Vi håller på och bygger nytt hus och tänker därför passa på att dra alla kablar dolt i väggen, och i taket ner i väggen för bak högtalarna.

Tänkte därför be om lite tips, då jag är ganska ny på området...

Jag har i nuläget inte den utrustning eller bänk som jag har tänkt installera i huset utan det kommer köpas vid inflytt men jag är inne på nedanstående utrustning...

55-60" led tv monterad på vägg.
5.1 ljud (antingen något av de bättre systemen med en spelare & receiveren integrerat, eller gå på lös receiver samt en lös bluray spelare)
En digtalbox (antingen parabol eller Tv via fiber)

Så mina funderingar just nu..
1. Hur många hdmi kablar måste jag tänka på skall dras upp till tv.n? 1-2-3st?
2. Tänker köra med någon vägg upphängd bänk alt bygga en själv av kökskåp -vilken höjd är rekomendad på överkanten av bänken?
3. Skall alla uttag monteras bakom bänken eller strax under?
4. Vilka höjder skall högtalarna monteras på?

Tackar på förhand för tips & svar!
Mvh Lars-O.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kussemurra
  • Laddar…
Mina tips

1) dra alltid någon extra slang/rör, oavsett hur många du inledningsvis behöver använda. Moderna recievers har ju numera inbyggd HDMI-växel, dvs du borde egentligen bara behöva en kabel till TVn.
2) Håll den låg, så du har plats för tv montaget som du vill. Enda anledningen till att lyfta upp den är att det blir lättstädat undertill.
3) Jag har då monterat uttagen bakom, allt dolt är snyggare.
4) Högtalarnas mellanregister och diskant bör komma i ca den höjd som öronen är i vid tv-tittandet.
 
Jag gjorde bara ett stort "schakt" av ett rektangulärt ventilationsrör typ 5x15cm, stående inne i väggen. Sen ett hål (80mm dosborr) uppe bakom tv´n och ett nere vid golven bakom bänken. Då är man framtidssäker och kan kasta ner vilka kablar som helst. Är det en oisolerad innervägg behövs inte ens nån kanal.
 
para skrev:
Jag gjorde bara ett stort "schakt" av ett rektangulärt ventilationsrör typ 5x15cm, stående inne i väggen. Sen ett hål (80mm dosborr) uppe bakom tv´n och ett nere vid golven bakom bänken. Då är man framtidssäker och kan kasta ner vilka kablar som helst. Är det en oisolerad innervägg behövs inte ens nån kanal.
Jag gjorde liknande men utan ventilationsrör. De två hålen satte jag ditt infälld apparatdosa för gipsvägg 70 mm den gröna. Nedre/övre delen skar jag upp och ledde kablarna den vägen.
 
Jag drog fast ethernet och vägguttag upp på väggen bakom TVn, sedan en redigt överdimensionerad rör ned till "TV-bänknivå (jag valde en ~50mm fler, men ventilationskanalvarianten är inte dum den heller...). Rör till högtalare drog jag bara till frontar och bakkanaler (16mm flex). Att dra rör till center och sub bedömde jag som mindre nödvändigt då man kan dra centern genom "schaktet" och sedan ner under TVn så att kablagets döljs och det går att anpassa placeringen till TVns storlek (den bör sitta så nära TVns underkant som möjligt). Subben hamnar oftast i lämpligt hörn vid framväggen, och även där döljs ofta sladden av någon möbel (annars blir det till att dra slang och chansa på att subben låter OK där (subens upplevda prestanda påverkas väldigt mycket av placering)...

Frontarna bör man placera så att "öppningsvinkeln" blir OK, alltså att förhållandet mellan avståndet mellan högtalarna och avståndet mellan högtalare och lyssnare blir rimligt. En öppningsvinkel på mellan 45 och 60 grader brukar fungera bra (en 60 graders öppningsvinkel betyder att lyssnaren sitter lika långt från varjehögtalare som högtalarna är ifrån varandra, alltså en liksidig triangel. En 45 graders öppningsvinkel betyder om lyssnaren sitter 1,18 ggr avståndet mellan högtalarna, dvs högtalarna är lite mer ihop).

Väldigt förenklat kan man säga att ju bredare mellan högtalarna desto mer "rymd" i ljudet, men desto diffusare ljusbild, och tvärt om.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.