Det är väldigt onödigt med lamell, dyrare, tyngre ovh svagare. Bara nackdelar i en dörr i privat bostad ( fördel att slippa sopa om det går sönder, hur ofta händer det?)

Strunta i lågor mm.. kolla hur många distanser i alu du ser mellan glasen. 1st=2st glas.

Att struntra i 3glas vid byte av fönstrer i vårt klimat är inte vidare smartr enligt mig , då kan man skippa byta fönster. Att man får kondens utv i vissa väderförhållanden (fuktigt alt fri vinkel mot rymden) i några timmar bör man kunna leva med, eller välja till Antifog glas.

Mvh fremax
 
anders07 skrev:
Det är inte säkert att u-värde är så mycket sämre. Det är oftast Argon i 2-glas som sänker u-värde.
En dörr med karm har rätt risigt u-värde i konstruktionen så jag tror inte att glaset påverkar om det är Argon i.
det står typ 331/12 AR /331 så det är väl argon mellan glasen...

men det är argon även i fönstren som är 3 glas... då känns det självklart att fönstren är betydligt bättre...
 
fremax skrev:
Det är väldigt onödigt med lamell, dyrare, tyngre ovh svagare. Bara nackdelar i en dörr i privat bostad ( fördel att slippa sopa om det går sönder, hur ofta händer det?)

Strunta i lågor mm.. kolla hur många distanser i alu du ser mellan glasen. 1st=2st glas.

Att struntra i 3glas vid byte av fönstrer i vårt klimat är inte vidare smartr enligt mig , då kan man skippa byta fönster. Att man får kondens utv i vissa väderförhållanden (fuktigt alt fri vinkel mot rymden) i några timmar bör man kunna leva med, eller välja till Antifog glas.

Mvh fremax
det är 1 aludistans i dörren. = 2glas

håller med, jag ville ha så bra energivärde som möjligt då jag bor i norrland.

jag fick offerten på en 3 glas altandörr med specifikationen 4/12/4/12/4 U = 0,7
mot ett tillägg på 1000:- skulle det vara säkerhetsglas, det tyckte jag var rimligt och beställde därför med säkerhetsglas.
vad kan jag som lekman förvänta mig att få levererat?

MVH
 
Det är naturligtvis inte roligt att du känner dig missnöjd med vad du fått. Dock tror jag att de ökade energikostnader du kommer att få på grund av 2-glas istället för 3-glas är väldigt små.

Jag håller inte med om att härdat i alla lägen är bättre än laminerat. Jag tror att tillvekaren har haft goda skäl att välja den konfigurationen du fått. Det kan ha med pris och (dörrens) hållfasthet att göra till exempel, och då har dom fått pruta bort ett glas.

Du skulle naturligvis ha fått reda på avvikelsen, jag anser att det är där felet begåtts. Jag tror uppriktigt sagt att du kanske kan krångla och jobba till dig en dörr med 3-glas, Det beror på hur ordererkännande ser ut med mera. Men jag tvivlar på att den dörren i så fall blir nämnvärt bättre i något avseende än den du fått.
 
Säkerhetsglas är laminerat och det hänger ihop med med storleken på glaskassetten, kontra höjd över mark. Det skall inte vara möjligt att ramla igenom glaset och ner på marken från vån 2. Härdat glas är starkt men går det sönder faller man ut, det får inte hända på höjder lika med vån 2. Det gäller även glasräcken.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Det är naturligtvis inte roligt att du känner dig missnöjd med vad du fått. Dock tror jag att de ökade energikostnader du kommer att få på grund av 2-glas istället för 3-glas är väldigt små.

Jag håller inte med om att härdat i alla lägen är bättre än laminerat. Jag tror att tillvekaren har haft goda skäl att välja den konfigurationen du fått. Det kan ha med pris och (dörrens) hållfasthet att göra till exempel, och då har dom fått pruta bort ett glas.

