Hej!

Jag bor i Sollentuna i radhus. Min granne har fönster i skärmväggen mellan oss. Det har en direkt siktlinje mot mig. Det stör mitt privatliv faktiskt.
En bild är bifogad som visar läget i mitt kök och vardagsrum.

Frågan är om man kan bygga sånt? vad kan jag göra?



Tack på förhand

Shahrokh IMG_4863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt krävs bygglov alt grannens medgivande för att bygga skärm närmare än 4,5 meter från grannens tomt. Då problemet är fönstret och ej planket kanske du kan fråga grannen om att bygga för detta
 
O
Nu är de ända fönster jag ser i planket är de högst upp....
Om det finns längre ner så syns inte detta på bilden, men gör det också mycket lättare att göra något åt.... Köp lite bra växter....
Eller så sätter du upp gardiner.... på din sida av planket...är det fönster så ska man ha gardiner :)
Sen så känner jag att om man har problem med att grannen ser en så kanske inte radhus/parhus är det bästa boendet....
Men det är bara min åsikt....
 
nu vet jag inte var är norr eller söder men detta fönster bidrar kanske till att det blir mindre skuggigt på din uteplats?
Det var kanske att välja mellan skuggigare uteplats eller mer insyn från grannen när inglasat veranda byggdes?

Det är faktiskt en bra lösning som du fick från Odjuret ovan. Du kan gå ännu längre och istället för att plantera i marken kan du bygga en hylla högst på planket och ställa yviga krukväxter eller annat dekorativt som täcker för insyn. Eller köpa en dekorativ folje typ frostat glas och be grannen snällt att han klistrar den på sin fönster.
Man kan occkså montera persienner på köksfönster och vinkla lameller så dom släpper in dagsljus men stänger för insyn .... ja, det finns många möjligheter att avskärma sej från omvärlden.

Man kommer långt med att vara konstruktiv och prata med grannar om tänkbara lösningar av ett problem. Eller har du redan pratat med grannen och han redan tvärvägrat minska insynen och godkände inte dina förslag?
gaia
 
Känns nästan som lite trollvarning på detta, men men.... jag väljer ändå att ta din fråga seriöst, och svarar därför så här:
Om grannen INTE hade sitt uterum där utan en helt vanlig uteplats, så hade de ju haft minst lika mycket insyn till dig. Så din fråga om "kan man bygga sånt?" känns ganska irrelevant, deras insyn har ju inte blivit mindre pga uterumsbygget precis.
I övrigt har du fått bra tips redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.