Tyresö
Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha... är du packad eller har du bara svårt att sova... ;)
Det blir lätt att svara på: JA
 
Då så...Då skall jag försöka mig på att flyta imorgon om allt vill sig väl... Håller tummarna ;-)

Jag kommer att lägga en 13-15 mm kaka först för att få det hyfsat jämnt, det kommer bli ganska löst blandat så att det flyter ut så bra det nu går. Funderar på att sätta ihop två st plastspacklar på en brädbit och sedan fästa brädbiten på ett skaft för att få ut det bra utan att behöva klampa in så långt och stampa i spacklet eftersom mitt badrum är avlångt och man går in i ena änden.

Sen så undrar jag hur länge man måste vänta innan man kan gå på och bygga fallet i övriga rummet samt runt golvbrunnen som jag tänker stänga av? räcker det med att flytspacklet håller min egen vikt (typ efter någon/några timmar) eller måste jag vänta ett dygn. gissar på att det skall primas i båda alternativen i så fall?

Sen är jag lite undrande till hur man häller ut spacklet på bästa sätt i övriga delen av badrummet så att det bildas ett så naturligt fall som möjligt det är ju ändå 3m som skall bilda ett hyffsat fall. Eller brukar ni proffs gå in hälla längs väggarna och skopa upp om det flyter ut för mycket?? Har läst att vissa gör som så att man kanske väntar i 40 min och börjar skrapa lite fall med någon hårdare spackelspade.
Skulle bara vara intressant att veta hur ni proffs gör...

Runt golvbrunnen skall jag handspackla så det borde ju kunna gå hyffsat att fixa till.

Önska mig lycka till
 
Fortsätter tråden med dumma frågor.. Ska flytspackla snart, fixar bara det sista.

1 - Armeringsnätet, hur grovt ska det vara? (kommer ha 22mm slang till govvärmen)
2 - När vi hade peab och gjorde ett jobb hemma så la de svartpapp/vindpapp på golvspånet och flytspacklade på det. Läser dock bla denna tråd som att primer på golvspånet är fullgott.
 
tank77 skrev:
1. [länk]
2. Primer på spånet, sedan flyt!
Tack! Då tar vi nr 3.. ;)


3 - Jag har någonstans läs att man ska (kan) ta kantband och skruva mellan golvspånet och väggregeln. golvet ska gjutas i ett gammal timmerhus, tror jag läst detta i samband med renoveringen av vårt förra timmerhus.
 
Det här med att det måste vara en homogen kaka tycks ju inte vara livsviktigt enligt i princip alla andra beskrivningar man läser på nätet?
 
Mikael_L
soldi skrev:
2 - När vi hade peab och gjorde ett jobb hemma så la de svartpapp/vindpapp på golvspånet och flytspacklade på det.
Det där låter i mina öron lite konstigt!

Är det inte meningen att golvspånet och flytspacklet ska bilda en sammansatt kaka för att tillsammans nå stor böjstyvhet?
Sitter det någon slags papp mellan tappar man ju den effekten. :confused:

Fast ska man flyta en riktigt tjock, dvs helt självbärande, kaka så är det kanske rätt ...?
 
Som jag skrev i tidigare fråga är det dock ganska få beskrivningar som visar det så, iallafall med tekniken med avstängnings¨list i duschzonen.

Pappen låter dock konstigt, ja.
 
Att blanda spackel i olika tjocklekar är något jag inte alls känner mig särskilt hemma med, också första gången jag skall flyta. Kommer att använda Finjas fiberförstärkta avjämningsmassa.
Såhär tänkte jag göra på mitt träbjälklag:

1.Flyta 12 mm hela ytan (ca 3.5 km2), sedan prima igen när det torkat.
2. Stänga av mot duschhörnan med avstängningslist och hälla spackel längs väggarna så att det blir ett svagt fall i den icke våta zonen.
3. Ta bort avstängningslisterna och handspackla fallet i den våta zonen.

Vad tror ni om detta, är detta ett bra tillvägagångssätt?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Rejält badrum :)
 
  • Gilla
Mathsson och 2 till
  • Laddar…
Nej det är ganska litet - förhoppningen är ju att jag ska ha lite mer kontroll över flytet med tanke på storleken. Men vi får se. Någon som vill dela med sig av sina flytspacklingsmisstag?
 
Snailman
Fernando Torres skrev:
Nej det är ganska litet
(ca 3.5 km2) :x
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Snailman skrev:
(ca 3.5 km2) :x
Låter toppen att slippa trängas på morgnarna!

Mvh fremax
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Så vad tror ni om min idé, förutsatt att det är ca 3.5 m2 och inte km2 vi pratar om?
 
Snailman
Har inte vågat mig på att flytspackla mitt badrum utan handspacklar, men har betonggolv med visst fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.