Jag behöver lite tips om inköp av skruvdragare. Ska gipsa en hel del hemma,så tänkte att investera i en, men har ingen aning vad som finns på marknaden som är bra. har hittills använt en 220 volts borrmaskin med ställbart varvtal-men gillar inte att sladden daskar mig i ansiktet hela tiden..... några tips???
 
Oj, det är ungefär som att ställa frågan "kan någon tipsa om en bra bil?"

Frågan har dock ställts många hundra gånger tidigare, kolla den klistrade tråden om att välja skruvdragare, börja där...

Om det nu inte är en gipsdragare du är ute efter?
/A
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hyr en "gipsdragare" om du ska skruva mycket gips!

En bra skruvdragare går på runt 2000 kr (DeWalt, blå Bosch, Makita t.ex.), en skaplig på lite över tusenlappen (t.ex. grön Bosch, AEG). Ska du bara ha en du kan använda lite nu och då duger en för några hundralappar från Jula, Bauhaus e.dyl (Meec, Alphatools, e.dyl)...
 
Till Vedklyven.Oavsett vad du köper eller hyr,köp inte skit! Inombords vet du säkert vad som anses vara en bra maskin.Det är som anders07 tipsar om de märken över 2000 kr.Vi är många som har gått på felköpet att inhandla en billig variant,"jag skall ju bara ha den litegrann,bara för det här lilla jobbet".Även jag har gjort det.Jag kan bara säga:Vilka svordomar jag skulle ha besparat mig om jag hade köpt ett rejält märke från första stund.Och det skulle ha blivit gjort mycket mer med kvalitetsverktyget från början.Dessa lågprisvaruhus formligen vräker ut verktyg av tvivelaktig kvalitet och efter ett antal år nu så står många svenskar med verktyg som bara är skit.Jag har lagt om kursen sedan något år sedan så nu håller jag mig med de bättre märkena.Har alltid svetsat med Kemppi och Esab,Bahco har fått bli mitt märke inom hylsnycklar,skruvmejslar,sågar mm.Jag har gått och sneglat på Stahlville verktyg men inte kommit till skott ännu.Min tanke är att man inte skall lämna efter sig en massa verktyg som dom får köra till soptippen med.Ett kvalitetsverktyg håller rätt använt mer än en mansålder !Lycka till,men du kommer inte att att ångra att du köper ett kvalitetsverktyg.
 
Och nu säljer Beijer den för 2370 kr.
Eller i ett paket tillsammans med en GDX 18V för 3745 kr.
GDX 18V säljs också enskilt för 1870 kr.
Det blir ungefär 500 kr dyrare att köpa maskinerna separat men då tjänar man en egen låda, två batterier och en laddare.
 
OK -tack för alla svar, visst förstår jag att de e en "svår" fråga så får se vad det blir....
 
Det är ju inte fel med lite "systemtänk" heller. Kanske finns det andra maskiner som behövs framöver? Ska de i så fall vara nät- eller batteridrivna? Beroende på svaren på de frågorna kan ju valet av skruvdragare idag bli lite viktigare.

Lycka till!
//Ronnie
 
Skulle in och handla lite trävaror på xl-bygg och då fick jag se att de hade kampanj på en liten skruvdragare ,bosch gsr18-2-li 2x1,5a. Tjaa...va fan!! Det blev en sådan,var tvungen efter jag kom hem och provskruva lite.... FANTASTISK liten maskin!!!. Att man inte investerat tidigare i en sådan.
 
Excel
Hej, jag köpte min Makita 14.4V för 5 år sedan min granne (som jobbar inom bygg) sa: Köp bra prylar innan du börjar renovera. Jag fick också prova hans Hitachi, mina dåvarande Black and Decker åkte på tippen och kan konstatera att inköpet är en av mina bästa investeringar någonsin.

Köp gärna en skruvdragare som inte väger alltför mycket, det underlättar om man ska skruva mycket.
 
Krilleman
Jag köpte en Hilti SD 2500 för 700:- på tradera när jag skulle sänka lite tak för spotlights.

Ovärderlig!

L012281_APC_830x515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En maskin med skruv automat om det är mycket , annars kan jag varmt rekommendera Hitachi´s batteri maskiner, både 14 och 18 volt har jag och är Riktigt nöjd med dem :)
 
Krilleman
Bobbarebygg skrev:
En maskin med skruv automat om det är mycket , annars kan jag varmt rekommendera Hitachi´s batteri maskiner, både 14 och 18 volt har jag och är Riktigt nöjd med dem :)
Problemet med skruvautomaterna är ju att din arm får aldrig vila. Men det går fortare (om man nu har så bråttom) Och på köpet blir väl skruven dyrare...
 
Är aldrig fel med lite träning, och känns förbannat jobbigt att t.ex. gipsa en hel kåk med vanlig maskin, no äre ju rätt enkelt att bara ladda maskinen ist för att rackla med lösa skruvar i fickan:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.