Hej
Jag upptäckte att det började bubbla lite på väggarna i källaren och köpte mig en Woods avfuktare som är rekommenderad upp till 60 kvm samt max 90 kvm.
Källaren är ca 58 kvm.

Avfuktare har stått på ca 18 timmar och fuktigheten är nu 58% RF.

Jag har ställt in börvärdet på 50%.

Borde den redan ha nått 50% efter 18 timmar eller bör jag avvakta ännu mer, några dagar eller så?

Mvh
 
Redigerat:
Att torka ut väggar kan ta flera veckor. Beror också på vilken temperatur du har i källaren.

Du måste åtgärda huvudproblemet varför det blir fukt annars får du räkna med att alltid köra med avfuktare.
 
roland53 skrev:
Att torka ut väggar kan ta flera veckor. Beror också på vilken temperatur du har i källaren.

Du måste åtgärda huvudproblemet varför det blir fukt annars får du räkna med att alltid köra med avfuktare.
Temperaturen är ca 17 grader just nu och jag tror ju att fukten kommer dels från då man kör torktumlare samt utifrån för bubblorna syns bara på ytterväggarna.

Så egentligen kan det ta väldigt lång tid innan det sjunker mer än 58% med avfuktare? Jag trodde det skulle gå relativt snabbt ändå!

Får även ta och bygga fler utsug till ventilationen i tvättstugan.
 
Tänkte först om jag köpt för klen avfuktare.. Men du tror inte så är fallet Roland?
 
Du får betydligt bättre verkningsgrad på avfuktaren om du höjer rumstemperaturen till 22-25 grader, gärna varmare under uttorkningsperioden.
Fukt från torktumlaren har jag svårt att tro att det sätter sig i väggarna.

Tippar på att du har dräneringsproblem och/eller dåligt fuktskydd på utsidan av källarväggarna.
 
Är det ytterväggar som det bubblar på så tyder det ju på inträngande fukt utifrån. Detta brukar ju tyda på att det är dags att se över dräneringen.

Sedan är väl 58% RF inte så högt i källaren? Man brukar väl säga att vid över 70 % RF så är det risk för mögel.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Du får betydligt bättre verkningsgrad på avfuktaren om du höjer rumstemperaturen till 22-25 grader, gärna varmare under uttorkningsperioden.
Fukt från torktumlaren har jag svårt att tro att det sätter sig i väggarna.

Tippar på att du har dräneringsproblem och/eller dåligt fuktskydd på utsidan av källarväggarna.
Tack för det tipset. Som det är nu så har jag aldrig direkt haft värmen på i källaren eftersom den bara är källare för förvaring och tvätt. Men jag vill ju ändå vara rädd om min källare för att kunna inreda den senare.

Du tror alltså inte att själva problemet beror på en för klen avfuktare utan andra faktorer som dränering från då huset byggdes 1939?

Jag är ganska grön på området måste jag erkänna..
 
Jag kan tänka mig att fuktigheten låg högre innan, noterade bara fuktigheten idag när jag köpte mig en separat mätare för det. Så vet ju inte exakt vad det var innan jag startade avfuktaren.
 
En källare mår alltid bättre med värme, speciellt på sommaren.
Så stäng inte av värmen i källaren oavsett årstid.

En avfuktare som har låg kapacitet står ju och tuggar längre tid än en med hög kapacitet.

Men det är förmodligen skillnad på strömförbrukningen också.....

Du har väl inte bråttom eller.... :)
 
TuXy skrev:
T Men jag vill ju ändå vara rädd om min källare för att kunna inreda den senare.

Du tror alltså inte att själva problemet beror på en för klen avfuktare utan andra faktorer som dränering från då huset byggdes 1939?
Skulle nog avråda dig för att inreda en källare från 1939. Det blir förmodligen bara problem.

Putsade väggar och klinker på golven är väl ok men inget mer....

Förr i tiden var inte källare avsedda för att inredas. Dom ideérna kom väl först i slutet på 60-talet och var väl inte helt lyckat då heller med undermåliga fuktskydd och inredning av trä. :(
 
roland53 skrev:
En källare mår alltid bättre med värme, speciellt på sommaren.
Så stäng inte av värmen i källaren oavsett årstid.

En avfuktare som har låg kapacitet står ju och tuggar längre tid än en med hög kapacitet.

Men det är förmodligen skillnad på strömförbrukningen också.....

Du har väl inte bråttom eller.... :)
Då får jag vrida på lite värme och kanske planera in en dränering snart. Trist att trädgården ryker bara!

Inte bråttom. Men man får lite panik när man ser att det börjat bubbla lite för det vill man inte :)
 
roland53 skrev:
Skulle nog avråda dig för att inreda en källare från 1939. Det blir förmodligen bara problem.

Putsade väggar och klinker på golven är väl ok men inget mer....

Förr i tiden var inte källare avsedda för att inredas. Dom ideérna kom väl först i slutet på 60-talet och var väl inte helt lyckat då heller med undermåliga fuktskydd och inredning av trä. :(
Det har jag läst innan med. Men klinker och lite snyggare väggar duger gott för mig. Menade inte att dra på med parkett och tapeter osv. Utan klinker, så blir det aningen snyggare.
annars är det väl bila ur och isolera som gäller antar jag?
 
TuXy skrev:
Det har jag läst innan med. Men klinker och lite snyggare väggar duger gott för mig. Menade inte att dra på med parkett och tapeter osv. Utan klinker, så blir det aningen snyggare.
annars är det väl bila ur och isolera som gäller antar jag?
Bila ur !!!???

Ja, det blir bara halvdant om du gör det i ett befintligt hus.
Du kan ju inte gärna gräva ut under bärande källarväggar och få det bra.

Och då har du fortfarande inget bra fuktskydd.
Fukt kan stiga upp i väggarna nerifrån såväl som från väggarnas utsida.
Utsidan kan fixas men svårligen underlaget under bärande väggar. :wow:
 
roland53 skrev:
Bila ur !!!???

Ja, det blir bara halvdant om du gör det i ett befintligt hus.
Du kan ju inte gärna gräva ut under bärande källarväggar och få det bra.

Och då har du fortfarande inget bra fuktskydd.
Fukt kan stiga upp i väggarna nerifrån såväl som från väggarnas utsida.
Utsidan kan fixas men svårligen underlaget under bärande väggar. :wow:
Sant, väggarna går inte få bra. Tänkte mer om man skulle satsa på golvvärme :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.