Hjälp!!!!
Bor i ett Boro-hus från 1938. Upplever att det har varit välbyggt vid interiörrenovering, har dock tilläggsisolerat alla ytterväggar samt insida tak.

Dags att ta tag i källaren som är orörd sedan 60-talet. Hade en besiktningsman som var förbi o tittade o bedömde att det var helt ok att göra insidan innan vi dränerade om. Trevligare att lägga pengar på insidan tänkte vi så då kör vi!

Bilnings-arbetet med golvet började i går och tyvärr står det vatten under hela golvet:eek:
Måste därför kasta oss ut i trädgården och se till att få dränering gjord ögonaböj (måste väl även kasta mig iväg till banken....)

Behöver därför aktuella tips, tidigare trådar känns lite för gamla.
Vågar man chansa på lågbudget material som fr tex. Byggmax? "platon - tjocklek? seghet? UV beständig för del nära ovan mark?

Planen är:
Blästra bort ca 50% av asfaltlagret som jag tror vi finner på grunden.
Platonmatta, 100 el 200 mm pordrän/isodrän, makadam ca 20 cm, singel ca 20-30 cm närmast fasad.

Det visar det sig, förutom att det står vatten under hela, att huset står på berg bitvis så det blir svårt att isolera ordentligt (drar min gräns vid sprängning - tar hellre värmeförlust - har bergvärme).
Mao blir det nu ca 100 mm isolering i golvet o sen vattenburen värme.

Funderar på om jag ska välja eps betong eller om det blir omvänd effekt eftersom den i så fall hamnar i och över värmesystemet o inte under?

Kommer sedan att flytspackla golvet och polera och impregnera den råa ytan. Inga övriga golvmaterial förutom lösa mattor kommer läggas.

I dusch/tvättstuga tänkte jag komplettera med elvärme i golv för att kunna säkerställa komfort året runt samt att det inte blir fuktigt i duschen (kommer användas dagligen).

O måste man ha kvalitetskontrollant i ett sådant projekt? - litar på hantverkarna vi har o verkar ju inte vara så många moment så tänker att jag hinner kolla själv.




/Caroline
 
caroline2014 skrev:
Planen är:
Blästra bort ca 50% av asfaltlagret som jag tror vi finner på grunden.
Platonmatta, 100 el 200 mm pordrän/isodrän, makadam ca 20 cm, singel ca 20-30 cm närmast fasad.
Det är onödigt att sätta både platonmatta och isodrän man väljer antingen eller. Vill du ha platonmatta och även isolera så kan du köra med billigare cellplastisolering godkänd för markbruk utanpå.

Vad som är bäst av isodrän/platon beror på vem du frågar, det finns flera trådar i ämnet.
 
100mm isolering kan man nog leva med. Finns även med grafit som skall ge 20% bättre än vanlig:
http://www.bauhaus.se/graphite-gs70-600x1200x100-mm.html

EPS betong ger ungefär halva isolerförmågan jämfört med cellplast. Man skall heller inte gjuta in golvvärmeslang i EPS utan den skall ligga ovanpå och sedan gjutas in i betong eller flytspackel.

Vad jag vet krävs inte bygglov för att gräva ur en källare och därmed ingen kvalitetskontrollant heller.
 
Redigerat:
T
Håller med possum77, isodrän/pordrän(olika tillverkare av liknande produkt) är tänkt att ersätta platonmatta/singel för att stoppa vatten att stå mot källarväggen. Sen är isodrän/pordrän isolerande vilket inte platon/singel är utan då måste man lägga till en isoleringsskiva också för att få isoleringen.

Om du kör på iso-/pordrän så glöm inte att sätta en duk ytterst för att stoppa fint grus/sand att tränga in i skivan. Båda tillverkarna har utmärkta guider på sina webbplatser för hur de ska installeras.

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
Tack snälla för snabba svar! har precis haft grävare på plats o han kan börja på torsdag!

Tar gärna emot fler åsikter tips.
/C
 
R
radon!
 
Jag ifrågasätter överhuvudtaget frågeställningen mellan platon och pordrän eftersom ditt problem sannolikt inte löser sig oavsett vad du sätter på väggarnas utsida.

