Hej! Behöver hjälp med att göra en ungefärlig bedömning av om det här verkar vara ett bra hus. Det behövs säkert mer info för att vara säker men detta är vad jag har just nu (innan visning och besiktning):

Byggnadstyp: 1-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1969
Grundläggning: Betongplatta
Grundmur: Betong
Stomme: Betong
Fasad: Tegel
Fönster: 2-glas
Bjälklag: Betong
Tak: Betongpannor
Utv.plåtarbete: Lackerad plåt
Uppvärmning: Direktverkande el och öppen spis


Jag vet inte när eventuella renoveringar är gjorda, funderar mest kring om detta är en bra konstruktion och vilka problem man ska vara uppmärksam på. Radonet är mätt i huset och ligger på ca 240. Det värdet måste man kunna få ner ytterligare väl? Tror inte några åtgärder satts in alls, så 240 är utgångsvärdet. Saknar också info om vilken typ av ventilation som finns.

Tacksam för tankar kring detta!
 
Det ser väl mkt bra ut. Stomme mm av betong är bra då slipper du mögel mm.

Uppvärmningen kan vara ide att se över och byta från direktverkande el.

Radonet är ingen fara - du ligger på gränsen som är 200bq. Antagligen kan du förbättra ventilationen i badrum, tvättstuga och kök så ligger du under 200bq.
 
Härligt! Låter bra. Jag är faktiskt lite osäker på hur uppvärmningen ser ut, enligt informationen på hemnet är det direktverkande + kamin men enligt energideklarationen som jag letat upp själv finns även luft/luftvärmepump, så det blir intressant att se hur det är i verkligheten.
 
Har du tänkt att renovera? En god vän har ett, vad det verkar, väldigt likt hus med pågående renovering. Huset är byggt för att eldas med, det sätter fart på ventilationen och torkar ut källaren. När man byter värmesystem förändras förutsättningarna för ventilation.

Är källaren isolerad utvändigt? Är dräneringen ok? Känns den fuktig? Många av dessa källare är fulla med träpanel som kan ha varit med om en och annan översvämning. Ut med allt organiskt material i källaren.

Börjar du allmänt förbättra skicket (huset blir tätare) så är tipset att få med ett nytt FTX-system också! Gör underverk för inneklimatet.
 
Vet ingenting om dränering eller isolering. Mäklaren är snål med information och jag vet inte om besiktning är gjord ens. Men det kommer vi att göra innan köp isåfall. Det jag har sett är att det i åtminstone halva källaren (soutteräng dock så alla väggar är inte under mark) sitter härlig furupanel, så det måste undersökas och ev åtgärdas. Vi har tänkt renovera, absolut! Ska ha FTX i åtanke, tack.


Hur är det med ingjutna syllar i sådana här hus, brukar det finnas och hur vet man det?
 
Kolla om du har trägolv i markplan. Du kan i så fall lukta om du känner doft i hörn etc. Om det är orginalgolv och det fortfarande doftar ok så skulle jag inte vara så orolig.

Ska du ändå riva ut golvet och lägga golvvärme kan du ta bort dem i så fall?
 
Om det är bjälklag och väggar av betong så är det ingen syll.
 
Krille09, det ligger någon plastmatta där nu som ska bort oavsett men helst vill vi slippa riva upp golvet även om golvvärme ju är trevligt. Jag ska definitivt lägga mig i hörnen och lukta :)


Huggan: woohooo, härligt, då slipper man tänka på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.