Vi bygger garderober i sovrummet, och den sista garderoben kommer att täcka över en frånluftsventil. Ventilen sitter högst upp längst ut mot kanten på den tänkta garderoben. En möjlig lösning för att inte täcka för ventilen är att såga ut en kub från garderobens hörn*.


Det skulle innebära att ventilen ligger fritt med ca 20 cm marginal. Jag har försökt hitta svaret själv, men hittar bara att det inte är bra att helt täcka för. Skulle det fungera att ha ventilen så här semi-fritt?






* Jag sågar ut en fyrkant från baksidan, ovanstycket och sidan. Viker in dem och sätter fast, så att hörnet pekar inåt istället för utåt.
 
Normalt har man inte frånluft i ett sovrum, utan tilluft.
Ventilation är viktigt. I synnerhet i sovrum.

Är det här den enda ventilen?

Rent praktiskt kanske din idé skulle fungera, men hur ser det ut estetiskt?
Finns det inga andra lösningar?
 
Hm, jag kan ha missuppfattat vilken det är, jag kan testa med en pappersbit om det skiljer sig mellan de olika typerna.

Ja, det är enda ventilen i rummet.

Vi ska sätta upp garderober längs en vägg, vi kan flytta dem kanske 10 cm fram och tillbaka, men inte mer. Det räcker inte för att undvika ventilen. Vi måste ha skjutdörrar, vilket gör att vi inte kan ta bort garderoben helt (eftersom vi då inte kan ha skjutdörrar till andra garderoben. Vi kanske kan ta smalare modeller på garderober, men vi behöver verkligen förvaringsutrymmet. Rent estetiskt är det inte ett problem.

Jag har funderat på att installera en sån här böj i garderoben, och ha ventilen på sidan istället, men jag är tveksam till om det finns utrymme till det: http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=6c12e992aaa570747b9f6c0704673b7e
 
  • Gilla
Johan Dahlberg
  • Laddar…
Du har rätt, det är tilluft.
 
Kommer dörrarna att gå ända upp till taket?
Om inte kanske man kan dra ett rör invändigt i garderoben (finns även platta, rektangulära kanaler) med utsläpp/galler ovanpå?
 
Inte hela vägen upp, men det är kanske 5 cm marginal.
 
Att ha ventilen på sidan kanske är bäst kompromiss mellan ventilation och förvaring, men jag misstänker att röret efter böjen är för långt på de jag har hittat. Har varit och ryckt i ventilen nu, och hittar inte hur man kan lossa den.
 
Den sista såg perfekt ut! Den ser ut att vara tillräckligt kort efter kröken för att fungera.

Vet du om det kan vara hämmande för funktionen att leda om det så?

Vi bor i lägenhet. Har inte tänkt på det tidigare, men nu när du säger det ska jag nog se till att om vi kör på en sådan lösning att den är löstagbar. Vi skulle fortfarande bli tvungna att flytta hela garderoben, men bra att du fick oss att tänka på det redan nu.


Här är en bild på ventilen:
ventil.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har varit och ryckt lite mer... Den går att flytta på, men inte ta bort.
 
Det påverkar flödet något att leda via fler böjar, men det bör fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.