I vårt sextiotalshus ligger "holländsk" ekparkett på ena våningen och på bottenplanet just nu småstavig lönnparkett. Lönnparketten har vi tänkt att byta och skulle helst ha samma mönster som på ovanplanet men funderar också lite på Limhamnsrutan. När la man den egentligen? Den holländska känns ju väldigt typisk för 60 och 70-talet.
 
Oj, nu blev jag nyfiken. Vad är en limhamnsruta?

Har själv lagt holländskt eftersom jag inte orkade lägga fiskben pga rummets form.

jag kan hålla med om att Holländskt kan se 70-tal. mina föräldrar har det i vardagsrummet i sin 70-talsmexitegelvilla.

Kör man andra storlekar på stavarna så tycker jag inte det blir så dåligt....Olja gör susen också.

Här ser du lite bilder:

Nylagt och oslipat:
IMG_4007.jpg

IMG_4006.jpg

Nyslipat och oljat:
IMG_4306.jpg

IMG_4316.jpg
 
Oj vad snyggt. Vi har också slipat och oljat halva övervåningen. Vardagsrum och matsal återstår. Vi skall dock pröva att mattlacka (supermatt) på ett av de oljade golven för att se om vi på det viset kan behålla utseendet men slippa underhållet.

Limhamnsruta brukar folk i annonser benämna parkett som ligger i rutbrädor typ 30x30 och som holländskt vinkelrätt mot varandra ( men alla stavar är lika långa, ser alltså ut lite som schackrutor)

La du din parkett själv? Köpte du lösa stavar eller långa brädor med färdiglimmade stavar ( i så fall var?)
 
Just det. Det är den jag menar. Det var för övrigt snyggt som man gjort det på stombergs med en bård runt typ den man har vid fiskbensmönstrat.

Nå vad tror ni passar denna ruta i ett 60-talshus eller skall man sitället satsa på att ha samma golv uppe och nere dvs holländskt?
 
Ah, då förstår jag vad limhamnsruta var - det är alltså "Holländskt mönster Modified". Det är precis det som ligger i föräldrahemmet.

Personligen gillar jag Holländsk mer. Det blir mer liv i golvet tycker jag.

Jag lade lösa stavar. Har inte sett färdiglimmade flak någonstans, trots att det var poppis på 70-talet. förmodligen insåg man hur rationellt det var att limma ihop hela plankor istället.

 
Var köpte du dina stavar? Kvadratmeterpris?

Någon annan som vet om man fortfarande kan köpa holländskt färdiglimmat på plank? Nytt eller begagnat spelar egentligen ingen roll skall ju ändå slipas
 
Jag såg ett holländskt mönster på plank (dvs laminatparkett) på K-rauta. Stavarna är rätt små - inte alls lika stora som de jag lagt.

http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wood/article/14515/article.asp
15310917Z.jpg

Genom goda kontakter har jag fått betala 200 kr/kvm för stavarna, men räkna hellre med 350-500 kr/kvm. Till det tillkommer slipning för 150 kr/kvm.

Jag har för mej att stavarna kommer från ett finskt företag. Kvaliteten är bra, men tydligen ska Burseryd ha de bästa stavarna (raka, jämna i kvalitet osv).
 
Jo jag har sett deras och Kährs har ju också en variant. Om jag kom över dessa golv till ett riktigt bra pris skulle jag säkert överväga det men de ser ju plastigare ut än vanlig parkett trots att de översta lagren ju är riktig ek.

När vi tog bort en vägg på vår övervåning såg vi att vårt nuvarande golv ju också är limmad parkett på planka men varför såg det inte plastigt ut förr även om det var lackat?

Fasting,när du köpte stavar kapade du då de kortare själv eller kan man beställa olika längder?
 
Jag håller med om det plastiga intrycket. Tänkte skriva en osande rad om det i tidigare inlägget, men valde att utesluta subjektiva intryck...  8)

Stavarna har jag inte sågat upp, utan köpt i olika längder. Vad jag förstått så är det närmare standard med bredden 68 mm
Sen är längden 204, 272, 340 och 408 mm

Se även http://www.burstraind.se för lite mer info...

 
  • Gilla
danne888
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.