Hej!

I källaren till huset så kom det in vatten i våras (Förra ägaren). Dräneringen som var tilltäppt, det är åtgärdat. Inga större mängder men 1x1m av tapeten släppte, fick se nu att tapeten hade släppt och det var mögel. Så jag skar ut det dåliga och skrapade och körde med grovdammsugare, tänkte gå lös med excenterslipen för att vara på säkra sidan. Dock glömde jag andningsskydd, läste sedan att det visst var väldigt giftigt, inte mycket att göra åt det nu. Är väl en ond bråd död som väntar :)

Kände och det är torrt under. Innan jag spacklar och målar över det ska jag ha något medel i spacklet eller måla det med någon specialfärg innan spacklet?

Tacksam för svar.
 
Åsa Lund
Måla med helt diffusionsöppen färg eftersom det kan hända fler gånger att väggen blir fuktig. Då ska vattnet inte stängas inne av färgen.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Ok det är taget. Jag sprayade på antimögelmedel, tänkte låta det stå öppet ett tag innan jag målar över det.
 
Åsa Lund
Om det är organisk tapet (=papper) är det bra att ta bort all sån på insida yttervägg när det finns risk för fukt
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ok nu har jag med alla möjliga medel fått fått bort allt organiskt inkl möglet. Jag vädrar för fullt men lukten verkar ha satt sig i väggarna. Hur gör jag för att få bort mögellukten? Måste jag ha en luftrenare?

Rummet är isolerat under saneringen så lukten har inte spridit sig.
 
Åsa Lund
Vad är det för material i väggarna? Om det är starkt sugande underlag som puts eller liknande kan man inte torka av med sånt som luktar. Har inget klockrent svar - kanske en ozongenerator/luftrenare/rökätare som tar bort lukter?
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
det är kanske antimögelmedel som luktar? :).
Luktar det jordigt unket så ska du ta en luftavfuktare till hjälp. Det brukar sluta lukta källare när det blir torrare i källaren/ rummet. Glöm ej att stänga ventilation i det rum du avfuktar.
Lycka till!
gaia
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vet inte om man får göra det inomhus. Spraya på bensaltensid och sen bara vädra och vädra och vädra.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
O
När du ändå är igång med källaren, Är det tapeter på väggarna så ta bort det. Är det målat så kan det fungera bättre...
Men det ska helst vara målat med en diffusions öppen färg.... Men om man vill måla källaren med sådan färg måste all gammal färg tas bort... annars så hjälper inte den diffusions öppna färgen....¨

Men börja med att ta bort allt organiskt från väggarna.... Vad är det för golv? Är det plastmatta? så ta bort den också....
Det blir en helrenovering av källaren innan jag är klar med det här inlägget.... kanske bäst att jag slutar här innan det blir en helrenovering av hela huset :p

Men det är smart att köra med avfuktare ett tag!
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
gaia skrev:
det är kanske antimögelmedel som luktar? :).
Luktar det jordigt unket så ska du ta en luftavfuktare till hjälp. Det brukar sluta lukta källare när det blir torrare i källaren/ rummet. Glöm ej att stänga ventilation i det rum du avfuktar.
Lycka till!
gaia
Smart! :) Jag luktade i flaskan till antimögelmedlet och ja det luktar ganska lika, men jag vädrar ur för fullt och ska göra en "logimentstädning" av rummet.
 
Odjuret: Det är klinkers på golvet, men jag har tagit bort allt organiskt, men måste spacklas innan jag målar över det. Men jag låter det vara öppet så det får torka ut ordentligt. Det är betongvägg.

Ok får försöka få tag på en avfuktare.
 
Det har säkert avhandlats tidigare men vad är den optimala temperaturen i en källare?

Som jag har förstått det så blir varm luft fuktigare men om man har frånluftsventilation så borde väl värmen även ta med sig fukt då man skickar ut värmen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.