20141021_191632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej.

Någon som vet vad det svarta på bilden är?
Det droppar/läcker nämligen vatten från denna vilket gör att bottenplattan blir fylld med vatten efter 1-2 körningar.

Tack på förhand.
 
20141021_191659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141021_191632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
det svarta är någon form av bitumenmatta som skall göra det tystare
eller du menar den svarta lådan?
det är den så kallade spolarmsväxlaren på din Cylinda
det kan läcka igenom vatten av olika anledningar
det viktiga är att det inte läcker in i den för då går kretskortet.
är det inte överfyllnadsröret , det grå till vänster, som det kommer vatten ur?
annars är det bara att byta hela spolarmsväxlaren.
 
Var en tråd med liknande problem ganska nyligen, men jag hittar den inte nu så jag kan tyvärr inte länka.
Har för mig att de löste det genom att köra varmaste programmet några gånger för att lösa upp fett och skit som fastnat i ledningarna. Kan tydligen bli trångt i rören om man mest kör på ekonomiprogrammen.
 
Det är den svarta lådan jag syftar på.
Jag får börja med att testa köra på varmaste programmet några ggr och jag får då under tiden tömma maskinen på vatten. Hoppas det fungerar då det känns krångligt och dyrt att byta spolarms växlaren.
 
A
spolarms-växlaren är bara knäppt dit två plasthakar på var sida
den kostar beroende på årsmodell
E4300163 1262.-
E4305763 944.-

SKULLE du nu få in vatten i el-delen av spolarms-växlaren under dina irrelevanta försök att diska den torr så kostar ett nytt kretskort 4.700.- om det går att få tag på.

prova först att göra ren överfyllnadspipen den grå, den kommer man åt inne ifrån under en liten hatt bredvid infästningen till den undre spolarmen.
troligtvis har du en tryckbrytare bakom spoarms-växlaren som inte syns på bilderna, en rund dosa,
den är ansluten till en kammare som nås även den inne i från fast under silarna. det är bara att känna med fingrarna och rensa ur den gegga som kan finnas i denna.
men om det droppar från den svarta lådan och inte den grå pipen, är det en intern läcka i mekanismen som endast åtgärdas av ett byte.
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Hade också problem med min diskmaskin för ett tag sedan, hittade var det läckte, beställde en ny packning för 50 kr och byte (leveransen tog 1 vecka).
Då börjar skiten läcka på ett nytt ställe, kollade upp vad den packningen skulle kosta (ca 100 kr), där och då bestämde jag mig för en ny diskmaskin. Det är annars lätt att det bara blir "en sak till" och helt plötsligt snackar vi 1000-lappar + att man är utan diskmaskin under tiden. Min nya (Bosch) kostade 3 500 kr (efter "prutning") :)
Den gamla sålde jag på blocket för 100 kr, slapp släpa den till tippen och fick igen pengarna för packningen!
 
electroluxaren skrev:
spolarms-växlaren är bara knäppt dit två plasthakar på var sida
den kostar beroende på årsmodell
E4300163 1262.-
E4305763 944.-

SKULLE du nu få in vatten i el-delen av spolarms-växlaren under dina irrelevanta försök att diska den torr så kostar ett nytt kretskort 4.700.- om det går att få tag på.

prova först att göra ren överfyllnadspipen den grå, den kommer man åt inne ifrån under en liten hatt bredvid infästningen till den undre spolarmen.
troligtvis har du en tryckbrytare bakom spoarms-växlaren som inte syns på bilderna, en rund dosa,
den är ansluten till en kammare som nås även den inne i från fast under silarna. det är bara att känna med fingrarna och rensa ur den gegga som kan finnas i denna.
men om det droppar från den svarta lådan och inte den grå pipen, är det en intern läcka i mekanismen som endast åtgärdas av ett byte.
Hej!
Väcker en gammal tråd till liv... :)

