Vinn smart hem-paket

smarthem1.png

I ett smart hem kan du styra allt från belysningen till ugnen, samtidigt kan du installera larm som larmar om du får för hög fuktighet i krypgrunden eller för kallt ute i gäststugan. Möjligheterna begränsas idag endast av din fantasi.

För att du ska kunna komma igång med ditt smarta hem tävlar vi, tillsammans med i-Home.se, ut ett startpaket för hemautomation. Paketet innehåller en VeraLite Z-Wave Controller och tre Popp Smartplug Switch.

Totalt värde cirka: 2 560 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt välja ut din favoritprodukt i deras sortiment och motivera varför du gillar just den.

Fråga: Hur många Z-Wave enheter kan VeraLite hantera?


1. 20 st
X. 55 st
2. 70 st

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 31 oktober.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från i-Home. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar i-Home för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Det står "Hanterar upp till 70 anslutna Z-Wave enheter." så jag antar att rätt svar skall vara 2. 70 st. Men jag får intrycket att den även klarar 20 eller 55 st om man så vill ;)

Det vore kul att laborera lite med teknik som gör huset lite smartare. Vårt hus är från 1921 och även om det är väldigt välbyggt och stabilt kan man inte, med dagens mått, påstå att det är speciellt smart. Jag skulle vilja kunna styra belysning, mäta temperaturer, luftfuktighet, mäta energiåtgång etc, så detta paket vore perfekt att börja med.
 
En VeraLite kan hantera upp till 70 anslutna z-wave enheter.
Alltså svar 2.

Har idag en Raspberry Pi som jag har försökta att köra z-wave med. Men denna lösning kräver för mycket av användaren, svårt gränssnitt. Så jag har inte kommit framåt.
Därför så skulle jag vilja prova på VeraLite som är en mera färdig lösning.
 
Svar: Upp till 70 stycken, alltså alternativ 2.

Motivering: Hade varit mysigt med mer styrd belysning hemmavid så här års när mörkret kommer krypandes redan tidig eftermiddag.
 
Svar: 70 stycken

Verkar vara mycket smidigt att styra och övervaka i princip alla prylar i hemmet.

Perfekt när man är lat och teknikintresserad för de bekväma funktionerna :)
Men att kunna ställa timers när man inte är hemma för att avskräcka skummisar, samt diverse larmanordningar är ju riktigt guld värt.
Speciellt vattensensor och rökdetektorn!

Kikat ett tag på larm från firmor, men detta verkar mkt mer utbyggnadsvänligt och anvädaranpassat.
 
2: ca 70 st

Vi behöver det för att vi är bortresta väldigt mycket.
 
Rätt svar är 1, X och 2 eftersom maximalt 70 st kan användas.

Perfekt på alla sätt - med Z-Wave och VeraLite blir allting enkelt och rätt!

Med vänlig hälsning Sture

Vi vill gärna ha det i villan och köper ett till för fritidshuset vi ska bygga nästa år!
 
Rätt svar: 2. 70 st

Av produkterna i I-homes sortiment gillar jag Fibaro Motion Sensor:n bäst. Vem vill inte att asfränt sauron öga hemma och möjligheterna som följer den.
 
Redigerat:
Rätt svar är 2 70st

Hade varit trevligt att testa om husvagnen också skulle kunna bli smart med Z-Wave och VeraLite.
 
Hej!

Rätt svar: 2. 70 st

Den här produkten är ju störtskön och den skulle jag vilja ge sambon i julklapp: "Aeon Z-Wave InLine Dimmer med energimätning", den är precis så galet underbar som jag vill att det ska vara.
Julklappsrimmet lyder då:

Jag blir dimmig av kärlek av din blick,
& den här ger mysstunden en extra kick,
för när vår bästa film drar igång,
ska jag impa med tekniken med buller & bång!
 
Redigerat:
70

Jag har i flera år försökt att få loss pengar till att få ihop ett automatiserat system till min 50-talskåk, dessvärre har hela tiden de konstanta renoveringarna tömt kassan. Ännu har jag således långt kvar till att kunna påbörja mitt automatiseringsprojekt :( Vi har nyss påbörjat fönsterbyte och då förstår ni att pengarna rinner iväg fort...

Tankarna är dock många... Fuktkontroll i källare och på vind, temperaturmätning, ljusstyrning, värmereglering och kanske till och med övervakning av elförbrukning och pelletspanna?

Möjligheterna är oändliga och det är bara fantasin som sätter gränser ��
 
Rätt svar är: ............Fler än vad jag behöver.

Har idag en tellstick och det fungerar väl sådär, frun är inte alltid så nöjd när det inte tänds när hon ska upp på natten :rolleyes: har sneglat lite på en Home Center 2 men är för mycket pengar för att testa om jag inte skulle bli nöjd.

Skulle nog säga att min favoritprodukt är Popp Z-Wave PlugIn Dimmer trots att jag inte har den, enkelt att plugga i väggen och att kunna dimma är ett måste om jag ska få hållas med att vi styr belysning via mobilen.

Ha det gött //Daniel

P.S bara utifall att så är ju det rätta svaret såklart att den klarar hantera upp till 70st enheter D.S
 
Rätt svar 2, 70st

Varför? Trött på Tellstick som fungerar ibland. Behöver nåt man kan lita på och vad jag läst på mig om så klarar VeraLite att leverera detta. Skulle jag vinna detta så skänker jag ut min Tellstick (Net) och tillhörande "puckar" och luftfuktighetsmätare!

Mvh Kim
 
B
Svar: 2, 70st

Skulle allra helst vilja ha Fibaro Home Center 2 vilket ger en bra grund att bygga det smarta hemmet kring och inte riskera att huvudenheten blir flaskhalsen som bromsar möjligheterna.
En vinst vore hur kul som helst och ger mig en lite chans att impa lite på min tekniskt ointresserade sambo som tycker att roliga-teknik-kontot kan vara 0kr.
 
Svar: upp till 70 st

Det låter som en dröm att kunna bygga upp kontroll på allt från fuktkvot i husgrunden till statistik på energiförbrukning. Det bästa av världar, dagens teknik i fastighet med något hundratals års erfarenhet av livet...
Tänk att kunna använda pendlingstiden till jobbet varje dag (4,5 tim) och "fixa hemma" i apparnas värld, tända upp först när jag behöver (när jag kliver av tåget i mörkret på kvällen) se ljuset i lantliga tunneln, med raska steg närma mig hemmet, tryggt och välkomnande...

Hösthälsningar/Ann-Catrin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.