Du skulle naturligvis ha fått reda på avvikelsen, jag anser att det är där felet begåtts. Jag tror uppriktigt sagt att du kanske kan krångla och jobba till dig en dörr med 3-glas, Det beror på hur ordererkännande ser ut med mera. Men jag tvivlar på att den dörren i så fall blir nämnvärt bättre i något avseende än den du fått.
du tror inte att det blir så stor skillnad på energikostnaderna?
dörren är 160x210 med helglasade dubbeldörrar över 3m2 glas alltså.

härdat eller laminerat har väl ingen betydelse för min del egentligen..... det håller väl ihop om nån unge eller nåt leker rätt in i dörren.

håller med om att jag borde fått reda på avvikelsen.
men nu har jag fått ett väldigt bra pris och vill inte bråka. tror inte han tjänat många kronor på mig om man räknar in all tid han lagt på offerering och varit och kollat etc.
har det varit ett annat företag som tagit ordentligt betalt hade jag inte tvekat på att reklamera...


kan man ta reda på U-värde på detta 2-glasfönster? det står inte klart på kasetten i dörren som det står på fönstren. så man kan se hur pass mycket sämre detta glas är.
det står massa bokstäver och siffror och liknande men inget uvärde
 
Det är nog bara tillverkaren som kan säga vad U-värdet är.
Du kan prova att skriva här i forumet exakt vad som står i distanslisten, så kanske någon kan tyda rappakaljan och ge dig någon uppfattning om U-värdet. Man kan också tänka sig att "fotografera" fönster och dörr med värmekamera, och på så sätt se hur mycket varmare dörren är (på utsidan).

Alltid tråkigt när man inte är nöjd, och drabbats av något slags "stockholmssyndrom" gentemot motparten. Mitt råd är att du ska försöka tänka positivt; det räcker med att säkerhetsglaset räddar ditt barn en enda gång, för att vara värt någon tiondel i U-värde. Kanske bara tanken på detta kan vara värt det?
 
ska skriva ned exakt vad det står så fort jag kommer hem.

man känner skillnad på glasets temperatur på dörren respektive fönstren redan nu när det är ca 5+ ute.

stockholmssyndrom känner jag inte till =)

att tänka positivt är jag redan van vid så jag försöker göra det nu med... har sanerat hussvamp sedan i våras vilket ha inneburit att jag fått riva hela nedervåningen inklusive bärande innerväggar samt delar av ytterväggar...

skulle jag ha tänkt negativt har jag aldrig kommit till att montera fönster :)
 
Stefan Bengtsson skrev:
Det är nog bara tillverkaren som kan säga vad U-värdet är.
Du kan prova att skriva här i forumet exakt vad som står i distanslisten, så kanske någon kan tyda rappakaljan och ge dig någon uppfattning om U-värdet. Man kan också tänka sig att "fotografera" fönster och dörr med värmekamera, och på så sätt se hur mycket varmare dörren är (på utsidan).

Alltid tråkigt när man inte är nöjd, och drabbats av något slags "stockholmssyndrom" gentemot motparten. Mitt råd är att du ska försöka tänka positivt; det räcker med att säkerhetsglaset räddar ditt barn en enda gång, för att vara värt någon tiondel i U-värde. Kanske bara tanken på detta kan vara värt det?
Absolut att du har korrekt om att lite skillnad i U-värde inte är värt att skada sitt barn.
Av personlig erfarenhet så brukar säkerhetsglasen ligga på dryga 0.7-1.1 u-värde på 3-glas.
och på 2-glas(med säkerhets) 1.1

Jag vet inte var du har köpt dessa fönster, Men om det var diskuterat om 3-glas med säkerhetsglas så är det ju självklart det du ska få.
Som säljare så har jag tillgång till rätt mycket information när det kommer till glastyper, samt profiler m.m.

Kan det vara så att du valde säkerhetsglas till en relativt klen profil?
Säkerhetsglas kan göra glaskasetten rätt så mycket tjockare än vanligt 4/12(AR)/4/12(AR)/4
Så att det kanske är därför dom valde 2-glas istället? Men det borde dom ha sagt till dig isf.
VSG/ESG, Ifall du även tvekar på om du har säkerhets glas så borde du kunna se det i vänster nedrekant.
ESG kasetter har en stämpel i vänster nedrekant.
VSG kan tyvärr endast din leverantör intyga om. eller om du ser att det är limmade glas(kan ha missat det när jag läste)
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Säkerhetsglas är laminerat och det hänger ihop med med storleken på glaskassetten, kontra höjd över mark. Det skall inte vara möjligt att ramla igenom glaset och ner på marken från vån 2. Härdat glas är starkt men går det sönder faller man ut, det får inte hända på höjder lika med vån 2. Det gäller även glasräcken.
Rätt sällan man har fritt fall utanför en dörr, eller ?
Blanda inte ihop räcken och dörrar. Helt olika regler.

