Har för närvarande en oanvänd yta som invändigt är 2x2,4m. Skall montera en skjutdörr på två meters väggen mot ena hörnet med 1 meters öppning. Jag vet att det inte är stort men det är vad som finns.

Skall spruta med vattenlöslig och icke vattenlöslig färg/lack. Så hur gör ni med fläkten tänker på om man använder tex shellak som är spritbaserad och spritbets eller andra lösningsmedel som kan vara explosiva.
Att köpa en ny Atex klassad fläkt är inte kul då dom inte är billiga och hitta en begagnad är inte så lätt.
Tror att det i alla fall behöver vara fläkthjul av aluminium men är inte säker.

Funderar även på om jag skulle ha en fläkt för tilluften som kommer ta luft från snickeriet via ett filter såklart. Men det kanske inte behövs och det går att komplettera efteråt

Har surfat runt på lackeringforum24. Men alla där bygger jätte boxar för bilar och med super stora/dyra fläktar. Har sökt där men inte hittat något relevant svar för mig.

Så hur gör ni

Pär
 
Du har väl koll på alla gamla trådar i ämnet antar jag men här är några:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/179628-enkelt-spraybas.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/137339-flakt-som-kan-anvadas-vid-malning.html
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/194681-bygga-sprutbox-till-mobellackning.html

Angående fläkten så verkar en begagnad köksfläkt vara hemmamålarens val men sjölv tycker jag tipset om en stallfläkt var intressant: http://www.granngarden.se/category/lantbruk-skog/djurstallet/ventilation/

Utan att veta så gissar jag att om du bara har tillräckligt stor öppning och filteryta på tilluften så behövs ingen fläkt för denna. Det är väl också viktigt att boxen i övrigt är tät så att du inte får in ofiltrerad luft från snickeriet men det har du ju bra koll på.

En annan sak som jag inte har full koll på är explosionsrisken men jag skulle inte tro att den etanol/luft blandning som kan bli aktuellt vid schellacksprutning är särksilt explosiv. Spritexplosioner är ju inget man hör talas om så ofta. Förhoppningsvis så är det npgon annan som har bättre koll som kan råda om behovet av gnistskyddad fläkt.
 
  • Gilla
kolven87
  • Laddar…
Tack Jac dom hadde jag koll på. Och ja boxen kommer att vara snortät.
Det kanske funkar med en typ spånfläkt som är direktdriven om den är utomhus. Har en på gång som har 200 mm inlopp. Den borde leverera 3000/4000 m3. Och det hoppas jag räcker.

Flera idéer

Pär
 
  • Gilla
kolven87
  • Laddar…
Jag har förstått att du inser att du måste ta in luften i lackboxen på något sätt. Vore det inte smartast att ta den luften utifrån? När man har slutat lackera och grejerna skall torka kan man kanske styra om flödet så att luften kommer från verkstaden och med betydligt lägre flöden. Skall man ha infravärmare i lackboxen kanske?
 
Jag tänkte att det skulle vara bra att få in lite tempererad luft till boxen. Om jag tar den från snickeriet så hinner den kanske bli lite uppvärmd.
Skulle jag ta den utifrån måste det bli från samma sida som som utloppet från boxen är och det kanske inte är så smart visserligen måste det sitta ett filter där men om man lackar något med stark lösningsmedel. Fast det hinner nog blanda ut sig med uteluften. Men om jag har fläkten på i 30-50 min måste det nog bli svinkallt i boxen om det är vinter med 10 minus ute?
När jag lackar så är det väldigt sällan panik och behöver nog inte någon direkt uppvärmning typ infra eller värmefläkt. Skulle det vara så är infra ett givet alternativ.

Däremot efter som det alltid är ett stängt utrymme och jag har bara en luft luft värmepump i verkstan. Så tänkte jag att jag skall montera en liten värmeförflyttare (har en) nere vid golvet i boxen som suger kalluften från boxen till verkstan och ha ett inlopp uppe vid taket. Allt med spjäll och filter så att tilluften tas från rätt ställe när jag kör med utsugsfläkten.

Tänker jag helt galet

Pär
 
Då är rummet färdigt med pocket filter som inte bygger så mycket. Om jag skulle köra med traditionellt filter skulle det bygga ca 14 cm det filter jag använder bygger bara 4 cm. Och det filtret kan bära 26 kg eller liter färg sedan är det mättat. Och i mitt fall så tror jag det räcker ett tag. Kostade ca 300 kr.

Hur funkar då min lackbox... Super super.
Det är ett galet undertryck i rummet men det funkar utmärkt. Betsade nyligen med spritbets och det luktar apa. Stod utan mask tänkte inte på att använda den. Sedan behövde jag ta en svamp och ta i ett trångt utrymme dit sprutan inte nådde. Fläkten var då avstängd Då slog det mig hur pass effektivt uteblåset fungerat innan när jag sprutade. För nu slogs jag av hur pass starkt spritbets luktar. Innan när fläkten var på luktade det ingen ting tyckte jag.

Fläkten är bara på ca 1600 m3. Om man räknar på min volym i boxen skulle jag behöva ca 4000 m3. Efter som det funkar utmärkt som det är så undrar jag vad som skulle ha hänt med 4000 m3. Det skulle förmodligen bli vågräta riningar.

Behöver man större box, självklart behöver man det. Men nu är det så att jag för nuläget inte har större plats utan att bygga om halva verkstaden.

Så jag är 😊

Pär
1424963303007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chiippe och 6 till
  • Laddar…
intressant!

* Var hittade du filter?
* Är det en slaktad spånsug som du använder som sug?
* Hur tänker du kring gnistsäker/explosions risk? (utgår från att din motor inte är gnistsäker)

Min plan är att bygga något liknade i källaren varför det måste vara helt säkert från explosion
 
Det är en evakuerings fläkt visserligen är den direktdriven. Så länge motorn är separerad från fläkten och det är den i mitt fall. Sedan bör impeller eller fläkthus vara i två olika material tex plåt och aluminium så det inte kan skapa gnistor om hjulet skulle släppa. Men i min fläkt är det tunn plåt i både hus och impeller.och den sitter utomhus på väggen intill lackboxen

Jag pratade med en stor leverantör av lackerings utrustning. Och det är en väldigt liten risk näst intill obefintlig att impellern lossnar och att du samtidigt sprutar något som innehåller väldigt mycket av något som brinner som attans och att det skulle skapa gnistor som skulle antändas.
Han kände inte till att något sådant har hänt. Det brinner oftare i spånsuganläggningar sa han.


Filtret köpte jag hos Lackeringsanlggningar.se Filtret heter paint pocket.

Pär
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.