Hej!
Jag söker information om hur jag ska täta betongplattan i källaren då det visade sig att det läcker in radonhaltig luft genom den.
Har sökt runt bland forumen men inte hittat något.
En ingenjör var här och med en rökmanik så kunde vi konstatera var det kom upp markluft som dessutom innehöll radon.
Så nu skall dessa sprickor tätas.
Plattan är gjuten runt 50 talet verkar inte vara så tjock, har inte hunnit mäta.
Sprickan är i "mitten" av plattan och går från en yttervägg inåt tvärsöver med en liten avlöpare som går längs med plattan.
Sprickan verkar sprucken uppåt, dvs ändarna har sjunkit.
Har frågat runt på olika byggvaruhus men får lika många svar som personer jag frågat.
Jag vill göra en kvalitativ lagning och inget fuskjobb, då det kommer att dröja ett par år innan det kan bli tal om något bilande och omgjutande av hela plattan vilket jag har sett att det rekommenderas här i olika forum.
Några läckor är mellan plattan och yttervägg, dessa vill jag täta så pass att dom håller tills i sommar då dränering är planerad.
Då kommer väggen att torkas och putsas om på ytter och insidan och i samband med det kommer det att tas hänsyn till radonet i marken.
Källaren kommer inte att användas som bostad utan kommer att vara pannrum, tvättstuga, hobbyrum.
Just nu pågår "operation smalrörsmetoden"

Så hur tätar jag en spricka i betongplattan så den håller ett par år? vilka verktyg? vilket material? hur gör man det rent praktiskt?
Så hur tätar man en spricka mellan en platta och en fuktig hålbetongsvägg så det håller tills man kan göra det ordentligt?
Radonvärdena i marken var inte att skoja med, så att vänta med väggen är inte aktuellt. :surprised:
Så gnugga geniknölen och kom med förslag praktiska eller bara vem som kan veta något matnyttigt, länkar, tel.nummer.
Tackar på förhand :D
 
Dränera om snart? Då skulle jag skulle bila upp en bit längs sprinckan, gräva ut lite, lägga ner en ventillationslang singel (Dräneringsslang), dra ut slangen genom grunden, koppla T- koppling. En som går på dräneringen och en som går upp ovan mark och luftar. (Se till att fallet blir rätt i källaren.) Återfyll med singel, fiberduk och sen finbetong.

På så sätt slipper du bila upp hela golvet och du dränerar källaren på bode vatten och radon.

Installera sen någon extra ventil samt en enkel mekanisk ventilation.

plexi


 
Tack för svaret.
Jag håller redan på att installera en radonsug enl. smalrörsmetoden. :)
Det jag behöver göra är att täta sprickan tills jag har kommit ner till "bila upp och gjut om källargolvet" på att göra listan,
vilket lär ta minst 3 år. :(
Dräneringen kommer att påbörjas runt hela huset någon gång i vår.
Dock läcker det in så mycket radon nu när huset värms upp att vi inte vill vänta med att täta tills i vår i samband med dränering. :'(
Samtidigt som vi dränerar kommer vi att sticka in slang under plattan utifrån för att öka ventilationen enligt den metod du föreslog. :)

Så jag jagar kunskap om.
Hur tätar jag en spricka i betongplattan så den håller ett par år? vilka verktyg?
vilket material? hur gör man det rent praktiskt?
Hur tätar man en spricka mellan en platta och en fuktig hålbetongsvägg så det håller tills
man kan göra det ordentligt? dvs. vid dräneringen i vår.
 
Injektera sprickan med någon epoxi som är lite eftergivlig. Annars finns det risk att spricka går upp igen om huset "rör på sig".

Fråga något/några företag som hållet på med betonginjekteringar om de inte har något lämpligt material och metod för att täta din spricka från radoninträngning.
 
Om inte något polymermaterial så kan ju prova med expanderbetong. Expanderbetong är n cementtyp som inte krymper under härdningen, vilket vanlig betong gör.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Om inte något polymermaterial så kan ju prova med expanderbetong. Expanderbetong är n cementtyp som inte krymper under härdningen, vilket vanlig betong gör.
Fungerar också, under förutsättning att huset "satt sig/rört sig" fördigt och inte fortsätter att sätta/röra sig.

Men plattan var ju från 50-talet så det kanske inte är så stor risk längre.
 
roli skrev:
Fungerar också, under förutsättning att huset "satt sig/rört sig" fördigt och inte fortsätter att sätta/röra sig.

Men plattan var ju från 50-talet så det kanske inte är så stor risk längre.
Precis
 
Då vi är nyblivna ägare till huset och det dessutom har stått obebott i 3 år
och bara tittats till av ägaren (kyrkan) ca 4 ggr per år så är det svårt att avgöra
när den kom och hur fort sprickan rört sig, kan ha varit där i 20 år eller kommit det senaste 5 åren.
Huset har dock alltid haft en grundvärme 4-10 grader under vintrarna, men nu när vi kom så ökade uppvärmningen.
I och med den höjda inomhus tempen ökade de termiska krafterna och radon haltig luft började strömma in i stor mängd.
Gillar tipset med någon mjukare tätning med viss eftergivlighet.
Någon som har något märke så man kan börja söka efter en tillverkare eller leverantör för att ställa frågor.
 
Gå till biblioteket och låna boken "Radon boken" med Bertil clavensjö. Där står allt vad du frågar om!

/Johan
 
Johan!
Står det hur man tätar betongsprickor i boken?
För om boken handlar bara om radon har jag nog läst allt som står på nätet om radon och jag var på en föreläsning på en bomässa i Stockholm.
Just nu känner jag att jag har pluggat in allt och lite till om själva radon frågan. ;)
Det jag nu märker att jag saknar kunskap om är betong dess egenskaper och olika användningsområden, samt hur man reparerar betong. :(
 
Roger_Radon skrev:
Johan!
Står det hur man tätar betongsprickor i boken?
:(
Nu är det ett halvår sedan jag läste den men jag är 99% säker att det står i den.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.