Ja, klart jag hellre vill det! Får se om min uppmuntran o övertalning räcker till att få grabbarna att hålla med bara.. ;)
Borde finnas fler som bygger vedeldat här på forumet, så man kan sno deras skisser.

Har du sett någon trevlig variant med kaminen i mitten, så man sitter runt?
 
hmm.. fanns nån länk från sidan jag skickade förut till nån finsk sida med lite designtips också.. har jag för mig i allafall. men en bastu bör inte vara utformad så man sitter och stirrar rakt på varandra. L form är bättre. Finns så många olika sätt att bygga på. tips är att göra nån sorts 3d-skiss av allt innan. Lätt att ändra i. Svårare när man väl byggt. :)
 
Jag ska utforska sidan mer.. o be brorsan rita, han har nåt Cadprogram han grejar i.
Men du har nog rätt, man ska sitta på rad, det hör till.
Finns mycket att fundera över.

Måste få huset byggt innan det blir bastu,.. 8)
 
bo i bastun kanske.. :)
 
nä går inte jag är klaustrofob :-/
vill ha luftigt :D
 
MatildaSofia skrev:
nä går inte jag är klaustrofob  :-/
vill ha luftigt  :D
8) Lätt fixat: stora fönster + syrgas. ;D
 
Fler bilder uppe..
 
Ser mer o mer ut som dina 3D-bilder...
Se så, i väg o jobba nu.. sitt inte vid datorn o häng.

;)
 
:) Nästa vecka så då ska det jobbas. Blir förhoppningsvis premiär för bastun då. ;D
 
Finnar gillar inte att bada i en svensk bastu. Det beror inte på att där är för varmt eller kallt, eller för torrt eller för fuktigt. Det beror helt enkelt på att luften blir för dålig där inne, man får inte nog med syre och man måste ut för att andas. Det beror huvudsakligen på att varm luft är tunnare och innehåller mindre syre, samtidigt som pulsen stiger och syrebehovet ökar. Det är osökt nu intressant att jämföra vilka rekommendationer som ges av Tylö (svensk) och de flesta finska leverantörer av bastuaggregat. Enligt Tylö ska luften tas in under aggregatet och släppas ut diagonalt vid taket. I Finland skall luften tas in ovanför aggregatet - eller traditionellt - under aggregatet och släppas ut diagonalt under laven på samma höjd eller något högre. Anledningen är att man får en jämnare temperaturgradient mellan golv och tak, något som Tylö förkastar - det skall vara svalt vid golvet. Själv tycker jag att en bastu med finsk ventilation är mycket behagligare att att bada i. Men - för att den finska ventilation skall fungera bra krävs en bastufläkt vid utsläppet. En förklaring till den bättre luften i bastun? Någon som kan utveckla detta ytterligare?
 
:D Tack för info. Bra att veta.
 
Nu får Ni allt ta o skriva lite mer på denna tråd, tycker det har stannat upp, inte bra! >:(
Måste finnas fler finnar på forumet..

No, kirjoittakaa!
 
Jag är inte finne men svärmor kommer från Finland! Duger det? ::) ::)

Ett litet tips: Jag dumpade gråstenen i bastuugnen på landet och laddade med ca 50 kg täljsten. Det blev världens skillnad i värme- och ångavgivning, och nu funkar det perfekt att bada även på vintern vid -20 grader. Oisolerat bastuhus.
 
Hej! Håller själv på att planera för ett bygge i sommar och har väl kommit fram till några ideer genom åren.
Bygg inte för litet - dels blir en större bastu skönare klimatmässigt (väldigt hög effekt i de vedeldade aggregaten) och så behöver man ett rymligt avslappningsrum mellan varven. Fönster ut och mellan rummen ger volymkänsla.
Viktigast av allt är ventilationen. Själv bygger jag enl. de finska metoden med utluften till omkl.rummet strax under övre laven diagonalt från aggregatet sedan uppåt en bit utanför för att skapa drag. Inluften vid kaminen men lägre och självklart luft spalt under dörren. Jag kommer även att ha en ventil i golvet vid kaminen som hålls öppen vid eldning för att undvika undertryck som suger in kall luft i hela huset. När stenmagasinet är varmt stängs den och så bastar man på stenarna med luftcirkulation inom huset. Denna lucka kan konstrueras så att den också fungerar som avlopp vid städning om man planerar in golvlutning därefter. Självklart behövs också en ventil ut i friska luften när bastun skall torka mellan varven ( vid taket).
Vad gäller design så tycker jag att det är trevligt med L och U-formation hos lavarna för det goda samtalets och de goda skrattens skull. Det är också bra att kunna ligga ner- precis som hos psykologen så kommer man lättare på hur det egentligen är om man ligger ner :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.