Har tänkt ta mig i kragen och fixa till ett par ytterväggar i mitt souterränghus. Hela nederplan renoveras med Nivellgolv för stunden, och även om den nuvarande syllen som ligger mot oisolerad betongplatta utan syllpapp är så gott som kärnfrisk och torr tar det emot att bygga in en sådan riskkonstruktion när man kostar på golvbjälklaget i övrigt så stora summor.

Här är en snabb skiss på hur nuvarande konstruktion är uppbyggd:
yttervägg_nedre org.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skiss på hur jag tänkt mig nya lösningen:
yttervägg_nedre ny.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes ändrar jag en aning vad gäller väggens uppbyggnad med reglar/isolering, men i stora drag är konstruktionen sig lik. Det jag tycker känns bakvänt jämfört mot hur man bygger en regelvägg idag är att fasadskivan bör vara absolut ytterst?

Som kuriosa bifogar jag en bild på hur husets övervåning är konstruerad, känns mycket mer likt ett "modernt" tänkande även om vissa delar är typiskt 70/80-tal (asfaboard, spån osv...)
yttervägg_övre org.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon med åsikter om jag är inne på rätt spår, eller tänker jag helt galet någonstans?

Mvh
 
Vet inte om det är rätt eller fel men såhär har tidigare ägare gjort på vårt hus med oisolerad platta på mark från -78 med impregnerade syllar. Invändigt är det ventilerat platongolv.

Före

grund före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter


grund efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS skrev:
Vet inte om det är rätt eller fel men såhär har tidigare ägare gjort på vårt hus med oisolerad platta på mark från -78 med impregnerade syllar. Invändigt är det ventilerat platongolv.
Ser helt rätt ut, speciellt då erat hus hade tryckimpregnerad syll innan. Misstänker att det uppstod en del lukt av denna. Nu är jag tack och lov besparad från detta, men känner ändå ett driv att göra bytet av ren princip (tar emot att bygga in en 35år gammal "risk"konstruktion, som ju dock till sitt försvar hållt sig fräsch i 35år, men men).

Tror dock jag fortsätter på spåret att mura ett varv Leca, känner mig bekväm med tanken på att få upp hela väggpartiet från marknivån ytterligare.
 
Har funderat mer kring konstruktionen, blir troligtvis ett 150x190 LECA lagt på sidan (bygghöjd totalt ca 160mm) för att stämma mer överens med totala höjden på färdiga Nivell-golvet, och därmed underlätta vid ytterdörrströskel mm...

Funderar samtidigt på att lägga fasadboarden som yttersta isolerskikt, för att bryta köldbryggorna helt. Någon som har koll på om denna skiva helt ersätter vindpapp/utegips/asfaboard osv?
Enligt Isovers beskrivning ska/bör den sitta direkt bakom ventilerad fasad, så det känns rätt?
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20764

Vidare undrar jag om s.k lockpanel som jag använder (22x95 bottenbrädor + 22x145 lockbrädor) räknas som fullgott ventilerade om man monterar dessa direkt mot en vindskiva? Eller behövs ytterligare horisontell spikläkt?

yttervägg nedre ny(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har tips/råd/ideer? Finns kanske inget rätt eller fel om dessa detaljer men bättre/sämre lösningar är väl givet, och hellre att man gör någorlunda rätt från början :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.