Mikael_L
Egentligen är rubriken lite missvisande för min fråga.

Jag har redan monterat underskåp och bänkskiva. Men när jag nu snart ska kakla, inte är det väl någon större idé att först ta ner underskåpen?

Och nästa fråga då, om man börjar från scratch, är det bättre att kakla innan man monterar köksskåpen?
 
Kakla gör man med köksskåpen och bänkskivorna på plats.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Sist jag byggde kök så kaklade jag först av allt. Mycket lättare att komma åt på det sättet. Sedan monterade jag överskåpen, och sist bänkskåpen. Helt enkelt bekvämare och snabbare i den ordningen.
 
Jag håller på med ett ikeakök och provade först bänkskåp och granitskiva så jag visste hur det skulle bli. Därefter monterade jag ner allt ock lät en hantverkare kakla efter ritningar på väggarna. De hade aldrig varit med om detta förfarande förut. Blev perfekt!
 
T
injonil skrev:
Jag håller på med ett ikeakök och provade först bänkskåp och granitskiva så jag visste hur det skulle bli. Därefter monterade jag ner allt ock lät en hantverkare kakla efter ritningar på väggarna. De hade aldrig varit med om detta förfarande förut. Blev perfekt!
DÅ var du promillen som gör tvärtom eftersom man kaklar efter att underskåp och överskåp är satta i 99,9% av fallen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ser ju ingen som helst vinst i att först montera allt sen ta ner det, blir ju bara dubbelt jobb och det blir ju inte på nåt sätt bättre av detta.
 
Det kaklades en hylla i hörnet som det är lite svårt att komma åt. Även hyllans tak kaklades. Dessutom ville jag undvika att hantverkaren skulle spräcka granitskivan där den är som känsligast. Enkelt att ta bort ikeaskåp, gjort på ett par minuter.
 
Mikael_L
Ja det kändes nästan lite pinsamt att fråga. Men som vanligt är forumet fantastiskt, flera olika synpunkter och metoder kommer fram.

Men då känner jag mig lugn i att det inte är tokigt eller dumt att kakla med bänkskåpen på plats denna gång. (Bli inte nu i veckan direkt, det är egentligen något annat som det handlar om).

Men nästa kök jag gör så ska jag överväga att mäta in och kakla före skåpen monteras. :)
 
Fast tänk så här om 99,99% av alla kök sätts in innan kakling vilken metod är då troligast den bästa/effektivaste?
Av alla byggen jag gått på har jag aldrig vart med om att det görs på nåt annat sätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har jobbat med köksmontage i över 10år och ALDRIG varit med om att man sätter plattor innan inredningen.

Är det någon som kan förklara EN fördel med att göra så, så är jag idel öra :)

Självfallet blir resultatet bättre och det är mycket enklare att ha allt på sin plats så man kan kakla så närs väggskåpen som möjligt.
Dessutom ska det oftast fram kablar till hörnboxar m.m samt kablar till spotlight och liknande så jag kan inte se någon som helst vinning av att göra annorlunda.

Sen kan jag säga att de seriösa granitleverantörerna inte blir glada om där sitter kakel när de ska lägga på bänkskivan.
Även att lägga laminatskiva kan bli problem om kaklet sitter ivägen.
 
Om du läser inlägg #7 så ser du att jag angivit två fördelar i min situation.

I mitt fall fanns inga nackdelar alls.
 
  • Gilla
htpod
  • Laddar…
Dubbelarbete ser jag som en nackdel förstås... ;)

Men framförallt kan jag säga att det aldrig skulle fungera mer än möjligtvis för hemmapularen.

Ingen vill betala för dubbelarbete och som sagt skulle det aldrig fungera när granitleverantörerna ska mäta på plats när bänkskåpen är satta och sedan lägga dit graniten, för de hade blivit rosenrasande. ;)

Ska man ha kakel ut på sidorna är det dessutom omöjligt att få dit en laminatskiva också. :)

Men men... bra det fungerade för dig ju... :)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hehe... kul å läsa vissa inlägg när man jobbar som hantverkare.
...... ��
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kanske lika underhållande som när jag läser det en hantverkare skriver där förklaringen är att "man gör så", dvs utan förståelse för varför.

När det gäller kakling av kök är det är lätt att inse att kaklingen både går snabbare och att risken för misstag blir mindre om arbetsförhållandena är bra. Utan skåpen kommer man åt betydligt bättre. Det som krävs är att man är noga när man ritar var kaklet ska sitta, men hur svårt kan det vara att dra ett streck för ovansidan av bänkskivan?

Det dubbelarbete som detta innebär, att ta undan bänkskivor och skåp, tar bara några minuter med ett IKEA-kök som använder skenor (jobbet är att få skenorna perfekt monterade). Skulle köket vara uppsatt på ett mer traditionellt sätt skulle det antagligen inte vara värt besväret.

Det säger sig självt att det finns fördelar med att ha ett arbetssätt i branschen som alla känner till så att de olika hantverkarna för ett köksbygge kan planera sitt arbete och jobba effektivt. Som hempulare behöver man inte tänka på sådant alls om man gör alla moment själv.
 
  • Gilla
skrotnisse71
  • Laddar…
injonil skrev:
...
När det gäller kakling av kök är det är lätt att inse att kaklingen både går snabbare och att risken för misstag blir mindre om arbetsförhållandena är bra. Utan skåpen kommer man åt betydligt bättre...
Jag är lika frågande som alla hantverkare här.
När bänkskivorna är på plats är det ju lättast att få första plattraden på rätt höjd
samt rak och jämn.

Hur gör ni annars? Sätter upp en tillfällig list på väggen för att få den första plattraden rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.