Hej
Jag har problem med en dagvattenkulvert som går under vår tomt. Vid storm får vi in dagvattnet in i vår källare och jag är urtrött, milt sagt, på det. Kommunen vill inte kännas vid något ansvar och hänvisar till att kulverten är privat. Min fråga är om någon vet var man tar reda på vem som står som ägare till en privat dagvattenkulvert? Jag har som sagt försökt med kommunen men också med Lantmäteriet men de har inga uppgifter om kulverten.
Kan någon snäll själ hjälpa mig?:banghead:
 
C
Rimligtvis måste väl ägaren av den fastighet där kulverten "börjar" vara rätt person att fråga?
 
Tack för ditt svar men jag vet helt enkelt inte var kulverten börjar. Jag har inte kunnat få ritning över ledningens sträckning varken från kommunen eller Lantmäteriet. Det enda svar jag får är att kulverten är privat.
 
Fedtmule skrev:
Hej
Jag har problem med en dagvattenkulvert som går under vår tomt...
Hej Fedtmule, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Rimligtvis bör väl kulvertägaren ha ett servitut för att ha rätt att ha sin kulvert där.
Den går egentligen inte "under" tomten. Tomten har ju ingen begränsning nedåt.

Börja med att logga in på Min Fastighet på Lantmäteriets hemsida.
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Logga-in-pa-Min-Fastighet/
(Fast du har ju ringt och pratat med dem redan förstås)

Där bör rimligtvis finnas angivet vilka servitut som belastar din fastighet.
Annars kan du väl helt enkelt proppa igen kulverten vid tomtgränsen?
Det är ju din tomt.

Cpalms råd är naturligtvis utmärkt också.

Hur länge har du haft fastigheten?
Kanske någon äldre granne känner till något.
 
Kolla med länsstyrelsen om det är ett dikningsföretag?
 
kulle
Om det är ett villaområde kanske det är du och dina grannar som äger dagvatten ledningen ?
 
Är din tomt avstyckad från någon annan tomt (även detta kan lantmäteriet svara på)? Finns det någon "rimlig" fastighet som kulverten skulle kunna komma ifrån? Har husen runt omkring utkastare eller nedgrävda rör från avvattningen?
 
Man kanske också kan fundera över vart vattnet leds.
Vart tar det vägen när det lämnar tomten? Hur ser det ut där, kommer det ut något vatten?
Den kanske helt enkelt är igenvuxen med trädrötter som har stoppat upp flödet.

Men du skriver att
Vid storm får vi in dagvattnet in i vår källare
Vid storm?
Ligger tomten mycket lågt så att stigande havsvattenstånd pressar in vattnet?
 
Ta en tur runt hus grannfastigheterna och fråga om du inte får någon träff när du letar servitut hos lantmäteriet.

Jag hade börjat med att fråga om kulverten, och sedan nämna problemen när någon bekräftat att den är deras.
 
KnockOnWood skrev:
Rimligtvis bör väl kulvertägaren ha ett servitut för att ha rätt att ha sin kulvert där.
Den går egentligen inte "under" tomten. Tomten har ju ingen begränsning nedåt.
Det kan mycket väl vara TS som är kulvertägaren. En naturlig bäck som inte passade in i 60-70-talets tänk och lades i rör.
 
Tack alla för era svar (y)
Jag vet att kulverten börjar flera mil bort i från vårt hus (kommunens uppgift) och vi är sista huset innan den går ut i havet. Det finns inget servitut så jag går väl på "KnockOnWoods" förslag och fyller igen från vårt hus ut till kulverten.
Huset är byggt 1930 och troligtvis är kulverten från den tiden. Huset ligger i havsnivå men havet trycker på så mycket vid storm att det kommer in i vår källare. Vi har till och med fått in fisk i källaren så vi lider ju ingen nöd i alla fall ;)
Sist en fråga vad är TS??
 
Fedtmule skrev:
...Vi har till och med fått in fisk i källaren så vi lider ju ingen nöd i alla fall ;)
...
Får ni in bergtunga så är jag mycket intresserad. Världens godaste fisk :)

Fedtmule skrev:
...Sist en fråga vad är TS??
TS är en förkortning som ofta används för Trådskaparen.
Dvs i detta fall du :)

Får jag ställa en motfråga?
Jag förstår att fedtmule är ett danskt uttryck. Hur skulle du översätta det till svenska?
Hot Lips :wow: (När kan vi ses :surprised: )
 
  • Gilla
Fedtmule
  • Laddar…
Hahah Tack söta Woodie för ditt svar:) Ser att du bor i södra Halland, jag bor i Norra Halland på sommaren.
 
Det verkar som ni är anslutna till kulverten, plugga er anslutning och ordna ett eget utlopp.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.