Men tydligen fem kw som CE 50 och den släpper inte till extra el förrens -15 grader.

Kan det vara hela hemligheten att tillräckligt stor kompressor gör det enklare att reglera övergångar från kallt till varmt?

Eller var tror Carman ?

Jag tycker mej se att övergång från kompressor till eltillskott går väldigt snart upp i
4-5 kw utan någon stopp i 1-2 kw regionen.

 
robocop skrev:
Men tydligen fem kw som CE 50 och den släpper inte till extra el förrens -15 grader.

Kan det vara hela hemligheten att tillräckligt stor kompressor gör det enklare att reglera övergångar från kallt till varmt?

Eller var tror Carman ?

Jag tycker mej se att övergång från kompressor till eltillskott går väldigt snart upp i
4-5 kw utan någon stopp i 1-2 kw regionen.

jag vet inte hur IVT:s regler dator arbater, men det är nog större risk att pump & radiatorsystem inte är rätt justerade än att reglerdatorn räknar "fel"

har man tilexempeel termosteter på slingorna till golvvärmen så står ju deta vatten still & är iskallt, det blir mycke eneri som går åt till at få upp tempen i betångplattan.


hur långt 5kW räcker bero på huset & radiatorsystemet, samt hur varmt man har inne.
men -15 på 5 kW det måste vara rekord oavett hur litet hus du har.
 
hur kan du frästen veta att Comfortzone klarar ner till-15 i ditt hus, du har ju IVT ? & braskamin?
 
Det är en vanlig missuppfattning av CE50 värmer upp huset ned till -15 grader utan eltillskott bara för att avluften håller -15 grader. Det är en tankevurpa. CE50 ger 5 kW och ditt hus har ett visst effektbehov vid -15 grader. Om det effektbehovet är större än 5 kW behövs tillskottel för att hålla värmen. Visst ger friskluftsintagen en effektförluft, pga kall inkommande luft, men den är bara en bland många andra effektförluster.
 
Om man har alla temostater öppna i varje rum så mycket som det går vad är det för vits att ha gradering, skala på dom? ::)

 
Det är i de flesta fall ingen vits med att ha termostater över huvud taget. Möjligen om man tillfälligtvis vill sänka temperaturen i något rum kan man använda termostaten eller om man har en eldstad i något rum.
 
Men om man vill höja i ett rum och alla andra är OK då fin ingen tolerans kvar?
Kan det bli ett problem om man inte har termostater.

Tar inte tappvarmvatten värme från det slutna systemet, slingorna och tvärtom om
det är överskott? ::)
 
Vad jag fått förklarat för mig och ser att det fungerar bra är att skruva upp termostaterna på max och ställa värmen i huset med värmekurva och ev. finjustera och knäcka vid 0 och uppåt en bit. Om man vill ha varmare i ett eller flera rum har det med strypningen av slingorna att göra, alltså får man göra själv eller som vi ha en tekniker som stryper lite i dom rum man vill ha lite kyligare i och tvärtom i dom rum eller toa om man vill ha lite varmare där, vi har fått gjort detta ganska bra senast vi hade besök av IVT snubben, vi har nu lite svalare i sovrum och tvättstuga och lite varmare på toan.
 
Robban du har bra balans på värmen. Men ska allstå skruva direkt på golvärmefördelaren, antal varv. Nu ligger vi nära oppna termostater så det väl ok.
Måste dock tillstå att det är ett visst motstånd att anse termostater som är onödiga.
Det der bättre ut att de står på 22 och det är 22 grader och 30!

Jag tror dock att denna är av mindre betydelse än tidigare inlägg om att kompressorn
lägger av förtidigt och när man som bäst behöver den så drar den i väg särskilt efter
natt/morgon.

