Om ni har intresse att bygga med sten/betong fasad,så ta kontakt med Stefan Eriksson Bygg i Borås,han säljer och stomreser Hedareds Betong väggar.

Vi har anlitat honom till platta samt stomresning och det har funkat kanon...

Vill ni ha telefonnummer och bilder så skicka ett meddelande...
 
Danno skrev:
Hej Kalle Anka!
Har varit inne på eran sajt gluttat och vi verkar onekligen ligga i samma fas. Kul! Har ni bestämt er för stenhus? Vi har en sån fruktansvärd beslutångest. Så mycket ångest att jag inte förmår mig att uppdatera hemsidan.  ;)
Usch då ångest är inte bra. Vi har möte med byggnadsnämnden nästa vecka. Huset ligger på "landet" och de vill inte ha stenhus med puts där...?! Rött hus med vita knutar är jag inte intresserad av. Så vi får se vilken kompromiss det blir. Annars känns valet ganska givet, dessutom blir det ett hus som inte alla andra har. Värdet kommer öka och jag tror inte man blir besviken. Köper man sk hela väggelement blir det inte så arbetsintesivt. Detta har HH Celcon i sitt sortiment men även Y-tong. Nu är Y-tong i konkurs så de skall man passa sig lite för även om de levererar. När folk velar brukar jag citera Steve Jobs (Apple) när han frågade fd Pepsi chefen John Sculley om han ville bli VD för Apple - han lär ha sagt " skall du sälja sockervatten resten av ditt liv eller vill du förändra världen". Detta var 1984 och Macen stod för en revolution. I liknelsen är givetvis Macen Stenhus och trä't Pepsi! Tror inte ni kommer bli besvikna men det gäller att ändra sina gängse byggtankar då tekniken är lite annorlunda.
 
Rodge68 skrev:
Jo jag bor i Karlstad!
Jag är inne på att låta en konstruktör rita huset och sedan själv låta olika byggare få uppföra huset.

Här finns vad jag vet ett företag som bygger i lättbetong på totalentreprenad men det blir inget billigt hus de inte.

Vidare har jag frågat de på Örement och de bygger bara i södra sverige och några andra som jag har pratat med svarar samma sak eller verkar mindre seriösa.
Så kommer jag göra - och jag tror inte det krävs någon universitetsexamen för att mura block eller resa väggelement så det bör de flesta byggföretag klara av.
 
KalleAnka70, har du fått någon uppfattning om prisläget när du bygger själv jämfört med om du skulle bygga med en husfirma?
 
Jag kan inte se hur det skulle blir dyrare men jag kan inte ge dig ett exakt svar då jag inte gått ut med anbud än. Jag har fått en dålig erfarenhet av upphandling via husleverantör därför vill jag köra eget. Dessutom blir det som jag vill ha det.

Antag dock att husföretaget skall ha 8-10% marginal på allt som de säljer till dig på en affär på 2 MSEK är det 200 000 som man kan ha roligare för. Det lägger jag på arkitekt, högre standard etc. Jag har dessutom tiden just nu att sköta upphandlingen själv och har en bra relation med arkitekten.

Jag har fått priser från en stenhusleverantör som anger 12-13'/kvm nyckelfärdigt med stenhus dvs 200 kvm = 2,4-2,6 MSEK.
 
Om man skall slippa undan 8-10% får man nog vara så god att bygga allt själv. Vilken hjälp man än anlitar måste dom ju käna pengar på det dom gör.

 
Lite mer än ett trähus kostar det nog.... men som sagt är det billigare i längden, typ du behöver inte måla (underhålla) mm. Sedan säger dom att innomhusklimatet är bättre, varmt på vintern svalt på sommaren + lite lägre uppvärmningskostnad. Sedan är det ju snyggt oxå :)
 
DragonLady skrev:
....Sedan är det ju snyggt oxå  :)
Precis.....och det argumentet är inte fy skam!
 
