Vi står i byggstarten av utbyggnad men kommer behöva ha ny ventilation. Innan har vi självdrag.

Hittade ett FTX kitt för rimligpeng. Men hur vet man om det e något att ha?
Fläkten heter

FTX Aggregat Flexit Spirit UNI 2
 
Installerade ett ftx system med modellen större av flexit aggregat, UNI 3. Är väl egentligen bara kapaciteten som skiljer dem åt. Mycket nöjd i vilket fall.
Om erat behov ni ligger nära maxkapaciteten av uni 2 aggregatet kan jag varmt rekommendera att gå upp ett snäpp till uni 3 som jag gjorde.. Tex om flera personer duschat efter varandra eller man bränt vid något i köket så är det trevligt att kunna dra på forceringsläget då fläktarna körs upp på max och vädrar ut mycket effektivt om man har lite överkapacitet. Mitt uni 3 aggregat ligger på ungefär 60% av maxkapaciteten vid normalventilation medans ett uni 2 hade legat på bort åt 90% av maxkapaciteten, vilket inte lämnar så mycket kraft över till forceringsläget.
Sen är filtrena lite billigare till uni3.
Hur som helst är jag mycket nöjd med flexit, i synnerhet CI-600 styrpanelen med lite möjligheter att se temperaturer, programmera hemma/bortalägen, bygga på med extra trådlösa forceringsbrytare om man vill.

Hade också självdrag innan och skillnaden är helt otrolig.. Kommer aldrig bosätta mig i ett hus utan ftx. Värt varenda krona!
 
Låter ju kanon. Läste någon stans att det fanns på. Vissa Aggregat går det ändra något sommartid för att dra in lite svalare luft eller något liknande. Vet du om den har detta system.?

Hörs systemet mycket? Prata med byggaren och han sa att vissa system så hör man att det blåser från taket. Jobbigt när man ser på tv eller ska sova..

Tack för det svar. Nu vet vi lite mer
 
Ja de har en inbyggd funktion som de kallar kylåtervinning vilket egentligen fungerar på precis samma sätt som värmeåtervinningen.
På sommarn blir det ju oftare varmare ute och svalare inne och när skillnaden på temperaturen är över ett par grader (ska gå att ställa in) så startar rotorn(värmeväxlaren) och kyler den inkommande uteluften med den utgående inomhusluften.
Det har ju inte alls samma effekt som en ac men kan ju kapa någon grad av den värsta värmen. Vill man så går det att koppla på ett kylbatteri efter aggregatet och få en bättre effekt, styrningen av ett sånt system finns förberett i aggregat och styrpanel.

Jag blev positivt överraskad av ljudet från systemet men det beror ju på hur många ljudfällor man har. Hos mig sitter det en direkt efter aggregatet och sedan vid varje tilluftsventil och i enkelsovrum och kontor hörs inte ett knyst om du inte ställer dig på en stol under ventilen och verkligen lyssnar, i dubbesovrum och vardagsrum där det är ett högre flöde finns det ett litet sus som hörs hela tiden om det är tyst i övrigt.
Ser vi på tv hörs ingenting av ventilationen.
Vi störs dock inte alls av det. Särskilt med tanke på hur mycket friskare luften är i hemmet. Alla i familjen sover bättre och vi märker direkt vi kommer hem till bekanta med dålig ventilation att vi blir märkbart tröttare och slöare
 
Har ett HERU 130 SEC2 själv. Mycket när det gäller ljud är hur du dimensionerar kanalerna. Stora kanaler lägre hastighet och lägre motstånd ger oftast lägre ljud. Men man sätter dessutom ljuddämpare innan varje tilluftsventil. Visst kan man höra en susning men det mesta vänjer man sig med.
 
  • Gilla
Jönsolle
  • Laddar…
Blivit rekommenderad Flexit Uni 2. Tänkte höra om fler har erfarenhet av detta? Tar gärna emot tips på erkänt bra aggregat för kallvind (boyta 132kvm) då det är dags att byta ut det vi har från 1981. Låg ljudnivå är prio.
 
Bricco Bricco skrev:
Blivit rekommenderad Flexit Uni 2. Tänkte höra om fler har erfarenhet av detta? Tar gärna emot tips på erkänt bra aggregat för kallvind (boyta 132kvm) då det är dags att byta ut det vi har från 1981. Låg ljudnivå är prio.
Vi installerade en UNI 2 för ca 1,5 år sedan. Sitter monterad uppe på vår kallvind.
Vi har även en färgdisplay men inställningsmöjligheter monterad till aggregatet.

Själva aggregaten hörs såklart inte alls från vinden, men det susar ganska mycket i frånluftsventilerna men inte i tilluften. Men det kanske är helt normalt.
 
äldre tråd, kanske nån av er är kvar och kan återkoppla. Flexit ingår just nu i luftbutikens färdiga paket så är lite nyfiken på erfarenheter:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.