Hej,
Någon som vet var man kan få tag på dämpare, typ gasfjäder fast utan fjäder. De måste vara ganska kraftiga; tänkte fästa en tv i taket på en gånggärnsförsedd lucka, men vill att tvn fälls ner med en kontrollerad rörelse. Tips?
 
Helena1981
Kolla hos Theofils, kan tänka mig att de skulle kunna ha något lämpligt!
 
Gasfjädra finns även hos Mekonomen. Antagligen billigare än båtprylar.
 
Hur är det med dagens TV-apparater, tål de att hänga på det viset? Är det bara när det gäller transport som det är känsligt, med tanke på skakningar?
 
Polyene skrev:
Hur är det med dagens TV-apparater, tål de att hänga på det viset? Är det bara när det gäller transport som det är känsligt, med tanke på skakningar?
Led/lcd paneler är oberoende av monteringsvinkel.
Det är främst plasma skärmar som inte får monteras eller fraktas liggande pga risken för att spräcka glaset.

Dock finns det andra saker man bör tänka på, nyare "smart tv" apparater har kraftigare hårdvara för appar och annat lull lull, detta gör att tv'n kan bli ganska varm även om led generellt genererar mindre än en "vanlig lcd".
Så kontrollera ev värmeutveckling och ventilationshål så inte tv'n tar stryk i längden av monteringen.


Edit:
Kontrollera för säkerhets skull med tillverkaren av tv'n med.
Vesa-fästena i nyare tvmodeller är väldigt veka och egentligen tänkta till hängande montering samt upp till x antal grader.
Flera av de jag kikat på har bara en liten stålhysa ingjuten i bakstycket och vissa är det plast hela vägen.
 
Redigerat:
Tror inte det är någon fara med upphängningen, TVn kommer att ligga på luckan när den är stängd, inte hänga under den. Jag gjorde en snabb skiss för att visa hur jag tänker mig att det ska bli. Så här långt är det inga problem. Mellan två av takbjälkarna i sovrummet kommer jag att bygga ner taket i höjd med bjälkarna, därmed blir det plats för en tv. Problemet jag har är att jag vill kunna fälla ner TVn med en kontrollerad rörelse (läs: frugan ska klara det) för att minmera slitage på både TV och upphängning. Egentligen vill jag bara ha en gasdämpare utan fjäder, men det verkar som att det är väldigt svårt att hitta. Allt jag hittar är tryckande fjädrar (till takboxar, takluckor, bagageluckor etc). Fast det går kanske att använda en sån i alla fall? Tänke mest att man vill ju inte att luckan ska skjutas upp med ännu större kraft än tyngdkraften när man öppnar den, men samtidigt är ju rörelsen dämpad, och då kanske luckan kan hållas i vinkeln som syns på skissen genom trycket från fjädern?

Alla förslag är välkomna!

tv_taket.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla med lesjöfors. Om dom inte har eller vet något så får du problem.
Annars finns det en stång med låsning som brukar sitta på tex sekretärer. Då blir det en konstant tröghet.


Pär
 
Ok, har skickat en fråga till dem, får se vad de har att säga. Om de ens vill befatta sig med mig som privatperson... =/
 
Peter2400: Det är något sånt jag är ute efter ja, men tror du inte den är för liten? Luckan + tv kommer att väga ca 18kg (hälften av den tyngden tar gånggärnen). Jag funderar lite på att köpa en till en bagagelucka, de verkar mycket billigare än allt annat som finns att få tag på i den storleken, ca 200kr. Kolla den här till en Volvo exemeplvis:

Slaglängd (mm) : 230
Kompressionskraft [N]: 320
Längd över allt [mm]: 545

Den är förvisso tryckande, men som jag funderade på innan, den kan ju ändå inte öppna sig hur snabbt som helst i och med att kolven samtidigt verkar tryckande och dämpande. Dessutom hålls luckan i rätt slutläge av en tryckande fjäder. Vad tror ni, skulle det funka?
 
Men om man ändå skulle använda en dragande fjäder, har någon då ett förslag på hur man ska få luckan att stanna i rätt slutläge? Någon form av spärr?
 
Om du kommer åt ovanför tv:n så skulle jag nog provat med en vanlig justerbar ytterdörrbroms som monteras dolt i innertaket.
 
Redigerat:
Det går inte att använda något för vindsluckor eller vindsstegar då?
Ungefär samma typ av funktion som de skall utföra, fälla ner något tungt men få upp den relativt lätt igen.
loft-ladder2-225x300.jpg
 
Snigelfis: Det hade säkert funkat, men jag vill ha något lite mindre bulkigt som inte är ivägen för tvn om man kollar lite från sidan. Det är inga tunga grejer. TVn väger 12kg och luckan har jag inte gjort ännu men antar att den hamnar på 4-6kg. Hälften av den tyngden tar sen gångjärnen, så precis när man fäller ner luckan blir det ca 9kg tyngd rakt ner. Tror ändå jag ska försöka med någon typ av gasfjäder.

Peter2400: Hur funkar en dörrbroms? Är det som en dämpare, dvs utan fjäder? Kanske skulle funka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.