Jag alldeles nyss kollat följande; i morse tidigt gick elpatron upp på 4,8 kw någon halvtimme. (Hade vridit upp under em dagen innan till 2.9 värmekurva.)
Jag vred ner till 2,0 tidigt i morse och eltillskottet försvinner omgående. Den hinner
heller inte slå på eftersom värmen stiger ganska fort ute under morgon/fm

Kompressorn har under tiden gått ner på 26 grader i viloläge vid 10.30
Vrider upp värmekurvan till 2.9 och kompressorn går 1,5 tim max åtgång 1-1,5 Kwt
kompressorn går upp i 86 grader och framledning upp till 36 grader max och
går efter tre timmars gång ner på viloläge men högre varm-vårme och tappvatten
Samma expriment gjordes i går och vi tappade bakkarl fullt och tappvarmvatten var
nere i 28 grader och gick på 5 kw eltillskott en timme minst, 1 tvätt, 1disk, 1 dusch Åtgång 32 KWt.

Nu har brasan gått em/kväll/svagt under natten/åter mer morgontimmar.
 
Var man skruvar på fördelaren har jag ingen aning om, det överlät jag med varm hand till värmekillen sist han var hemma hos oss. Han hade papprerna från LK gällande vårt golv och justerade lite här och där enligt våra instruktioner.

Då jag jobbar hela dagen har jag inte möjlighet att göra det du skriver men att patronen jobbar på mest på morgonen är ju utom allt tvivel, det var så när vi styrde med termostaterna och det är så nu också, har försökt fråga teknikerna som varit hemma hos oss varför men bara fått svävande svammel om allt möjligt men inget konkret svar. Det är ju mystiskt om det på natten är neråt -12 och när man kollar pumpen så avger patronen som regel alltid 2.9 kw av någon anledning, nu hade vi så kallt inatt för att när det ljusnar och blir varmare ute när solen går upp eldar det på med 5.4 kw tillskott i all oändlighet känns det som, fattar inte detta faktiskt.
 
Ja det känns inget vidare :-/

Följande summering av IVT 490;

1) Den lägger av, viloläge, när den behöver samla på sig värmeöverskott som bäst!!

2)Den är inte dimensionerad för 180 kvm, troligen inte 150 och kanske inte 130 kvm heller

3)
 
Jo det är ju så, som någon skrev så är det ju en elpanna med inbyggd vv-beredare.
Men i sommar så skall ju uppvärmningen av varmvattnet bli ganska billig så det man förlorar nu hämtar man ju hem till viss del dom kommande månaderna.

Rent krasst så räcker ju inte 490 till 130 kvm det säger ju sig själv, vårt hus har ett värmebehov på 6.500w vid -20 tror jag det är och då pumpen ger 2000w så räcker det knappt till att värma vårt vardagsrum. Vad man då får försöka göra är att som du elda i braskaminen för att minska förbrukningen och försöka hitta den optimala inställningen på pumpen så man kan leva med räkningen när den kommer.
Tipsen här har varit bra och vi börjar väl hitta någorlunda rätt men det finns alltid mer man kan göra och det gör att man försöker spåna med andra här och få tips.
 
ni säger att elpatronen går mäst på morgonen. är det inte så att elpatronen går vid snabt fallande tempratur? Vilket man hra på morgonen.

om tempraturen faller snabbt på natten så går säkert elpatronen då också, har ni kollat det (loggat med loggutrustning?)

det går ju åt mer energi att öka tempraturen i plattan än att hålla en tempratur!


 
Mycket intressant läsning....

Rätt kass av en tikninker från IVT att ha inte kan trimma in denna rätt......

Det e uselt att man ska hålla koll på detta själv. Tur att detta eminenta forum finns :)
 
CarMan skrev:
ni säger att elpatronen går mäst på morgonen. är det inte så att elpatronen går vid snabt fallande tempratur? Vilket man hra på morgonen.

om tempraturen faller snabbt på natten så går säkert elpatronen då också, har ni kollat det (loggat med loggutrustning?)

det går ju åt mer energi att öka tempraturen i plattan än att hålla en tempratur!
Jag har det lika dant, och jag loggar, jag tror det är så att eftersom denna har så stor egen volym, med VV-beredare och mantling, så kör den på med ett litet underskott under de första kalla timmarna, framåt morgonen så går det inte längre utan den når de nedre gränsvärdena för temperaturer på vattenförråden och trycker i tillskott. Samtidigt brukar ju familjen vakna och börja duscha och försvårar då ytterliggare, dessutom tar det ju tid innan utetempen stiger, även om solen kommer upp sitter ju givaren i skuggan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.