P
Håller på och planerar för nytt kök i vårt matrum. Behöver jag göra en bygganmälan till kommunen?
 
Punkterna 3, 4 och 5 kan alla vara aktuella för dig.

Plan- och byggförordningen 6 kap. 5 §
För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid

3. en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs eller byggnadens planlösning påverkas avsevärt,
4. en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader,
5. en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt,
 
P
Låter som en bedömningsfråga på punkt 3.
Punkt 4. Ja en fläkt ska ju till
Punkt 5. Tror jag gäller tex. en byggnad som inte haft vatten eller avlopp tidigare.

Jag mailar kommunen och frågar för säkerhets skull :)
 
5. Väsentlig ändring förutsätter att den haft något innan.
 
Jag flyttade köket från övervåning till undervåning i ett gammalt hus en gång.
(Köket var på övervåningen, för det hade varit en "lanthandel" med bostad där uppe)
Ny el, ny ventilation, nytt VA, nytt allt.

Det föll mig aldrig in att blanda in myndigheterna i detta.
Varför skulle jag göra det? Det jag gör i mitt hus är i stort sett min ensak :cool:
Och vad kommunen inte vet om har den inte ont av.
 
  • Gilla
Demo81 och 3 till
  • Laddar…
TS, beskriv gärna lite mer i detalj vad som ska göras! Var ligger köket idag och hur långt ska det flyttas? Hur ser huset ut; platta på mark, källare? Hur är vatten och avloppsledningar dragna? Hur är ventilationen för köksfläkt byggd idag?

Det är som du säger en bedömningsfråga, lagstiftningen är vag. Om vi tänker oss en "enkel" flytt rent byggtekniskt: huset har källare, vatten- och avloppsledningar är okomplicerat att dra till ny placering, okomplicerade håltagningar etc, ventilation för köksfläkt dras upp på tak på samma sätt som tidigare men med ny placering. Då krävs ej bygganmälan även om vissa skulle vilja tolka lagen som att det ändå krävs.

Stockholms stad beskriver på sin hemsida lite om vad som gäller, eller rättare sagt, hur de tolkar lagen http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Flytt-av-kok-eller-badrum-/
 
OpiMaza
Peter_K skrev:
Håller på och planerar för nytt kök i vårt matrum. Behöver jag göra en bygganmälan till kommunen?
Ring din kommun, och ställ frågan till dom så får vi se hur dom tolkar det.
 
O
Tja... som Stockholm tolkar lagen så tror jag att du kommer undan... Såvida du inte tänker riva bärande väggar....
 
P
Köket ska flyttas till det som är matrum idag, ca 20kvm stort. Källare under så rördragning blir enkel. Inga förändringar i bärande konstruktioner. Det enda som är lite klurigt är köksfläkten då murstocken som används idag ligger för långt bort så antingen blir det ut genom en gavelvägg utan fönster eller genom taket. Huset är i 1 !/2 plan men det nya köket ska ligga i en tillbyggnad från 60-talet och den är i ett plan.
 
Min tolkning är att du behöver göra bygganmälan om tar köksventilationen genom gavel eftersom detta kräver lite speciell teknisk lösning där även sotare blir involverade. Tar du vägen genom taket skulle jag tro att du klarar dig utan bygganmälan. Det är min gissning, men som sagt går du ut genom gavel behöver du göra bygganmälan, men bara för just detta, inte det övriga i köksflytten.
 
P
Ok. Vi får se vad kommunen svarar. Anledning till att dra genom väggen är att går jag rakt upp från fläkten så hamnar ventilationshuven under hängrännan till det andra taket men det går säkert lösa om jag sågar upp undertaket och gör en vinkel inåt rumet och sedan rakt upp genom taket. Gäller väl bara att tänka sig för med rensluckor och så.
 
O
Jag skulle nog försöka dra den genom väggen... borde vara mindre risk för vattenskador än om drar det genom taket...
Dessutom borde det bli billigare....
 
Det går bra att dra genom yttervägg men antingen måste ett brandbackspjäll användas eller så måste orimligt stora områden runt utblåset på fasaden brandsäkras. Oavsett krävs bygganmälan så att den tänkta konstruktionen kan granskas av kommunen (eller sotaren om de väljer att delegera detta arbete).
 
P
Kanske ändå är bäst med en takstos då. Kommunen har i alla fall svarat och menade att det inte behövdes bygganmälan för flytten men när jag nämnde köksfläkten skull de kolla och återkomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.