Mvh fremax
 
  • Gilla
Xlntjone
  • Laddar…
fremax skrev:
Rätt sällan man har fritt fall utanför en dörr, eller ?
Blanda inte ihop räcken och dörrar. Helt olika regler.

Mvh fremax
Trevligt sätt att kommentera . Men är det inte så att det finns fönster som är heltäckande både på höjden och längden därmed betydligt större en TS dörrar på alla håll. Den typen av fönster är mycket vanliga i dagens moderna hus/villor, men det tänkte du inte på kanske.
Kanske behöver tilläggas att jag enbart nämnde olika glas och har inte skrivit om någon dörr så vad du yrar förstår jag inte.
 
Redigerat:
Ber om ursäkt om mitt svar verkade otrevligt , det var inte meningen!
Då diskussionen handlade om dörrar så antog jag automatiskt det. Dessutom så vet jag av erfarenhet att moderna nya hus med fönster från golv sällan (9 fall av 10) kommer att innehålla laminerat glas. Detta då vikten på motsvarande tjocklek lamell och härdat anses onödig ovh priset på laminerat energiglas är mycket dyrare.
Reglerna avseende privatbostäder och allmänna ytor är väldigt olika.

Detta är mycket synd då du idag på flera butiker kan köpa helglasade dörrar, skjutpartier och stora fönster med avsaknad från säkerhetsglas.

Mvh fremax
 
thestrut skrev:
du tror inte att det blir så stor skillnad på energikostnaderna?
dörren är 160x210 med helglasade dubbeldörrar över 3m2 glas alltså.
På sidan 6 i pdf:en man kan ladda ner från energimyndighetens hemsida

https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=2832

finns en beräkningsmodell för energibesparing vid olika u-värden.
Gävle, till exempel, har nyckeltal 110. Om vi antar att du har fått en 3 m² stor dörr med 0,3 sämre u-värde (vilket jag tror är högt räknat) så ger modellen att du förlorar 99 kWh per år.

Stockholmssyndromet brukar kanske inte appliceras på föhållandet kund/entreprenör, det var bara min egen associaton. Det är såklart inte illa menat gentemot dig. Du kan läsa om "syndromet" här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet
 
Stefan Bengtsson skrev:
Det är nog bara tillverkaren som kan säga vad U-värdet är.
Du kan prova att skriva här i forumet exakt vad som står i distanslisten, så kanske någon kan tyda rappakaljan och ge dig någon uppfattning om U-värdet. Man kan också tänka sig att "fotografera" fönster och dörr med värmekamera, och på så sätt se hur mycket varmare dörren är (på utsidan).

Alltid tråkigt när man inte är nöjd, och drabbats av något slags "stockholmssyndrom" gentemot motparten. Mitt råd är att du ska försöka tänka positivt; det räcker med att säkerhetsglaset räddar ditt barn en enda gång, för att vara värt någon tiondel i U-värde. Kanske bara tanken på detta kan vara värt det?
såhär står det i aluprofilen i glaskasetten på dörren:
CE GLK 24.9.2014 Safe02
331/12/AR/331LE
0562x1825 04076 Gdynska Fabrika OK1

såhär står det i fönstren:
CE GLK 24.9.2014
4LE/12AR/4/12AR/4LE U=0,7
0426x0746 04076 Gdynska fabrika OK1

vad kan dörren ha för u-värde?

vid 2+grader igår kändes tydlig temperaturskillnad på fönstrets glas jämfört med dörrens glas.


aaha men då hade jag koll på stockholmssyndromet :)
vi kan säga såhär då.. jag fick först en prisuppgift på 38000:- för fönstren.
efter "lite" prisdiskussion landade vi på 19800:- men att han skulle få montera dem på löpande räkning för 450:- + moms. (det blev15 timmar för att montera 8 fönster + 1 dörr + flytt av ett gammalt fönster, fick ju även ta upp vägg för 2 fönster och dörren )
jag är övertygad om att han inte tjänar något alls på fönstren, utan endast på monteringen därför känner man sig besvärlig om man skulle reklamera något, då går han med största sannolikhet med förlust.
 
Redigerat:
Även om han inte gör det så har han marginal i timpengen. Får du ingen vettig förklaring till att du fått 2glas när det är beställt 3glas hade jag reklamerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.