Läser på Skatteverket om hur det ska gå till.
http://www.skatteverket.se/privat/f...nskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html

Vårt äktenskapsförord är på två sidor. Första sidan förklarar vad som ska hända med fastigheten. Vi har en uppdelning att vid en eventuell skilsmässa ska jag ha rätt till en summa pengar som jag gick in med i huset innan vi träffades. (en summa inte % sats)

På sida två har vi redovisat tillgångar vi gick in med i förhållandet, värdepapper, bilar, ev skulder.
Vi kommer ha helt gemensam ekonomi nu när vi är gifta. Att vi skrivit så här är för att det värde jag hade i huset och det jag går in med i äktenskapet i form av värdepapper och bilar är väldigt mycket mer än min fru går in med. Det är bara vid en eventuell skilsmässa det ska vara en större utdelning till min del så att säga.

Juristen nämnde att sida 2 inte ska in till Skatteverket. Jag är inte helt trygg med juristens kunskaper och vill vara säker på varför man skulle vilja göra så. Är inte risken att denna sida inte gäller vid en skilsmässa?

Övriga kommentarer gällande det juridiken kring detta?
 
Jag tycker det låter märkligt. Jag vet inget om juridiken, men jag kan av egen erfarenhet tipsa om att det är väldigt bra att äktenskapsförordet finns registrerat och arkiverat. Annars kan det hända att papperna är borta när man väl behöver dem.
 
Skälet till att äktenskapsförord registreras är för att makarnas borgenärer (långivare, typiskt sett) ska kunna bedöma en persons kreditvärdighet. Alltså är värdepapper, bilar o.s.v. lika viktigt som fastigheten. Jag har därför mycket svårt att se att inte hela äktenskapsförordet ska registreras, men detta är inte egentligen mitt område så jag kan ha fel.
 
.Kopierat http://www.domstol.se/Familj/Aktenskapsforord/

Äktenskapsförord
Äktenskapsförord är ett avtal mellan makar, eller blivande makar, i vilket det bestäms att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara dennes enskilda egendom. Genom ett nytt äktenskapsförord kan makar bestämma att egendomen ska vara giftorättgods.

Enskild egendom ingår inte i en framtida bodelning. Resten av egendomarna är så kallat giftorättsgods och ingår alltså i en eventuell bodelning. Under äktenskapet äger var och en det man själv köper eller införskaffar, och den äganderätten förändras inte med ett äktenskapsförord.

Äktenskapsförord kan man skriva när som helst under eller inför ett äktenskap. Det kan se ut på olika sätt, och därför finns ingen särskild blankett. Ett äktenskapsförord ska dock vara skriftligt och undertecknas av båda makarna. Om du behöver råd och hjälp, kontakta en advokat.

Äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket för att vara giltiga.

Ytterligare information om äktenskapsförord hittar du på Skatteverkets webbplats.

- See more at: http://www.domstol.se/Familj/Aktenskapsforord/#sthash.3AtD5DOy.dpuf
 
O
Jag antar att alla sidorna ska vara med.... Jag skulle skickat med alla sidorna..
 
Under äktenskapet äger var och en det man själv köper eller införskaffar, och den äganderätten förändras inte med ett äktenskapsförord.
Den raden stämmer väl inte ändå?

Det vi skaffar under äktenskapet blir ju något som vi båda äger lika mycket rätt till vid ev skilsmässa.
 
Suhagg skrev:
Den raden stämmer väl inte ändå?

Det vi skaffar under äktenskapet blir ju något som vi båda äger lika mycket rätt till vid ev skilsmässa.
Nej, äganderätten tillfaller inte båda makarna bara för att de är gifta. Det är den som köpt något som är ägare. Dock ska saken, eller värdet av saken, delas lika i händelse av bodelning såvida man inte skrivit äktenskapsförord som säger något annat.
 
Plåthuset skrev:
Nej, äganderätten tillfaller inte båda makarna bara för att de är gifta. Det är den som köpt något som är ägare. Dock ska saken, eller värdet av saken, delas lika i händelse av bodelning såvida man inte skrivit äktenskapsförord som säger något annat.
Jaha ok då förstår jag. Var lite oklart skrivet på länken då bara. Innebär ju att det ska delas men inte angivet hur.
 
Till att börja med så är förtal att sprida en osanning , så länge du kan påvisa vad som är sant så är det inga problem, men ett företag kan inte driva det mot individ, omvänt så kan man , dvs om företag spridit något om enskild individ eller grupp kan dom stämmas enskild eller grupptalan
 
S swedjeep skrev:
Till att börja med så är förtal att sprida en osanning , så länge du kan påvisa vad som är sant så är det inga problem,
Det kan vara förtal även om det är sant.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S swedjeep skrev:
Till att börja med så är förtal att sprida en osanning , så länge du kan påvisa vad som är sant så är det inga problem, men ett företag kan inte driva det mot individ, omvänt så kan man , dvs om företag spridit något om enskild individ eller grupp kan dom stämmas enskild eller grupptalan
Där har du rejält fel. Om det är sant eller inte är inte av betydelse.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan vara förtal även om det är sant.
Om avsikt är att skada JA
 
D Daniel 109 skrev:
Där har du rejält fel. Om det är sant eller inte är inte av betydelse.
Jo det har det, läs mitt andra svar också, finns ett undantag ... ( även om det är sant men avsikt är att skada så kan det ligga inom begreppet förtal )
 
BirgitS
På vilket sätt har detta om förtal något att göra med trådens ämne?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Frågan kom upp o jag besvarade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.