Får jag fråga: Stenhus och betonghus, är det samma sak?
 
Det finns många typer av hus som, lite slarvigt, kan benämnas stenhus - hus till exempel av gjuten betong eller i sk lättbetong t ex Y-tong. Äldre hus av riktig sten brukar också benämnas stenhus därför är det lite förvirrande. Det mest populära just nu är nog lättbetong, byggstenar som man kan lyfta och inte väger lika bygget som riktig betong.

Oavsett vad det är så är trögrörlighet en gemensam faktor, dvs värme inifrån huset passerar väggen långsamt och kylan/värmen utifrån likaså. Sålunda har man ett hus som är svalt och skönt på sommaren och varmt på vintern.

Ljudisolering är också högre med stenhus och brandsäkerhet.

Eftersom väggar ofta består av endast betong, ingen isolering, plast eller gips får man ett homogent material som har många positiva egenskaper såsom eliminering av mögel.

Det kostar lite mer med stenhus initialt.
 
Visst låter det bra?
Men när den där stenkolossen väl blivit varm nån gång i juli när man varit borta nån vecka och inte vädrat, så har man trettio grader inomhus ända till slutet av augusti. ;)
Brandsäkerheten är bättre naturligtvis, men inredningen brinner ju tyvärr lika bra. Det är i regel gaserna av den som man dör av. :/
Ljudisoleringen behöver inte vara bättre än i ett trähus - det är helt och hållet en konstruktionsfråga.
 
Nämen Kalle varför så pessismistisk.....anar en liten ånger-kalle som valde att bygga i trä.... ;)

Det kan finnas aspekter med sommaren men man har normalt bra ventilation eller rent av luftkonditionering som löser sån't.

Om huset brinner - och man överlever - behöver man i alla fall inte bygga upp det igen, stommen finns kvar.

Efter att ha vistats i ett hus byggt i y-tong kan jag bara tala ur egen erfarenhet och jag har inte sett ett trähus med motsvarande "tystnad". Fönstren släpper igenom som vanligt givetvis men tyst är det och det uppskattar jag med kids!
 
Men hörrni, ÄR det verkligen varmt i stenhus på sommaren? Vi hälsade på i ett hus på Gotland förra sommaren av sten, i värsta värmeböljan, och de som bodde där (och vi) sa hela tiden att det var så underbart med stenhus just för att det var svalt inomhus i värsta sommarhettan. Jag fattar inte... Kalle?? Inte är det varm i stenkyrkor på sommaren, inte gamla ladugårdar heller. Eller??
 
Det var inte jag som sa't.....!
 
Klimatet inomhus på sommaren är till största delen beroende på två saker: Ventilation och Ljusinsläpp.

Visst är kyrkor svala på sommaren, men det beror inte på dess supertjocka väggar av sten. Det bevisas egentligen - som Byggare Babe säger - av ladan som är en extremt lätt och tunn konstruktion. Det är snarare det knappa ljusinsläppet kombinerat med stor golvyta mot sval mark som skänker det svala klimatet. Gotlandshusen kan vara svala men jag skulle tro att det till största delen beror på deras vanligtvis pyttesmå fönsterytor.

Ett modernt nyfunkisbygge med stora glasytor på isolerad platta är knappast idealiskt ur svalkesynpunkt på sommaren, däremot är det en bra konstruktion ur energisynpunkt eftersom det antagligen är billigt att värma upp på vintern eftersom det är välisolerat och värmetrögt.
En fotnot i sammanhanget är glasytorna där man använder energiglas. Energiglas är gjorda för att släppa in värmestrålning...men inte ut. :)

Nej, jag ångrar inte att jag byggde i trä. Min timmerstomme med ekofiberisolering är med all säkerhet tyngre än en motsvarande ytongstomme - så den lär vara hyfsat värmetrög också. Vi har svalt och skönt på sommaren, men det tror jag snarare har med de fyra stora takfönstren att göra. Rätt bra med tanke på att hela sydsidan är full med fönster.

Jag tycker bara det är dags att kontra kalleanka70:s ogenerade stenhusreklam. Trä är ett mycket bra byggnadsmaterial, tro inget annat. För att travestera en tidigare post kan man väl säga att hundratusentals mellan- och nordsvenskar kan inte ha fel - bygg i trä..:)

Ett stenhus blir dyrare att bygga vilket gör att det kanske vänder sig till folk med mera stålar vilka kanske utrustar med högre standard vilket rimligtvis ger högre värdering.
kom ihåg att Ringholm´s Revenge - fastighetsskatten - slår hårdare mot stenhus i och med fler "poäng"

Men visst är det bra och snyggt med stenhus. Men knappast så OERHÖRT överlägset trä som man kanske kan tro när man läser stenhusbyggarnas hemsidor... ( och kalleanka70:s poster :) )
 
Jobbar i alla fall inte på ett stenhusföretag om du nu skulle tro det. Jag har inte för avsikt att ha 50% fönster i mitt hus, då tappar man idén med isoleringen.

