Hej!
har precis köpt vår första lägenhet. En bostadsrätt med 4 rum på 88 kvm första plan i ett tre våningshus.
Lägenheten behöver lite finputsning men är för övrigt någorlunda nyrenoverad.

Det som nu är vårt problem är att de två rum som idag ligger vägg i vägg vill vi gärna öppna upp och göra ett stort rum av. Denna vägg är då bärande och min ide var då att riva ner nästan hela väggen och spara en bit i mitten som en pelare.

Jag är ju då helt ny med allt inom bygg att göra. Vet att man måste lägga in en ansökan till föreningen för tillstånd. Därför ville jag höra runt lite innan och inte göra bort mig totalt första månaden då det är en liten förening :rolleyes:

tacksam för alla svar och idér !!

lägger in en bild på hur jag skulle vilja ha det så ni förstår lite bättre än min förklaring :p
 
  • bärande.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja det går om man växlar av där det saknas vägg + att golvet klarar punktlasterna som blir
 
tack för snabbt svar! är som sagt novis på detta område så vad betyder växla av ? att man lägger en balk?
 
Ja, en balk. Men det gäller som sagt att kontrollera att uppläggspunkteran (där balken får stöd av pelaren osv) tål belastningen.

Det där måste du rådfråga en byggnadsingenjör om. Jag misstänker att det kan bli en rätt kraftig balk, om det är ytterligare två våningar ovanför.

Det finns rätt stor risk att föreningen säger blankt nej.
 
Okej då förstår jag ! Ja jag har fått en känsla av det när jag kikat runt lite på andras liknande problem ! Har du nån hum på vad allt kan komma att hamna på för prisnivå ? Vi tänker ju göra allt själv som städning , bortförande av material osv det ända vi vill ha hjälp med är ju det som vi inte får göra pga den bärande väggen :)
 
Bo in dej i den nya lägenheten innan du startar en rivning. Med tiden upptäcker du kanske fördelar av att ha ett extra rum :). Fex när man flyttar från en liten till en större så vet man inte hur man ska använda dom extra m2 och får ideer som kanske man ångrar efteråt ... inte minst får att man lagt ut pengar på något som man förlorar pengar vid försäljning i framtiden.
Ta dej tid och gör något annat nyttigt medan du funderar på om det är så smart att omvandla en 4-rums lägenhet till en trea.
gaia
 
Man brukar ju göra precis tvärtom, renovera för att få fler sovrum. Är det i en större stad kan det bli en verkligt dyr historia.
 
En gång (3 år sen) kollade vi priset åt en kompis. Det handlade om en betongvägg i 3 vån hus från 1966 i Malmö.
Alt som allt, skulle det hamna på strax under 100 000:-
Öppningen skulle bli 5 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.