varmvattnet är ju ett eget system & ska inte blandas ihopp med värmen.
Men pumpen kan ju bara göra en sak i taget så när den värmer varmvatten så ökar ju underskottet i radiatorsystemet & detta måste ju hämtas igen, viket tar tid om man bara har 2kw att laka med. på samma sätt så tar ju varmvatten laddningen lång tid eftersom man bara har 2kW

så om ni ska byta eller bygga nytt. tän till o kolla upp hur kraftig värmelälla man bör ha i ert hus
 
Nu blir jag helt jävla förbenad
Vår säljare sa att en IVT490 skulle räcka till våra 170m2 i enplan !
Vad ska man göra ?
Nån som vet vad IVT säger om detta ,har läst att dom inte tycker att man ska ha mer än 130-140 m2 till en 490??? Kan detta stämma ? Isåfall har man ju blivit grundlurad .
Huset ska levereras vecka 23
Förslag på nåt bättre som inte tar större plats än 490 ,vi vill inte ha jord eller bergvärme
Tacksam för svar :-[
 
ClaesHelena skrev:
Nu blir jag helt jävla förbenad
Vår säljare sa att en IVT490 skulle räcka till våra 170m2 i enplan !
Vad  ska man göra ?
Nån som vet vad IVT säger om detta ,har läst att dom inte tycker att man ska ha mer än 130-140 m2 till en 490??? Kan detta  stämma ? Isåfall har man ju blivit grundlurad .
Huset ska levereras vecka 23
Förslag på nåt bättre som inte tar större plats än 490 ,vi vill inte ha jord eller bergvärme
Tacksam för svar  :-[
Får platsen inte vara större än 60x60x240 & det inte får vara jordvärme, så vart det inte många allternativ kvar.
 
ClaesHelena skrev:
Nu blir jag helt jävla förbenad
Vår säljare sa att en IVT490 skulle räcka till våra 170m2 i enplan !
Vad  ska man göra ?
Nån som vet vad IVT säger om detta ,har läst att dom inte tycker att man ska ha mer än 130-140 m2 till en 490??? Kan detta  stämma ? Isåfall har man ju blivit grundlurad .
Huset ska levereras vecka 23
Förslag på nåt bättre som inte tar större plats än 490 ,vi vill inte ha jord eller bergvärme
Tacksam för svar  :-[
Comfortzone CE50 som ger 4-5kW på enbart frånluft tar lika stor plats som en IVT490
 
Skulle ju vara intressant hur säljarens argument lyder, han måste ju förklara var han fått uppgifterna om att IVT490 räcker till 170 kvm, efter ha läst mycket här och försökt lära sig mer om just IVT490 så för att få ner huspriset så använder husfirmor just denna pump ibland upp till 210 kvm, detta är ju naturligtvis bara för att hålla ner priset på huset och inget annat, denna pump är ju alldeles för klen och efter att själv pratat med IVT tidigare säger dom bestämt att absolut max är 140 kvm. Du har ju som CarMan säger bara 2 kw att leka med och det räcker inte långt till 170 kvm och patronen får jobba ordentligt när vintermånaderna kommer.


Också läst mycket om Comfortzone CE50 och den är ju helt klart ett alternativ nu när huset ännu inte är byggt, går väl på 20-30.000:- mer men det sparar man snabbt in då effekten ut är mer än dubbel än på IVT490 bara på frånluften.

 
Säljaren säger att den "räcker"!!! Det beror väl på vad man menar, antar att även en ren elpanna "räcker" för att värma upp huset. Beror väl på vilken maxeffekt den kan leverera!!! Vi har en patron på 13 kW i vår 490:a, det räcker mer än väl för att värma vårt hus, har räknat ut att vi har ett max effektbehov på cirka 7,5 kW...att sedan patronen får gå för jämnan (2kW från kompressorn räcker ju inte långt), så fort utomhustempen kryper ned under nollan är väl en annan sak... :D

Vill man "åka" kompressor så länge som möjligt utan att behöva skjuta på med dyyyyr patron-el så är naturligtvis en effektivare FLVP typ Comfortzone CE50 att rekommendera. Självklart dyrare i inköp, men går att räkna hem i ett nybygge, i motsats till (i de flesta fall under typ 200 kvm...) bergvärme.

Fråga säljaren vad han menar med "räcker"... ;) :)

Så här kan du räkna ut ditt hus effektbehov, saxat från IVT's hemsida:

Nybyggnation

Vid nybyggnation använder vi oss av husets toppeffekt för att beräkna hur stor Din IVT-värmepump måste vara.

Om man inte vet toppeffekten (t.ex. om huset inte är helt färdigritat) kan man göra en överslagsberäkning utgående från ytan och en faktor för watt/m2
Ytan vet man, låt oss säga 150 m2 som exempel.

Faktorn har typiskt värden från 40 till 60. Faktorn 40 kan användas för bra isolerade hus, normala fönsterytor, syd- eller mellansverige. Med sämre isolering, större fönsterytor, lägen i norra Sverige stiger faktorn upp mot 60.