Om man sen nu tittar på antalet hus som diskuteras här på forumet är de flesta i trä så jag känner mig tillsammans med några få andra i klar minoritet men det gör inget. Måste ju snacka om det jag tror på.

Tycker inte trähus är dåliga, bara att ett stenhus verkar bättre och det behöver inte kosta så vansinnigt mycket mer. Det är arbetet, som numera går snabbt med hela element, som var den dyra posten tidigare. Alla block skulle ju muras för hand, ungefär som tegel. I dag kan man montera väggarna på 1 dag mha några man+kran. Dessa element är dyrare givetvis men på det hela taget blir det billigare.

Jag skall på möte med nämnden i dag, sedan skall mitt hus ritas och därefter ta in offerter från stenleverantörerna, vilka inte är så många. SEN kan jag svara på alla detaljer kring kostnader/kvm.

Indikationer från de som byggt är att stenhus enligt ovan teknik kostar 8000/kvm oninrett och 13000/kvm fullt färdigt men det blir jag varse snart. Dessutom kommer jag köra i egen regi.

Well K12 I'll keep on debating - that's part of the fun ;)!
 
Kalle jag håller tummarna för er! ;D
 
Mmm...mycket Kalle här nu..:D

Närå k70, jag misstänker inte att du jobbar för ett stenhusföretag - jag känner igen en entusiast när jag ser en. :)
50% fönster låter mycket - jag tycker att vi har mycket fönster men det är ändå bara 20% av den totala väggytan.

Priserna på stenhus kommer nog att sjunka om några år när konkurrensen från öst kommer igång. Som det är nu tror jag att det är svårt att konkurrera med trähus om man bara ser på priset för en stomme. Gör man mycket själv så blir det naturligtvis billigare...men det gör ett trähus också.

Lycka till hos byggnadsnämnden!
 
Hemmakatten
Hej kalle anka!
Måste bara fråga. Hur har det gått med nämnden?

Är ny på sidan (säljer vårt hus i april o letar tomt för att bygga mindre hus) o vi har nu ett stenhus och vi vill bygga ett nytt stenhus, arkitektritat och gärna i betong i kombination med natursten och/eller träpartier.

Vilka hemsidor/tillverkare/arkitekter kan du rekommendera eller har stött på i branschen? Oerhört intressant att läsa om ditt husbygge. Kan i gengäld rekommendera hantverkare, processer o "bra-att-tänka-saker" eftersom vi ägnat 2-3 år att helrenovera vårt hus på utsidan. Jag var själv byggledare....

Det blev faktiskt väldigt bra, --- och inga problem överhuvudtaget.
Lycka till
Hemmakatten
 
Hej Hemmakatten!

Status på vårt bygge ser du på hemsidan och där finns även lite länkar!

Den sida som har mest stenhus är finsk http://www.jamera.fi om du klickar på länkarna så ser du olika förslag till stenhus med finsk arkitektur som jag tycker är snygg. De bygger på HH Celcons system. Som jag ser det finns två konkurrande produkter, Celcon och Ytong, http://www.hhcelcon.se/html/default.htm resp http://www.ytong.se/.

Ytong har konkat främst beroende på Celcons prispress men det körs under konkursförvaltning så det går att köpa deras produkter. Sök annars på Celcon/Ytong på byggahus.se eller ordet stenhus så finner du mer information.

Arkitekten som jag anlitar heter HBK AB i Norrköping, dock finns ett otal på sajten http://www.arkitekt.nu, där får man söka rätt beroende på vad man bygger.

Du kan också köpa en bok billigt här på sajten som heter Arkitektritat hus - den guidar dig rätt och har en bra kostnadsplanering likaså.

En annan hemsida med bra bilder är: http://hem.bredband.net/marhof/ .

Också följande sidor med stenhus/inspiration:

http://www.orement.se/
http://www.sdhc.se/

hör av dig om du behöver mer!
 
Du glömde berätta hur det gick på nämnden...;)
 
???? Men varför valdi ni trots allt Trivsel med puts? Det blev säkert snyggt men det låter som du tyckte ni sumpa 200 papp?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.