Hej!
Har ett värmesystem med 3 ack-tankar på 500 liter vardera. Dess kan jag värma med antingen ved eller från jordvärme. Nu har dock ett problem uppstått: Jag värmer upp tankarna så att det är 80 grader från topp till botten, sen åker jag på jobbet, när jag sedan kommer hem så är det 18 grader inomhus (den är ställd på 21 grader), 2 av tankarna har fortfarande 60-gradigt vatten i toppen men den första tanken har 20 grader i hela tanken, det vatten som shuntas ut är bara 20 gradigt, jag fattar inte varför. Den borde väl shunta från alla tre samtidigt. En CBJ automatic sköter shuntningen.
 
Om det är olika långa rör mellan tankarna till shunten, så kan det hjälpa att strypa botten på den tanken som laddar ur mest, om du har någon kulventil där dvs..

Anledningen är att vattnet tar lättaste vägen.
 
Nej det är inte lika långa ledningar till shunten, Se bild

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst är det den högra tanken som laddas ur va?
 
Ja, precis, men om jag känner på rören från tankarna så är det varmt ända fram till shunten...
 
Har det fungerat tidigare? Kan vara bra att veta..
 
Ja, i vintras fungerade det bättre. Tycker tankarna laddade ut lite snabbt, men har stort hus. Men skiktningen fungerade i vintras. En gång när detta hände så ställde jag termostaten på 16 grader, då stängde den hela systemet, jag väntade en halvtimme och drog upp termostaten, då kom det varmare vatten i elementen och skiktningen hade gått till sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.