Låt oss anta att vi väljer faktorn 50. Vi mutiplicerar nu ytan med faktorn, 150*50 = 7 500. Detta svar är i sorten watt, och svaret måste divideras med 1000 för att få kW. Således 7 500/1 000 = 7,5 kW som då är husets uppskattade toppeffekt.

Man måste inse att en beräkning enligt denna tumregel inte är ett korrekt värde, utan bara kan användas som uppskattning.


MVH

//RBJ

 
RBJ skrev:
Säljaren säger att den "räcker"!!! Det beror väl på vad man menar, antar att även en ren elpanna "räcker" för att värma upp huset. Beror väl på vilken maxeffekt den kan leverera!!! Vi har en patron på 9 kW i vår 490:a, det räcker mer än väl för att värma vårt hus, har räknat ut att vi har ett max effektbehov på cirka 7,5 kW...att sedan patronen får gå för jämnan (2kW från kompressorn räcker ju inte långt), så fort utomhustempen kryper ned under nollan är väl en annan sak... :D

Vill man "åka" kompressor så länge som möjligt utan att behöva skjuta på med dyyyyr patron-el så är naturligtvis en effektivare FLVP typ Comfortzone CE50 att rekommendera. Självklart dyrare i inköp, men går att räkna hem i ett nybygge, i motsats till (i de flesta fall under typ 200 kvm...) bergvärme.

Fråga säljaren vad han menar med "räcker"... ;) :)

Så här kan du räkna ut ditt hus effektbehov, saxat från IVT's hemsida:

Nybyggnation

Vid nybyggnation använder vi oss av husets toppeffekt för att beräkna hur stor Din IVT-värmepump måste vara.

Om man inte vet toppeffekten (t.ex. om huset inte är helt färdigritat) kan man göra en överslagsberäkning utgående från ytan och en faktor för watt/m2
Ytan vet man, låt oss säga 150 m2 som exempel.

Faktorn har typiskt värden från 40 till 60. Faktorn 40 kan användas för bra isolerade hus, normala fönsterytor, syd- eller mellansverige. Med sämre isolering, större fönsterytor, lägen i norra Sverige stiger faktorn upp mot 60.

Låt oss anta att vi väljer faktorn 50. Vi mutiplicerar nu ytan med faktorn, 150*50 = 7 500. Detta svar är i sorten watt, och svaret måste divideras med 1000 för att få kW. Således 7 500/1 000 = 7,5 kW som då är husets uppskattade toppeffekt.

Man måste inse att en beräkning enligt denna tumregel inte är ett korrekt värde, utan bara kan användas som uppskattning.


MVH

//RBJ
Ja du har helt rätt, allting är ju relativt, pumpen"räcker"ju till att värma upp ett hus på 185-190 kvm. Men det ju ekonomiskt vansinne att sätta in en IVT490 där patronen glöder så fort det närmar sig 0 gr. Så som sagt intressant att få reda på vad säljaren har för argument, visst den räcker men han skiter ju i att husägaren under vinterhalvåret får ta lugnande medicin varje gång elräkningen kommer :surprised:
 
Mycket givande tråd dethär.

Har fått precis samma information av en rörmockare jag känner. 490 räcker för att ge varmvatten på sommaren och i övrigt till att värma upp friggeboden ;). Han har slutat sälja 490 eftersom han menar att det ändå bara blir missnöje efteråt.

Nu sitter ju jag i samma sits som många av er andra och har "fått" en 490 i "paket" med huset från husfabrikanten. Skilnaden är att den inte är installerad ännu (eftersom huset inte är färdigt). Jag har funderat på att sätta in en Luft-Luft värmeväxlare som komplement. D.v.s låta luft-luftVV sköta mycket av värmen, låta frånluftVV sköta golvtemp (så jag kan gå barfota :D) och varmvatten. Vad tror ni på det som alternativ till att byta 490-pannan? då kan jag ju få ut en 4-5 kW i värme extra, samtidigt som luften cirkulerar bättre.

Har ingen aning om det är en bra idé...
 
Är ju så att husfabrikanterna utnyttjar kundens okunnighet i sin strävan att sälja hus något annat är det ju inte tal om anser jag, jag och många andra vet inte vad det innebär när säljaren målar upp en bild av att vi ska få installerat en mirakelmaskin kallad IVT490. Jag hade ingen aning och i min enfald tog jag inte reda på det heller så därför får jag dras med 490:an i ett antal år. Konkurrensen är ju hård idag när det byggs hejvilt så varför skulle en säljare tala om för kunden som står i begrepp att bygga ett nytt hus på typ 170 kvm att värmepumpen är för liten för ditt hus? När väl huset är byggt och klart bryr väl han sig inte om att förbrukningen skjuter i höjden och varför skulle han det? Men alla inblandade sitter ju i knät på varandra annars skulle ju någon reagera och säga att vi skall väl inte sätta in den underdimensionerade pumpen i detta huset? Bra att någon reagerar som t.ex din rörmokare som talar om för dig att nej den pumpen installerar jag inte i ditt hus, den är för liten helt enkelt och du kommer inte att bli nöjd, enkelt och simpelt.

