Tack för ditt inlägg, förstod inte det på slutet riktigt bara.. :-/
 
Jo jag tycker att det är bra om man kan se varandra i ögonen när man pratar och att det kan vara bra att ligga ner när man funderar och reflekterar över livet. Bastubadandet är i alla fall för mig lite av meditation ibland. Både kropp och själ blir renad och sann.
Det jag skrev om luckan/ventilen i golvet och att man bastar på den värme som finns i stenarna (stort magasin) gör att man kan ligga och fundera i ett väldigt fuktigt men inte alltför varmt klimat om man känner för det. Det blir svårt om man måste elda hela tiden eftersom mycket värme då "pumpas"ut genom skorstenen och en onödigt stor mängd luft sugs in i huset. Lycka till med bygget!
.
 
Tack för svar, ni har kommit med bra förslag. Vi har pratat lite om hur bastun ska se ut nu i helgen.
Veranda utanför med bänkar, inte snålt, hela släkten ska få plats.. ;)
Omklädningsrum, enkelt, finskt stuk. Krokar för kläder o bänkar. Själva bastun ska vara rejäl.
Funderar på hur det går för Xtraz bastubygge.... Dags att rapportera läget...

:D
 
just nu är jag på dataspelsträff. men ska fortsätta nu på måndag.
 
Måste finnas fler finnar på forumet..

No, kirjoittakaa!
Jovisst, eller skall man säga finlandssvensk ;)

De är klar det skall vara vedeldad bastu, har en hemmagjord bastukamin efter morfars resept... 15 år gammal (kamin alltså ;D) and still going strong, har bara bytt en plåt i eldstaden.
Tar ca 1/2h att få upp värmen (ca 90 grader) i en 3 pers bastu, men den skulle bra räcka för en 5-6 pers. bastu oxå. Hmm borde ha en ritning liggande någonstans...
 
Panelen uppe.
Skorsten klar.
Ytterdörren nästan klar

Kvar att göra:
Lister
lavar
govtrall
lite el.
+ massa annat..
 
Cricce: Tittar gärna på ritningen, om det nu var ett erbjudande? ::)
Xztraz: Bra jobbat! Fler foton?


Godkväll! :)
 
Såklart flera kort. kolla under länken jag gav förut. :)
 
Man kan se vad det liknar mer o mer.. ::)
Nära 3D bilden nu..
Inte så långt kvar tills du får sitta o njuta av ditt arbete!

:)
 
Det blir rätt likt det jag tänkt mig iallafall :)
Gud vad skönt det ska bli när det är klart! =D Då blire fest :)
 
Alla här på forumet kommer o bastar hos dig då.. ;D ;D
 
haha. Skulle bli rätt trångt då. :p
 
mera bilder. elen klar. bild på den underbara skorstenen.. :)
 
Nu har jag tittat på din skorsten. Fin... :-/ ::)
 
jaja den var billig att bygga. den funkar kanon. blir superdrag i den så fort man börjar elda. det är ett innerrör som är issolerat med stenull o sen ett vanligt ventilationsrör på utsidan. Sitter en sotningslycka på sidan dessutom. ok kanske inte vackrast i världen m,en den är bakom bastun så man ser den inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.