lisoma skrev:
Oj vad billigt det var!

Vi har fått offerter som ligger mellan 114.000:- och 145.000:- innan rot, vilket känns ganska dyrt tycker jag. Med tanke på att material kostnaden ligger någonstans runt 25.000 - 30.000:-.
Vårt tak är på ca 140kvm stort.
vad ingår i 25-30 000?
 
  • Gilla
Tobias Benjamison
  • Laddar…
Det som ingår är nya pannor, läkt, papp, vindskiveplåt, häng- och stuprännor, fotplåt, fågellist, nocktätning, glidskydd för stege. På vissa offerter ingår även ny nockbräda, snörasskydd och nya vindskivor.
 
Materialet kostar ju mer än 25-30 det du räknat upp.
 
Det var så det stod i offerterna, jag vet inte riktigt vad det rör sig om för summor.

Om man bara tar det nödvändigaste som papp, läkt, pannor, fotplåt och nocktätning vad skulle det kosta?
 
Pannor 15 000:- för betong, dyrare med tegel.
Papp nästan 10 000:- för modern papp.
Läkt 2500:-
Plåt 2500:-
Nocktätning 500:-
Fågelband 500:-
Diverse spik, skruv och annat 2000:-
Ska du lägga på hängrännor och annat drar det iväg 10-15 000:- till.

Sen förutom arbete tillkommer ju container för skräp 5000:-
Ställning ?
 
Stefan N skrev:
Materialet kostar ju mer än 25-30 det du räknat upp.
Det ju också vara så att de omfördelar materialkostnad till arbetskostnad, för öka på rotavdraget.

Det blir visst allt vanligare.
 
Har du varit uppe själv och kollat hur det ser ut?
 
nimhed skrev:
Har du varit uppe själv och kollat hur det ser ut?
Nej det har jag tyvärr inte varit, ska vara borta nu så det får bli i slutet på nästa vecka.
 
KnockOnWood:

Det är ju inte för inte som man blir en aning sugen på att få namnet på firman ni hade till att byta tak. 40 lax för 96 kvadrat är ett riktigt bra pris!
 
Location skrev:
KnockOnWood:

Det är ju inte för inte som man blir en aning sugen på att få namnet på firman ni hade till att byta tak. 40 lax för 96 kvadrat är ett riktigt bra pris!
Hade det gått så hade jag gärna lämnat ut namnet, för de gjorde ett mycket bra jobb.
Duktiga hantverkare, en grupp släktingar från vårt sydöstra grannland.
De byggde också vårt nuvarande hus med mycket bra resultat.

Firman var ett AB med säte i Göteborg. Tyvärr har firman gått i konkurs :confused:
Och den drivande kraften verkar ha emigrerat tyvärr.
Annars hade jag gärna rekommenderat dem.
 
Med de priserna och ett bra gjort jobb så kanske det inte är kontigt att de gått i KK :p


/Peter
 
Det är möjligt att du har rätt psau.

Men småföretag har ganska ofta problem med likviditeten.
Litet eget kapital innebär dåliga säkerheter och problem att få krediter hos banker och leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.