inte allmän otur.
 
Ring de lokala hyresbolagen och förklara situationen, och kom ihåg att nämna barnen. Även om de har ett kösystem så kan de nog frångå det i ett sånt här fall och fixa en lägenhet snarast. Då kan ni sen leta hus i lugn och ro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.