Eftersom jag (vad jag vet iaf) inte har någon flödesmätare på min F470 så undrar jag vad den optimala temperaturen på avluften är med tanke på COP, verkningsgrad och antalet avfrostningar.
 
Avluften kan ju knappast vara så värst långt under 0°C mer än korta perioder, annars kommer ju utblåset att frysa igen av kondenserande fukt.

Vad gör man då?
Effektivare kompressor, värmeväxlare med högre verkningsgrad är väl det tillverkarna får jobba med.
(Om vi håller oss till Svenska förhållanden med minusgrader på vintern)

Det är lite kul med värmepumpsreklamen.
Enligt Nibe så kan jag spara 6500 - 7300 kWh/år med en F470 frånluftvärmepump
Med en F750 kan jag spara 10000 kWh/år jämfört med utan värmepump.

Men jag gör bara av med ca 5000 kWh/år.
Om jag installerar ett av dessa underverk har jag alltså plötsligt ett plusenergihus :rolleyes:
 
Antagligen är det optimala att ligga precis där det inte frostar på så vp behöver stoppa kompressorn och avfrosta men det beror säkert på storlek på huset och tillgängligt vent flöde. Gör du av med 5000 kwh till värme samt vv finns det nog inte mycket att spara på en frånluft vp förutom bättre vent.
 
smurfen72 skrev:
Antagligen är det optimala att ligga precis där det inte frostar på så vp behöver stoppa kompressorn och avfrosta
Exakt, och vid vilken temperatur är detta?
 
Calle_O skrev:
Exakt, och vid vilken temperatur är detta?
Det brukar frysa vid 0°C ungefär :)
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det brukar frysa vid 0°C ungefär :)
Hmm ... men hur blir då COP om man tex skulle ha plusgrader på avluften? En ComfortZone (som bevisat är en effektiv FLVP) kan ha en avluftstemperatur på minus 20 grader.
 
Det är ju hur som helst inget man kan påverka ställ in rätt vent flöde efter huset sen blir avluften vad den blir.
 
smurfen72 skrev:
Det är ju hur som helst inget man kan påverka ställ in rätt vent flöde efter huset sen blir avluften vad den blir.
Njaa, nu är det så att jag bor ensam i ett hus på 147kvm. Så jag ser ingen anledning till att följa dessa rekommendationer stenhårt. Vore väl rent av dumt om jag inte försökte optimera min FLVP, både för min plånbok och miljöns skull? Det tycker i alla fall jag ... :rolleyes:

PS. Mina termometrar i huset mäter även fuktighet, så där har jag full koll.
 
Calle_O skrev:
...
PS. Mina termometrar i huset mäter även fuktighet, så där har jag full koll.
Jag börjar förstå lite hur du tänker :)

Med sådana data bör du (om du kan räkna och kan fysik) kunna beräkna vid vilken temperatur den avkylda avluften når daggpunkten, dvs kondenserar.
Dvs ju lägre RH på inneluften, desto mer kan du kyla frånluften.
Innan det kondenserar är det ju ingen risk att det bildas frost och is.

Denna beräkning ligger tyvärr över min inkompetensnivå.
Kanske någon annan här är duktig på fuktmekaniken?
 
Det behöver inte ens räknas utan det är bara att pricka in punkterna i ett mollierdiagram.
 
Redigerat:
Och utan att kunna ett skvatt om frånluftsvärmepumpar eller egentligen förstå frågeställningen så kan jag iaf konstatera några saker. Ju fuktigare frånluft desto högre energiinnehåll. Kondensation är en fasövergång som man får mycket energi ur så den borde man rimligen vilja ha.
Vill man inte ha så låg temp på avluften som möjligt alltså?
 
Redigerat:
Calle_O skrev:
Njaa, nu är det så att jag bor ensam i ett hus på 147kvm. Så jag ser ingen anledning till att följa dessa rekommendationer stenhårt. Vore väl rent av dumt om jag inte försökte optimera min FLVP, både för min plånbok och miljöns skull? Det tycker i alla fall jag ... :rolleyes:

PS. Mina termometrar i huset mäter även fuktighet, så där har jag full koll.
Men om du ställer det vent flöde du anser dig behöva så blir ju avluften vad den blir. Du kan ju inte spara energi på att ventilera mera även om vp spar in på nån avfrostning så kommer det gå mera energi att värma huset.
 
Real7 skrev:
...Ju fuktigare frånluft desto högre energiinnehåll. Kondensation är en fasövergång som man får mycket energi ur så den borde man rimligen vilja ha.
Vill man inte ha så låg temp på avluften som möjligt alltså?
Jo men hallå, du får ju tänka färdigt, annars blir det en tankevurpa till :)

Det är ju det vi diskuterar, hur långt ne i avlufttemperatur man kan gå innan det blir problem med isbildning.
 
Så du menar att tillverkarna tar ut mer energi ur frånluften än vad som är lönsamt ?
 
VA?
Vad gör "tillverkarna" menar du?
De konstruerar säkert värmeväxlare som är så effektiva de bara kan.

Vad menar du, jag förstår inte alls :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.