Är inte riktigt med vad du menar, du skall alltså ha 2 värmesystem paralellt i huset?

Golvvärmen och varmvattnet sköter ju IVT:n och om du vill ha behagliga golv att gå på så får du ju ha en hyfsad värmekurva vilket innebär att du kommer att ha en viss förbrukning där, samtidigt låta växlaren sköta värmen i huset så att säga, tycker det låter som det blir kaka på kaka, golven kommer ju att generera värme likväl som värmeväxlaren genererar värme vilket gör att du kommer att ha varmt och gott minst sagt :)
 
@ Robban!

Jo! Du har rätt med lite "kaka på kaka". Men kakor är ju gott :D

Jag tänkte att om jag har luft-luft som "extra" så behöver inte 490:an ta till elpatronen så ofta.Det blir ju lite på samma sätt som om du sätter in en luft-luft i ett hus med direktverkande el t.ex. Värmeväxlaren ser till att el-elementen bara behövs när det är som allra kallast. Men jag kan tänka helt fel... :-/
 
nån som har koll på om det är billigare derift på et hus med FTX & el panna, jämfört med ett likadant med endast frånluftsvärmepump?
 
BillyBob skrev:
@ Robban!

Jo! Du har rätt med lite "kaka på kaka". Men kakor är ju gott :D

Jag tänkte att om jag har luft-luft som "extra" så behöver inte 490:an ta till elpatronen så ofta.Det blir ju lite på samma sätt som om du sätter in en luft-luft i ett hus med direktverkande el t.ex. Värmeväxlaren ser till att el-elementen bara behövs när det är som allra kallast. Men jag kan tänka helt fel...  :-/
Jag är med vad du menar men IVT490 styrs ju av utegivaren och yttertemperaturen som med dina inställningar av kurvor skickar ut varmt vatten i slingorna i golvet, om du har låg kurva så blir ju knappast golven varma om du har t.ex klinker, plastmatta eller laminat, däremot riktigt parkettgolv känns skönt att gå på även om du har om du har annan uppvärmning än golvvärme.

Ju lägre värmekurva du har ju mindre går patronen in det är helt klart , men faktum kvarstår då att frågan är om du tjänar på det för dom golv som behöver mer värme måste ju få varmt vatten i slingorna för att kännas behagliga att gå barfota på d.v.s kurvan måste skruvas upp. Det är min teori men kanske någon annan kan ge bättre klarhet.
 
@Robban

Hmmm... Där har du en poäng... Nu har jag (ska jag ha när det är klart) parkett i i stort sett hela kåken. Men lite klinker i badrum och tvättstuga/groventré. Det här med parkett är ju en annan tokighet med golvvärme har jag fått veta. Det får ju inte vara alls varmt i golvet för då reser sig parketten.

Samma rörmockare som jag nämnt ovan menade att i badrummen skulle han rekommendera elslinga i golvet eftersom man ofta vill ha varmt på klinkern där även på sommaren. Och då ska man inte behöva värma alla golven i hela huset bara för det. Något problem med 490:an också (kommer inte ihåg exakt vad...tyvärr).

Min teori om luft-luft var annars att om den (luft-luft) lyckas hålla innertempen på t.ex. 20gr så skulle jag kunna leda ut hyfsat varmt vatten i golven i alla fall. De skulle då inte behöva avge så mycket värme (eftersom luften i huset redan är varmt) och vattnet som kommer i retur till 490:an skulle i sin tur därför inte behöva tillföras så mycket värme, alltså skulle inte elpatronen behöva jobba, men jag får nog försöka ladda hem en manual till 490:an och läsa på lite känns det som :-?
 
Jo parkett är ju känsligt för hög värme och torr luft, tror det är max 27 gr i golvet man ska ha vilket innebär c:a 23 i rummet så det räcker ju.

Läste som tips angående golvet i t.ex badrummet att om man som vi har termostater i alla rum så skruvar man ner alla termostater på 0 förutom den i badrummet som man ställer hur varmt man vill ha där, men måste då ändra sommartemperaturen i pumpen så den inte slår av helt vid dom inställda 17 gr utan man höjer upp det till 30 så pumpen fortsätter gå över sommaren. Om man bara har innegivare så vet jag inte hur man gör men finns säkert lösning på det också. Elslinga i badrummet drar säkert upp förbrukningen, på vintern när du skall elda på och blir kallt så om du har t.ex en slinga på 600w och full uppvärmning alltså 100 w/2 så drar det iväg om dygnet till 12-15 kw bara där, har du elhandukstork så tar den några kw per dygn också det tänker många inte på.

Jo som du säger att växlaren håller rumstemperaturen men inte golvtemperaturen men om du har parkett i stora delar så är det ju lite annat så något att tänka på med just badrummet, tycker själv att lägga elslinga där skall du inte behöva göra utan det går att lösa med golvvärmen helt klart, strypa slingor skulle jag tro men det vet säkert någon annan klok människa här ;)
 

IVT490, jag tycker man ska se det som den sparar en 8000kwh av elförbrukningen.


I övrigt är det en ren el-panna.

/Abbe_
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.