Hej alla glada krabbelurer :)!
Jag bor i ett hus byggt i tegel 1933.
Ventilationen i huset består av några ventiler som går att öppna vid behov,
och två fuktstyrda ventiler i badrummen (ett i källaren och ett på andra våningen).
Den ena fläkten ansluten till en kanal i skorstenen. Sedan står två småfönster på vinden ständigt lite på glänt. Tidigare så anslöt takfotsventilationen till sidovindar på andra våningen och vidare upp på vinden.
Det borgade för hyfsad luftväxling, men även för kalla och råa garderober och vind på vintern.

I vintras så byggde vi luftspalter under taket och lät därefter spruta på polyuretanisolering hela vägen
från takfot upp till nock. Resultatet blev jättebra. Rumsklimat i garderoberna och på vinden, nedjusterad inställning på fjärrvärmen och även viss ljudisolering.

Nu när det börjar bli lite kyligare ute så har jag vevat igång värmesystemet (bor i Skåne), och märker
nu att det kan bli en aning kondens på fönstrens insida på andra våningen. Rätta mig om jag har fel, men jag tolkar det som att vindsfönstren på glänt inte längre räcker riktigt till vad gäller att ventilera ut fuktig luft som stiger i huset.

Således funderar jag nu på hur jag skall förbättra ventilationen, eller mer precist luftavfuktningen på vinden. Det ena alternativet som kanske känns närmast till hands, är att öppna upp i skorstenen på vinden till en av ventilationskanalerna, och installera en fuktstyrd fläkt, tex Passad. Den lösningen lär ju fungera och sköta sig själv, men det innebär också att varm luft fläktas ut till kråkorna genom en ventilationskanal i skorstenen.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att ställa upp en luftavfuktare, typ en Woods, på vinden och låta den reglera fukthalten. På det sättet så blåser vi inte ut varm luft i etern, men förbrukar å andra sidan en mängd el för att driva avfuktaren.

Så till sist till frågan... vilket alternativ är bäst ur energihänseende? Att driva en fläkt för att blåsa ut varm luft, eller att förbruka el på att driva en luftavfuktare?

Tacksam för synpunkter! :D
 
Jag tror du har två problem.
Dels för dålig ventilation i boendeutrymmena (som ger kondensproblem på fönstren) och dels risk för för dålig ventilation av vinden (efter ombyggnaden).

Finns det någon panna kvar som värmer en murstock?

För att en avfuktare ska fungera så måste ju utrymmet vara "avstängt från omvärlden".
Går det att få vinden så avstängd?
Det krävs också en hyfsad temperatur (gärna +18, men minst +15) för att en traditionell avfuktare ska ge effekt.
Hur har du i så fall tänkt lösa avledningen av kondensvattnet?
 
Hejsan. Tack för svar!
Det finns en murstock men den är sällan varm då vi mestadels använder fjärrvärmen.
Det är dock rumsklimat på vinden tack vare isoleringen, så det är alltid 18 grader eller mer däruppe. Vinden är inte avskild från underliggande våningar.
Kondensvattnet leder jag isf iväg med en vanlig slang.
 
Då tror jag att du behöver öka boendeutrymmets ventilation. Mer tilluftsventiler och någon fläkt som går på konstant lågvarv för frånluft i kök eller badrum.

Vad finns det för ventilation på vinden idag?
 
Endast ett par fönster som står på glänt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.