Hej!

Jag har aldrig riktigt fått ett grepp om Y och D kopplade motorer, eller rättare sagt märkskylten på en motor. Om det står 230/400 så ska väl motorn Y kopplas då lindningarna är avsett för 230 v och bränns således om man D kopplar den. står det 400/690 så ska den D kopplas då lindningarna är avsett för 400 volt och går endast på halvfart om man Y kopplar den?

Är jag helt ute och cyklar? Kan någon förklara lite närmare?

Ska koppla in motorn jag bifogar i bilden. Den ska matas från en frekvensare men på locket av motorn står det att den är Y kopplad vid leverans. Kan jag D koppla den eller brinner den upp?


20141023_080737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
delvis ute och cyklar ;) står det 230/400 så klarar motorn 230v eller 400v ...vill du då använda 230v trefas så är det d-koppling som gäller...400v bli det y-koppling...du har väl också två effektangivelser på motorn beroende på vilken späning du använder...

en liten frekvensare kan ju ge trefas 230v tex...och om motorn klarar att drivas av 230v så får den d-kopplas...

hastigheten påverkas inte av kopplingsarten

har för mig dubbla spänningsangivelser mest gäller små motorer...men där är jag osäker
 
Redigerat:
Märkningen är lite lurig på den där, 400V (D) (D:et betyder sannolikt att spänningen avser D-koppling) märkspänning vid 87Hz märkfrekvens betyder att den vill ha 230V vid 50Hz. Så om du ska ha upp motorn till märkfrekvens behövs en frekvensomvandlare matad med 400V. Om du låter den vara på Y behövs 690V in vilket inte blir så lätt....

Edit: Fast fläkten (?) tål tydligen bara 2330 rpm vilket nås vid ca 80Hz enligt märkskylten.
 
Redigerat:
Erik_a skrev:
Hej!

Jag har aldrig riktigt fått ett grepp om Y och D kopplade motorer, eller rättare sagt märkskylten på en motor. Om det står 230/400 så ska väl motorn Y kopplas då lindningarna är avsett för 230 v och bränns således om man D kopplar den. står det 400/690 så ska den D kopplas då lindningarna är avsett för 400 volt och går endast på halvfart om man Y kopplar den?

Är jag helt ute och cyklar? Kan någon förklara lite närmare?

Ska koppla in motorn jag bifogar i bilden. Den ska matas från en frekvensare men på locket av motorn står det att den är Y kopplad vid leverans. Kan jag D koppla den eller brinner den upp?
Du har helt rätt i det du skriver att i vårt nät med 400 V huvudspänning ska en motor märkt 230/400 V Y-kopplas och en 400/690 V D-kopplas vid direkt nätdrift. Det är den huvudregel du kan följa normalt och ta ut märkdata för ström enligt vad som anges vid 400 V.

Vad jag ser av märkningen på din bild är det en 230/400 V motor som därför vid direktdrift 50 Hz ska Y-kopplas. Detta ska man även göra vid 400 V omformardrift avsedd att ge 50 Hz vid märkdata. Men det verkar som man lagt ut denna vad det verkar fläktdrift till att gå översynkront i det som brukar kallas fältförsvagning dvs man kör den D-kopplad och då med 400 V vid 87 Hz istället för normala 50 Hz.

Det sättet är ganska vanligt och det enda du ska se upp med är att välja omformare som klarar den högre strömmen och parametrera den att ge 400 V vid 87 Hz. Nu ser det även ut på märkskylten att maxfrekvensen ska sättas till 80 Hz också men det är av mekaniska eller andra skäl och påverkar inte föregående parameter. Om det är en fläktdrift ställ även spänning/frekvens-karaktäristiken till kvadratisk i stället för den vanliga linjära.

Det är nog vad du i all enkelhet behöver tänka på i detta fallet utan att gräva ner sig onödigt mycket.
 
Gebhart har väldigt bra instruktioner http://www.gebhardt.se/default.asp?URL=http://www.gebhardt.se/dokument.asp du hittar montageinstruktion för RZA en bit ner på sidan.

Där står i princip samma saker som GK100 redan nämnt samt en genomgång av parametrarna i frekvensomformaren och hur man kopplar in det inbyggda motorskyddet i motorn /om det skall användas).

Det levereras med instruktioner med fläkten så har dem som monterat fläkten "slängt bort" dessa ge dem gärna en liten information om att det är viktiga papper.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.