Hej alla!

Skall bygga vår/höst uterum från Willab Garden, med isolerat golv på plintar, och håller som mest på med att försöka hitta lämpligt golv som skall matcha alla våra krav.. ;)

Vi vill ha ett golv som klarar temperaturväxlingarna, fukt samt någorlunda reptåligt. Samtidigt vill vi helst inte ha springor i golvet, så smulor och utspillt rödvin hamnar nere i isoleringen...!

Har surfat runt massor och läst om olika varianter som träkomposit-trall med gummilist, Shippdeck från Moelven, Organowood, laminat, m.m.

Så, vad har ni andra i liknande situation gjort? Är öppen för alla förslag, men känner att det vore trevligt om man kunde hålla sig under 300:- per kvadrat.
 
Vad är det för stil på bygget i övrigt? Golvet bör ju matcha omgivningen också?

Har sett exempel på folk som lagt ett traditionellt spontant furugolv just med de förutsättningarna och sedan behandlat det efter eget huvud, t.ex. med en färgad vaxning. Det blir tätt, inget drag underifrån, mjukt och skönt att gå på. Kanske dock inte det tåligaste golvet man kan ha, men rätt behandlat ger slitage patina istället.
 
Hej och tack för ett snabbt svar.

Känns som stilen är av mindre betydelse. Funktion och pris kommer i första hand. Uterummet är ju av glas samt vitmålat virke. Huset är rött trähus med vita foder.

Dock har du en poäng där. Ett mer klassiskt golv passar nog bättre in än ett modernt trä-komposit-golv....!
Men skulle jag hitta det perfekta golvet, får funktion gå före utseende...!
 
Plastmatta (vinyl) idag finns ju i stort sätt vilka mönster som helst. Både praktiskt och ganska prisvärt.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Känns nästan som om jag själv startat denna tråd!?! Vi står inför exakt samma val, och har haft exakt samma tankegångar! :D :D

Vi har nu (sånär som på golvet) färdigställt ett uterum med Willab-partier, isolerat golv och tak, står på plintar. Ska inom kort installera en lv-pump för uppvärmning vintertid. Just nu sker uppvärmning med en gasolkamin.
Golvfrågan är baske mig inte lätt. Förutom det du skriver om temperaturskiftningar o.s.v. så blir även UV-strålning/solblekning något att ta hänsyn till. Sen är det även avgörande vilken känsla man vill framkalla med golvet; ska det vara en förlängning av boarean typ lackad parkett, eller ska det vara mer utekänsla med en lite mer "ruff" känsla?

I nuläget har vi låtit trallgolvet ligga kvar, och ovanpå lagt en "altanmatta". Alltså en sån grå matta av konstgrästyp med gröna plastpluppar på undersidan.
Fördelar:
Mycket skön att gå på. Golvet känns varmt.
Nackdelar:
Korvar sig framför gasolkaminen eller vid starkt solsken.
Luktar fortfarande lite jobbigt vid solsken.
Kommer bytas ut? JA!

Jag tror att det bästa vore nån form av nåtat däcksgolv. Klarar det av att sitta på en båt och exponeras för sol och havsvatten så borde det funka. Fel prisbild dock... :confused:

Vi har även kikat på olika typer av plastmatta, där man kan komplettera med altanmattan när det börjar bli kallt på golvet.

Jakten går vidare, uppdatera gärna hur det går för er.
 
  • Gilla
Lars-Erik Thand
  • Laddar…
Vi hade tänkt att bygga ett uterum, nu blev det inte så, men vi hann hitta ett golv som vi gillade.
Det är ett laminatgolv "Shipdeck" med plast/gummi nåt och tål slitage och fukt otroligt bra.
Jag skaffade en provbit som jag misshandlade ett tag, legat i en hink med vatten ett par dagar och ute i snön ett par veckor, verkar inte bry sig om fukt alls. Finns i flera olika träslag och säljs bl.a. hos byggmax.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt att det inte bara är jag som ligger vaken på nätterna och tänker på detta ;)

Efter åtskilliga timmar framför datorn och inhämtat info från div. golvfirmor så har vi nu slutligen bestämt oss för att isolera med cellplast, sedan råspont och överst ett högtryckslaminat från Alloc.

Har en kompis som har detta i hela huset inkl. hall och kök, så det har utsått grus, snö, m.m. under ett antal år, men ser fortfarande ut som nytt.

Får väl se till att stänga till dörrarna när det regnar och hoppas på det bästa :)

Skall se om jag kan slänga upp en bild om en vecka eller 2 när det är klart!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Samma dilemma här,reglade upp på befintlig altan med vindpapp i mellan. blir nog golvspån med vinylmatta, då tål det vatten om det kommer in. tänkte fuktskydda spånskivan närmast dörrarna. fullt isolerat med riktigt tak. ej uppvärmt alltid..
 
Efter en sommar med inglasning så kan jag konstatera att det inte regnat in på golvet nån gång (självklart beror det på hur mycket takutsprång man har). Jag hade nog trott att det skulle vara ett större problem. Sen kan det förekomma ett visst spring med regnblöta fötter... :)

Däremot bör man ha med i beräkningen att det kan bli en del kondens på golvskenan vintertid, vattendroppar som droppar ner på golvet närmast. Detta om man värmer upp uterummet vintertid.
Man kan absolut behöva byta ut spånskivan närmast dörrarna till något fuktbeständigt som Lmob skriver, det blir en hel del kondens. Sen är det förmodligen en annan sak om man har välisolerade vinterpartier.
 
Tar upp en gammal tråd för att fråga hur har det gått?
Har cellplast och sen råspont och sen vill jag ha något annat golv.
 
Bump!

Är det någon som kan inflika hur det fungerar med vinylklickgolv i ett ouppvärmt isolerat uterum?

Bygghandlaren avrådde starkt till att ha vinylklick (Tarkett/Pergo) i ett ouppvärmt isolerat uterum, mest på grund av värmen och materialrörelserna.
 
Vi fick samma råd för stora rörelser på sommaren tydligen. Vi körde bergo
 
Nä bättre med bergo originalet inte en massa springer finns otroligt fina golv
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi hade tänkt att bygga ett uterum, nu blev det inte så, men vi hann hitta ett golv som vi gillade.
Det är ett laminatgolv "Shipdeck" med plast/gummi nåt och tål slitage och fukt otroligt bra.
Jag skaffade en provbit som jag misshandlade ett tag, legat i en hink med vatten ett par dagar och ute i snön ett par veckor, verkar inte bry sig om fukt alls. Finns i flera olika träslag och säljs bl.a. hos byggmax.
[bild]
Detta verkar intressant! Vi ska snart sätta upp vårt Vinter + från Willabgarden. Funderar mycket på golvet. Vi ska ha elektrisk golvvärme och element (vattenburen värme). Ville ha vinylklick som golv men blev avrådda av byggfirma på grund av solljus och värme. Nu står vi bara här och funderar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.