Hej!
Sådana här ljudisolerande plattor som ibland sitter i taket i t ex korridorer i skolor - "cementinsluten sågspån" (jag tror att det finns en tillverkare som heter tepro) går det att bygga hus med. De har många av "stenhusens" fördelar - t ex att det andas och är värmetrögt, det är också ett billigt material och det har ett uvärde nästan lika som ett mineralullsisolerat hus. En nackdel är dock att det inte går att ha två våningar. Detta är nytt i Sverige men tydligen har man byggt hus av detta material i Österrike sedan tjugotalet ...
MVH Fiddeli
 
Kalle anka...
Måste bara fråga. Vårt 1 planshus som vi snart ska börja på har en byggyta på ca 220 kvadrat(boyta ca 150) och kommer hamna på ca 2,2 med tomt (200.000 kr )och vi ska ha grunden gjuten, alla väggar resta inkl innerväggar och taket på plats. Resten gör vi själva.
Är det ett rimligt pris?( allt med el, putsbruk, kakel och klinker o övriga golv e medräknat i kalkylen och badrumsinredningar, toastolar, blandare och även lite tillval som kamin från Contura, vitvaror i Alu tec färg, massivt björk kök, tvättstugeinredning från Ballingslöv med tvättmaskin o torktumlare, bubbelbad osv är inräknat i kalkylen.)
 
Hoffsan skrev:
Kalle anka...
Måste bara fråga. Vårt 1 planshus som vi snart ska börja på  har en byggyta på ca 220 kvadrat(boyta ca 150) och kommer hamna på ca 2,2 med tomt (200.000 kr )och vi ska ha grunden gjuten, alla väggar resta inkl innerväggar och taket på plats. Resten gör vi själva.
Är det ett rimligt pris?( allt med el, putsbruk, kakel och klinker o övriga golv e medräknat i kalkylen och badrumsinredningar, toastolar, blandare och även lite tillval som kamin från Contura, vitvaror i Alu tec färg, massivt björk kök, tvättstugeinredning från Ballingslöv med tvättmaskin o torktumlare, bubbelbad osv är inräknat i kalkylen.)
Ja det tycker jag verkar mycket rimligt, i synnerhet när du räknar upp alla detaljer som badrum etc. Vad är resten 220-150 = 70 kvm? Garage?
 
fiddeli skrev:
Hej!
Sådana här ljudisolerande plattor som ibland sitter i taket i t ex korridorer i skolor - "cementinsluten sågspån" (jag tror att det finns en tillverkare som heter tepro) går det att bygga hus med. De har många av "stenhusens" fördelar - t ex att det andas och är värmetrögt, det är också ett billigt material och det har ett uvärde nästan lika som ett mineralullsisolerat hus. En nackdel är dock att det inte går att ha två våningar. Detta är nytt i Sverige men tydligen har man byggt hus av detta material i Österrike sedan tjugotalet ...
MVH Fiddeli
Hej Fiddeli, vi har kollat på det materialet och har varit i kontakt med dem. Det verkar onekligen vara bra energivärde med detta material (Träulit). Det fiffiga är att du behöver ingen isolering utan Träuliten är själva isoleringen. Man bygger 40 cm tjocka block och armerar på utsida ock kör puts. Anledningen till att vi inte vågar slå till är att inte så många har byggt det här i Sverige och då känns det lite för osäkert. Hur står sig materialet om 5, 10 år?? Det är jättesvårt att hitta någon information om materialet. Har du funderat på Traäulit eller??
 
kalleanka70 skrev:
Ja det tycker jag verkar mycket rimligt, i synnerhet när du räknar upp alla detaljer som badrum etc. Vad är resten 220-150 = 70 kvm? Garage?
Garaget blir på 35 kvadrat. Det e väl ytterväggarna och innerväggarna som tar på boytan. Jag e inte så hemma på det där men det står att byggytan e på 220 på ritningarna.
 
Jag har en ytlig bekant från skolan som skrivit/forskat? om materialet, sedan har han byggt både sitt eget och, tror jag, även andras hus. Om du varit i kontakt med tepro har du säkert fått hans namn ... jag tror- fast jag är inte säker- att det var han som berättade att det var använt sedan länge i Österrike.
Jag har alltid tyckt att det verkar vara ett fantastiskt material, men jag bor numera i träsverige
(vilket fantastiskt kulturarv vi har - och hur det har förnyats!, det finns ju trähus från 1700tal och i funkishus som alla ändå bär på denna svenska träkänsla - lukt?) och vi kommer nog att anpassa huset till detta. Även om jag är sugen för att det är ett bra material - jag tycker att mineralull+plastfolie är en känslig konstruktion. MVH Fiddeli
 
Tittade på Tepro's hemsida, men det var inte många bilder på villor. Såg lite "barack"-liknande ut, lite som gamla backelit-plattor... Man skulle gärna vilja se fler exempel på exteriörer!

Fiddeli, du kanske har någon hemsida/byggbilder från din bekant??

Är det prisvärt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.