Har troligen också fel på min spolarmsväxlare. Maskinen (Cylinda DM72) har nämligen börjat slarva med disken i övre korgen. Har provat att rengöra silar etc samt kört varmt diskprogram med citroncyra utan resultat. Så ikväll tänkte jag se om jag kan få bort växlaren, men undrar från vilket håll jag ska sätta in stöten - inifrån, underifrån eller framifrån ? Tips och idéer mottages tacksamt :)

mvh/ Moriusken
 
A
Bakifrån!
Fyra torx
Ta bort elkontakten på motor o växlare
Öppna knäppena på växlaren
Lossa gummipluppen på motorn
Dra ut allt bakåt
 
  • Gilla
NK2018
  • Laddar…
Då var spolarmsväxlaren borta :)

Noterat:
# "Växlarskivan" står fn så den stänger den bakre anslutningen.
# Stift 3 på växlaren är lite ärgat längst in
# Isolatorn som sitter på spolarmsväxlaren är lite bränd mellan stift 2 & 3 (lite gnistbildning/varmgång har nog förekommit) :eek:
# Det verkar som om det varit lite vatten närvarande på några ställen(det vita på ställmotorn tex)

Är det hela denna del som man får om man beställer en ny?
Går det att plocka isär växlaren ytterligare (och ändå ha en hyffsad chans att få ihop den) ?
Kretskortet - sitter det innanför den svarta delen?
Går det att testköra växlaren på ngt vis?

Tack på förhand för all hjälp man får på detta forum. Speciellt till electroluxaren - din hjälp är ovärderlig!

mvh/ Moribusken
 
  • Demonterad spolarmsväxlare med ärg på stift och bränd isolator, sannolik vattenskada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedtagen spolarmsväxlare med synlig växlarskiva och anslutningar, vissa med tecken på ärg och brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad spolarmsväxlare med synliga stift, ärg och bränd isolator mot gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad spolarmsväxlare med synliga ärgspår och brännskador, närbild på tekniska etiketter och komponentstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade troligen felet:p!
Det verkar som det blivit dålig kontakt vid ena polen på spolarmsväxlarens "ställmotor". Antar att det är en ny som gäller, men var ändå tvungen att testa om den går att laga. Plockade isär växlaren och putsade av alla kontaktytor och satte ihop den igen. Provkör just nu med maskinen utdragen för att ha extra koll.

Lite lustigt att man inte ser nåt läckage, för uppenbarligen har det ju läckt nån stans...

mvh/ Moribusken
 
  • Isärdemonterad ställmotor till spolarmsväxlare med synliga kontaktytor och slitna komponenter på en tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
brukar läcka från axeln till den vita skivan och ner i det svarta huset
troligtvis är det vatten som gjort att dina kontakter ser ut som dom gör
det är ju inga effekter i dessa som kan göra någon varmgång.
kanske om man ger sig den på det att man kan packa om axeltätningen, men en ny växlare rekommenderas eller
sätt dit adaptern som finns på enklare modeller, då går båda armarna samtidigt.
 
Näe, det funkade inte :( - fick inte liv i spolarmsväxlaren. Får bli till att beställa en ny. Såg att min maskin blir 6 år i slutet av december, så att investera i en ny växlare känns som ett klokt val. Hoppas bara att det är den som är trasig, så det inte är nån annan komponent som hindrar den från att fungera korrekt.

Var beställer man delar? Direkt från Cylinda? Det verkar fö vara en DM750 Fi och inte en DM72 som jag trodde....vad nu skillnaden är....??

mvh/ Moribusken
 
A
Fi är full integrerad dvs. Hel täcklucka på fronten
Enklast är väl cylinda kanske går att hitta billigare på netet.
I värsta fall har kretskortet fått stryk
 
Blev Cylinda. Hoppas det stannar vid bara spolarmsväxlaren. Var hittar jag kortet om det skulle vara så?

mvh/ Moribusken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.