Om du har vatten under hela golvet så är det ett grundvatten problem eller ett problem som kommer via berget och platon/isodrän löser inga av dessa problem överhuvudtaget. De löser möjligen kapillärt transporterat vatten i jorden in mot väggen men inget fritt transporterat vatten.

Börja istället med att försöka förstå varför du har vatten under golvet och hur du skall få bort detta. Är det en så hög grundvattennivå, vilket det mycket möjligt kan vara, kan det t.o.m krävas att du sänker grundvattennivån genom att lägga dina dränrör lägre och samtidigt monterar in en grundvattenbrunn.
Kom också ihåg att sänka en grundvattennivå under hela huset ofta kräver dränrör även under källargolvet och inte enbart runt huset. Så innan du nu kastar dig iväg och handlar en massa material så se till att göra rätt från början.
 
  • Gilla
KB-U och 3 till
  • Laddar…
Hur tar jag reda på om jag har radon snabbt? Har ju inte direkt tid att lägga ut dosor...
 
Tack för påpekande, har nu haft grävkille på plats samt chefen för bygget på insidan (som ju nu åkte på att utföra dräneringen också...;) och planer är uppdragna för hur vi ska gå tillväga.

Vi har en sluttande tomt, huset ligger ganska högt o ingen sumpig mark så jag tror att berget på baksidan är den känsliga punkten o det ställe där vatten stannar o trycker på. Tänkte i nästa etapp gräva bort alla jordmassor mellan berget o huset (ca mot 1/3 del av husets längd på baksidan) o får då troligtvis gjuta ngn , mot huset tät, konstruktion som transporterar vattnet vidare, just denna del av huset går dock mot garaget vilket vi inte tar med i denna renoveringsetapp.

Visst är det så att man inte får ny-koppla på dagvatten till kommunalt avlopp?
/C
 
Korttidsmätning tar 10 dagar och är en ganska osäker metod och en långtidsmätning med dosor tar 60 dagar.
Men ge dig lite tid medan du verkligen funderar igenom varför du har fritt vatten under hela huset och har planerat för att ta hand om detta. Så 10 dagar lär ju inte vara några problem.
 
oceanis skrev:
Om du har vatten under hela golvet så är det ett grundvatten problem eller ett problem som kommer via berget och platon/isodrän löser inga av dessa problem överhuvudtaget.
Det kan ju mycket väl vara så att problemet är att husets originaldränering, bestående av tegelrör eller ingenting alls inte fungerar längre och det därför står vatten runt huset. Tanken är ju att markvatten ska dräneras genom dessa rör, som ska ligga djupare än sulan, till en dräneringsbrunn som i sin tur är ansluten till dagvatten-nätet.
 
possum77 skrev:
Det kan ju mycket väl vara så att problemet är att husets originaldränering, bestående av tegelrör eller ingenting alls inte fungerar längre och det därför står vatten runt huset. Tanken är ju att markvatten ska dräneras genom dessa rör, som ska ligga djupare än sulan, till en dräneringsbrunn som i sin tur är ansluten till dagvatten-nätet.
Absolut kan det vara på det sättet, men med tanke på att det "står vatten under hela huset" så är risken stor att man bara får en partiell dränering utanför och omkring källargrundens kantbalk vid en lyckosam ny dränering..
Om grundvattnet står så högt att grundvattennivån måste sänkas för att få en torr källare brukar det inte alltid räcka med att dränera runt omkring huset utan även en inre dränering under golvet kan behövas.

Därför menar jag att när det "står fritt vatten under hela huset" så tyder det på att man har en grundvatten nivå som oavsett hur bra eller dålig en befintlig dränering är, så är det ett problem som inte enbart avhjälps med nya slangar runt huset utan det kan mycket väl vara ett större problem man bör undersöka lite noggrannare.
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
Ett råd från en okunnig läsare är att hellre vara mer noga än nödvändigt. Att försöka förenkla nu kan bli dyrare och mer komplicerat sen, om det måste göras om.
 
Är mark kille rutinerad så vet han vad som krävs för att leda bort vatten....
Radon löser man väl enklast med ventilation och det kan man montera året runt.....
 
Fast ska man ändå bila upp hela golvet kan man väl passa på att lägga ner en radonduk om man nu har problem med radon, så slipper man i bästa fall att ventilera :)
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.