Hej

Har luckor (massiv ek) som behöver betsas samt lackas om. Pga något komplicerad form blir det ett elände att slipa för hand.

Har någon erfarenheter av att sodablästra bort ett tunt lackskick från ek-luckor? Är det möjligt eller förstör man underliggande träyta?

/ OpZ
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Att "betsa om" något som varit betsat och lackat är MYCKET svårt då det kan finnas rester kvar av tidigare behandling och där tar inte nya betsen och då blir det en fläck. Gäller oavsett slipning eller blästring.

"Sodablästring" är något jag aldrig hört men utveckla gärna.
Tar det på industrilackade ytor?

Protte
 
Ser ut som "vanlig sodatvättning/färgborttagning"
Rätta mig gärna.

Protte
 
Kollade på nordblasts hemsida på en liten film och det ser väldigt smutt ut. Ser nästan för bra ut för att vara sant. Om det är så bra som filmen visar så är det guld till just knepiga ytor där man måste slipa för hand.

Tänker på tex fönster där färgen har flagat från gammal furu som visserligen fortfarande är ok men mjuk. Undrar hur det ser ut då blir det som med vanlig sandbläster att all mjuk ved försvinner eller?. Fast å ene sidan så blästrar dom bort färgtrycket på en skokartong i slutet av filmen.....Nja jag måste se det där med egna ögon eller verifierat av någon oberoende.

Som protte säger så är det inte lätt att ta bort lack från en yta där man inte får skada trät. Det är så att all trä ljusnar eller mörknar (oxiderar) på olika sätt och om man bara tar bort lacken och på några ställen för mycket av trät kommer det att se väldigt flammigt ut på ytan när man lackar den igen. Det man många gånger får göra är att slipa bort all oxidering så nytt färskt trä kommer fram och det är ett häst jobb om det är tex på frästa spegel dörrar..

Har det släppt färg någon stans så det redan är bart trä?. Om inte kan ni inte bara matta ner ytan med fint slippapper
och allra helst sprut betsa ytan. Man kan stryka med extra förtunnad bets som är utspädd med sprit för det gör att det fastnar på slipad lackad yta men det är svårare då det lätt blir flammigt. MEN det bör även sprutlackas efteråt för om man penslar det KAN den betsade ytan dras med av penseln och då är det bara att börja om och det gäller även vatten baserad lack som annan lack. Det är bara att prova sig fram.

Pär
 
Mitt råd är att täckmåla dörrarna, få trärent och betsa tror jag inte på.

Protte
 
Principen är att använda bakpulver som blästermaterial,
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...terpistoler-och-tillbehor/sodablaster-018301/
och
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...pistoler-och-tillbehor/blastringssoda-018302/

Luckorna är enbart lackade innan, ingen bets. Men jag vill få dom någon nyans mörkare (nu är dom mera gulaktiga). Att måla är inget alternativ.. Måste ha träkänslan.

Kanske ska tillägga att det rör sig om ett tunt lager klarlack som måste bort.'

Skulle vara spännande om någon hade praktiska erfarenheter från den sodablästern eller liknande metoder.
 
Du kan bryta lacken i den tonen du vill ha.
 
pär h skrev:
Du kan bryta lacken i den tonen du vill ha.
Hmm.. Du menar att bara lacka över den redan lackade ytan med en lite lätt bruten klarlack ? Det kanske skulle vara ett alternativ. Iofs är några luckor allt annat än fina och skulle behövas slipas, men det är ju ändå ett alternativ..
 
  • Gilla
DaWah
  • Laddar…
Så länge lacken är hel på alla det du skall lacka. Där det är repigt får du slipa lite extra. Se bara till att du inte slipar igenom lacken till trät. Så tvätta av och matta ner allt du vill lacka. Åter kom med före och efterbilder.

Färga lacken gör jag ofta när jag fixar med gamla mahogny på båtar istället för att skrapa ner redan sönderskrapad jätte tunn bordläggning.

Pär
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.