Hej

Vi har precis fått tillgång till vårt nybyggda hus (Hjältevadshus – Solid) och har en fråga om golvläggning. Vår fråga är om man kan lägga ett helt golv, utan skarvar, enligt markering på bilden nedan? Säljaren rekommenderade oss att bara lägga golvet fram till de bärande balkarna och sedan sätta en list innan vi fortsätter. Han tyckte att det annars blev en för stor yta vilket kan göra att golvet inte kan röra sig på rätt sätt. Helst så vill vi undvika att montera en list då vi tycker att det snyggare med ett golv utan lister.
Vi kommer inte att lägga golvet under bänkskåpen i köket. (endast under vitvarorna)

Golvet vi ska lägga är ett 14 mm:s ekgolv (parkettgolv).


Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
Det är väl bara fabrikanten av golvet som kan svara korrekt på den frågan.
 
I vilken riktning skall golvet läggas, längs eller tvärs husets längdriktning?

Jag har ett liknande golv, Kährs bokgolv.
Det ligger tvärs husets längdriktning, för att följa ljusinsläpp och takriktning.
Det är 12 meter "på bredden" (alltså i husets längdriktning), ligger under köksskåp, genom kök, matrum/vardagsrum och en korridor utanför sov- och badrum.
På golvets längdriktning, alltså tvärs igenom huset, är det som mest knappt 8 meter.

Inga som helst problem har upplevts på drygt fyra år.
Men vi har inte golvvärme, vilket Kähr också avråder från när det gäller bok.

Så jag ser inga större problem med er golvläggning.
 
Jag har 14mm ekparkett (enstav) lagt i husets längdriktning, 16m långt och 8m brett, inga problem än så länge.
Jag tycker det är mycket fult med lister/skarvar mellan/på golv av samma typ. Är det en övergång mellan tex parkett och klinker är det en annan sak.
 
Gabbe1 skrev:
...
Jag tycker det är mycket fult med lister/skarvar mellan/på golv av samma typ. Är det en övergång mellan tex parkett och klinker är det en annan sak.
Instämmer helt!
Jag har samma golv även i tre sovrum som ligger i anslutning till den stora golvytan, som jag beskrev ovan.
Men i dörröppningarna till sovrummen har byggarna satt en skarvlist i aluminium (vi har helt tröskellöst i hela huset).

Förmodar att det är omöjligt att bygga i ett med klickgolv, "tillbaka" och ihop i golvöppningarna.
 
Borde inte vara problem och skulle det bli så får man sänksåga en dilationsfog i efterhand helt enkelt, och med golvvärme borde temperatur och fukt vara hyffsat likt året runt.
 
Kolla med golvtillverkaren. :)
 
S
K1983 skrev:
Hej

Vi har precis fått tillgång till vårt nybyggda hus (Hjältevadshus – Solid) och har en fråga om golvläggning. Vår fråga är om man kan lägga ett helt golv, utan skarvar, enligt markering på bilden nedan? Säljaren rekommenderade oss att bara lägga golvet fram till de bärande balkarna och sedan sätta en list innan vi fortsätter. Han tyckte att det annars blev en för stor yta vilket kan göra att golvet inte kan röra sig på rätt sätt. Helst så vill vi undvika att montera en list då vi tycker att det snyggare med ett golv utan lister.
Vi kommer inte att lägga golvet under bänkskåpen i köket. (endast under vitvarorna)

Golvet vi ska lägga är ett 14 mm:s ekgolv (parkettgolv).


[bild]
går du med på att dom friskriver sig från problem med golvet, så lägger dom säkert golvet som du vill
 
Hellimning mot underlaget med ett elastik lim låter som ett alternativ.
 
Läggs golvet längs med husets längdriktning blir bredden minder än 5 meter inklusive "hallen" nedanför trappan. Det är inga som helst problem med dagens klickgolv bara det finns ordentlig rörelsemån kring stolparna och trappan.

Med ett flexibelt MS-lim kan du orientera golvet som du vill men det är lite överdrivet i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.