Hej,

En del som skriver här på forumet verkar ta allt med tillval efter det att de skrivit avtal med husleverantören. Borde man inte göra detta före man skriver avtalet, så att man garanterat vet vad allting kostar "toti" (totalpris på huset, med ev reservering på schakten)??!!
 
Låter rimligt, tycker jag också. Dock var det så att vi köpte vår tomt via trivselhus och har därmed förbundit oss till att bygga ett sådant. Läget var viktigt för oss, samt tomtpriset som var subventionerat. Vi hörde oss för lite och kom fram till att Trivselhus verkar bygga rejäla hus.

Jag tror att det är en fördel om man, som jag, inte har alltför höga krav på tillval osv om man köper tomt via en hustillverkare som vi gjort. Då T-hus bygger hus med detaljer som fungerar som tillval hos andra hustillverkare känner jag att det inte är så många tillval som är absolut nödvändiga för min del.
 
Vi håller på att bygga hus med Huscompagniet och jag blir bara så arg! Vi håller just nu på med El och VVS, samt kök. Då vi satt med säljaren sa vi att vi visste att det inte räcker med standard. Det är alldeles för basic. Man brukar vilja ha mer. Och det även om man inte väljer granit eller stenbänkskiva, eller annan lyx. För kök, bad (1bad) och tvättrum, exkl blandare och vitvaror skulle standard ligga på 90000. Detta sa man absolut var rimligt. Vi sa att vi inte trodde det skulle räcka, och vet att allt adderas upp allt eftersom. Vi la på det dubbla och hade alltså 180000. Vi hamnade på 236000... På el och VVS lade vi också på det dubbla så vi hamnade på 88000kr. Nu ligger vi på 88000 plus 74000!! Och då har vi ett badrum, och inget extravagant! 130000 mer för bara el och VVS! Det är ganska mycket pengar. Så man känner sig något lurad. Och alltså ett tips till alla er som gör era materialval. Lägg på det fyrdubbla mot vad de rekommenderar. Så får det bli en bonus om där blir pengar över. Det är bättre att det är på det hållet.
 
Huscompagniet ska man akta sig för...
Det finns otaliga trådar om dem här på byggahus.
De är tydligen ena riktiga "life destroyers"
 
P
sandrale skrev:
Vi håller på att bygga hus med Huscompagniet och jag blir bara så arg! Vi håller just nu på med El och VVS, samt kök. Då vi satt med säljaren sa vi att vi visste att det inte räcker med standard. Det är alldeles för basic. Man brukar vilja ha mer. Och det även om man inte väljer granit eller stenbänkskiva, eller annan lyx. För kök, bad (1bad) och tvättrum, exkl blandare och vitvaror skulle standard ligga på 90000. Detta sa man absolut var rimligt. Vi sa att vi inte trodde det skulle räcka, och vet att allt adderas upp allt eftersom. Vi la på det dubbla och hade alltså 180000. Vi hamnade på 236000... På el och VVS lade vi också på det dubbla så vi hamnade på 88000kr. Nu ligger vi på 88000 plus 74000!! Och då har vi ett badrum, och inget extravagant! 130000 mer för bara el och VVS! Det är ganska mycket pengar. Så man känner sig något lurad. Och alltså ett tips till alla er som gör era materialval. Lägg på det fyrdubbla mot vad de rekommenderar. Så får det bli en bonus om där blir pengar över. Det är bättre att det är på det hållet.
Om det var en representant från Huscompagniet ( gäller även en handelsagent=säljare ) som gjort dessa prisutfästelser så har personen/bolaget ett visst ansvar för att uppgifterna är rimliga. En prisuppskattning från en yrkesman (person med erfarenhet av vad varan/tjänsten skall kosta) får inte avvika allt för mycket mot de faktiska kostnaden. Om det verkliga priset avviker mer än 30% från det angivna skulle detta möjligtvis kunna ses som bedrägligt beteende.
 
Tack phälle för ditt svar! Jag vet många som är nöjda med Huscompagniet och jag har fortfarande ett hopp om att vi kommer vara det när allt är klart. Men vi får väl se. Jag tycker bara det är så tråkigt med stöddiga säljare som gör allt för att sälja in ett projekt och sedan bara hävdar att vi gör si och vi gör så. Vi är ju kund. Vi hade ytterligare en prisdiskussion. För att göra en lång historia kort så hade vi en diskussion om ovanvåningen som vi ska fixa själv. Vi funderade fram och tillbaka på om vi skulle ha betongbjälklag men valde vid ett tillfälle att inte ha det. Priset vi senare fick för isolerad ovanvåning var 300 000kr (Utan att dra upp el och VVS och utan betonggolv) Då hade vi haft lite diskussioner om vad isolerad ovanvåning var. Av en händelse hittade vi ett mail sedan tidigare och där stod betongbjälklag, isolerad ovanvåning, vattenburen golvvärme, VVS 210000. Gissa vilket vi valde! Säljaren blev något snopen men kunde inte annat än att ge oss priset. Hade vi inte hittat detta hade vi fått betala ett par hundra tusen mer för att få detta. Sorgligt och man blir så ledsen.
 
P
Tyvärr är säljarna oftast bekymret men det är inte svårt att förstå varför de agerar som de gör. De är inte anställda av husföretagen utan arbetar som handelsagenter. Avtalen är oftast helt provisionsbaserat och långt ifrån riskfria för handelsagenten/säljaren. Detta gör att handelsagenten=säljaren enbart är intresserad av att få sälja till dig. Lyckas han/hon dessutom lura dig att betala 50% för mycket tjänar han/hon 50% mer eftersom provisionen oftast är en fast procentsats. Handelsagenten har ett visst rättsligt skydd i form av handelsagentlagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910351.htm . I praktiken är dock handelsagenten svag (oftast ett enmansbolag), i förhållande till husbolagen. Den som orkar sätta sig in i handelsagent lagen kommer upptäcka att agenten=säljaren inte har rätt att ingå avtal för huvudmannen=husbolagets räkning. Detta gör att det lätt tillkommer komplikationer då handelsagent lagen och konsumentköp/konsumenttjänst lagen ibland motsäger varandra. Om man som konsument vill känna sig riktigt säker bör man kanske undvika korrespondens med handelsagenten=säljaren och istället föra dialogen direkt med huvudmannen=husbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.