Tja.

Jag funderar på att köpa en tomt där ett gammalt garage är uppfört på. Garaget står flera hundra meter bort från närmsta hus (dit garaget tillhör).
Jag vet inte om det är två separata tomter eller om det är en stor tomt som isf ska styckas av.
Iaf så ska huset på tomten/andra tomten säljas och ska man isf stycka av innan eller går det att göra i samband med att någon ny ägare tar över tomten där huset står?

Hur går det till i en sådan här process?
Hur köper man in sig på vägsamheten?

Vad kostar eller räknas evt styckning av tomt på och vad kan det kosta att köpa in sig på vägen?

Tomten som den står idag skulle jag och andra värdera till 100 000kr. (den biten jag är intresserad av) Sen om den är/blir dyrare pga man styckar av en stor tomt som sänker den stora tomtens värde?
Eller finns det något värde man räknar på? Tomten är en fd åkerplätt som inte brukats på iaf 25 år så sly har börjat leta sig fram. Det växer dock inga träd på tomten. Bara en luftledning med separat abonnemang.
 
Är den nuvarande ägaren medveten om att du funderar på att köpa & stycka av en del av dennes tomt?
 
harry73
Prata med kommundns lantmäteriavdelning. De har bäst svar.
- luftledningen kanske gör att du inte kan stycka av
- de kan uppskatta vad avstyckningen kostar
- för vägen betalar man lantmäterikostnader+ eventuellt en inträdesavgift om samfälligheten har gjord stora investeringar. Lantmäteriet bestämmer. Servitut betalar man ersättning till markägaren. Men det ingår oftast i tomtpris
Sen behöver du va, el, tele, förhandsbesked för bygglov

Sen är det markägsren som bestämmer tomtpriset, och om den inte vill/ behöver sälja kan det bli dyrare att övertyga hen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.