Vet inte om det redan är allmänt känt.
Men jag använder ofta 0.5L petflaskor som adapter när mina maskiner har lite större anslutning för damsugare, för att få min festool slang att passa.
Funkar kanon fint tycker jag.

IMG_4734.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4733.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smart! Men det ser ut som att du begränsar flödet en del i och med att PET-flaskan är så tunn i gängöppningen. I just ditt exempel ser det ut som att det skulle vara bättre att ta bort reduceringsstycket på slangen och sätta in slangen direkt i verktyget?
 
Jag fattar inte hur det kan komma sig att maskintillverkare kan få till så många dimensioner på anslutningar. Jag köper på mig adapters så fort jag hittar. Sist köpte jag en sats på C-O med vad jag trodde var en lösning på alla mina problem, men så blev det inte utan ytterligare ett gäng adapters till samlingen. Jag kanske skulle starta ett mobilt museum och åka runt på maskinmässor och visa vansinnet;)

Fin maskin du har:), en sådan har jag här också.
 
Kan inte låta bli att fnissa hejdlöst åt titeln.. "Tips på damsugaranslutning".. :surprised:

Hahaha.. *usch på mig* :p
 
Fiffig lösning! Om man vill slippa strypningen man får när man trär slangen över något så tycker jag att det är smidigt med gumminipplar för avlopp.
Gumminippel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henrik_75 och 1 till
  • Laddar…
Provade gumminipplar till min installation med 50mm avloppsrör och då går det tyvärr inte att få in en standard 35mm slang i nippeln (Biltema-supply) men de funkar nog kalas som flexibel reduktion för anslutning av slangändar (av hårdplast).
 
Det jag brukar göra är att trä in slangen först sen smälla in nippel och slang i rör/anslutning. Men jag har även lite olika som jag täljt till med bladkniv för att det ska bli bra. Det är som att skära smör med varm kniv.
Så there's no end to the possibilities :)
Jag har en nippel som gör att jag kan sätta vanlig 50 mm slang på metervara rakt i dammsugaren tex. Eller 50 mm y-rör när jag vill ha två slangar till bandsågen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.