Jag bor i ett lantligt villaområde som har en massa olika tomtstorlekar (~1000-4000kvm) och hustyper. Då det är ett gammalt sommarstugeområde finns det inte 2 hus som är likadana. Här finns allt från stugor på 50kvm till lyxiga villor runt 200kvm. Nu har man för något år sedan insett att detta utvecklas till en ett villaområde för permanentboende och har dragit ut kommunalt VA och spikat en detaljplan.
Denna detaljplan säger att huvudbyggnaden får vara 190kvm och total area på komplementbyggnader (max 2 st) får vara 60kvm.
Vi har en tomt på 3000kvm. Byggarean för huvudbyggnaden är ca 160kvm och vi har en kombinerad gäststuga/tvättstuga/förråd på ca 42kvm.

Nu är det såhär att jag vill bygga ett rejält garage. Med rejält menar jag minst 60kvm. Men enligt detaljplanen har jag två icke-alternativ att välja mellan:
1. Bygg ut huvudbyggnaden med ett garage på 30kvm
2. Bygg ett fristående garage på 28kvm

Jag frågar mig vad jag ska med en så stor tomt till om jag inte får bebygga den med mer än ca 6%?!

Vilka är mina möjligheter att få som jag vill? Jag anser att de snålt tilltagna byggytorna i detaljplanen är ogrundade. Det finns inga speciella omständigheter specificerade i planen som motiverar varför man satt upp dessa regler. Jag ser heller inga icke specificerade omständigheter som stödjer den.

Eller är det så att det enda sättet jag kan utmana kommunen på är att dra igång ett maffigt svartbygge?
 
Att "utmana" med ett svartbygge tror jag är dels lönlöst, dels extremt dyrt. Du kommer att få riva och dessutom så får du betala typ 200 000 i böter.

Det jag tror att du kanske skulel kunna lyckas med är att få en ny det. plan för just din tomt. Kallas ofta för frimärksplan. De fall jag känner till så har det oftast handlat om att man vill göra ganska små avvikelser från en mycket gammal plan. Så det stämmer inte riktigt på ditt fall.

Argumentet skulle kunna vara att du har en ovanligt stor tomt (om du är relativt ensam om så stor tomt i området?).

De fall jag känner till så har förfarandet kostat ca 100 000 och tagit typ ett år. Ett problem är att man får ingen garanti när arbetet påbörjas att den nya planen blir som man vill, Ett fall jag känner till så betalade en villaägare 100 000 för en ny plan som skulle tillåta en avstyckning från tomten, det fattades typ 10kvm, för att tillåta en avstyckning. Han fick en plan som tillät avstyckning, men bara om han rev sitt bef. hus, och båda tomterna skulle bebyggas med 3 vånings flerfamiljshus. Han blev populär bland villagrannarna....
 
Man kanske skulle be moderatorn ändra rubriken.
 
Har detaljplanen vunnit laga kraft?
I så fall tror jag du är sent ute. Du borde ha protesterat tidigare.
 
Hempularen, tack för svaret. Det där med att utmana med ett svartbygge var inte riktigt seriöst menat....Inte när det rör sig om de pengarna iaf :confused:

De flesta tomterna tror jag ligger runt 2000kvm, men tomter i min storlek är också vanliga. Kan man inte på något sätt åberopa sunt förnuft? Om jag skulle samla in medgivanden från grannar, skulle det vara till min hjälp att få kommunen att acceptera ett stort avsteg från detaljplanen?

Stefan Bengtsson: Om du inte gillar ordet "anal" ber jag om ursäkt. Jag syftar inte på kroppsöppningen, utan på ett låneord från det stora landet i väst: http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentiveness
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Har du talat med någon tjänsteman på kommunen i frågan? Om man ser till den totala tillåtna byggytan så är kanske inte ditt avsteg att räkna som stort och då kan det ibland gå bra att få igenom avsteg från detaljplanen. Speciellt om du kan ha något förslag på byggnadsplacering som inte påverkar grannar eller på annat sätt avviker från placering från väg/gräns osv...

Vår detaljplan hann inte ens bli 2 år innan det fanns mindre avsteg från den på några tomter i området. Och vi har tomtstorlekar på 600-800m2. Så det är inte omöjligt.
 
Fast varför skulle man få bygga större hus bara för att tomten är större? Det är väl det detaljplanen vill begränsa, i och med att man angett en maxarea istället för en andel av tomtytan.
Endera dagen är det någon som vill stycka den där tomten på 3000 kvm i två. Det som kanske funkar visuellt med en stor huvudbyggnad och några komplementbyggnader på en stor tomt, kan ju bli hur fel som helst på en mindre tomt.
 
wolv skrev:
Stefan Bengtsson: Om du inte gillar ordet "anal" ber jag om ursäkt. Jag syftar inte på kroppsöppningen, utan på ett låneord från det stora landet i väst: [länk]
Jag har inget emot ordet alls, jag trodde det var en felskrivning/autocorrect. Jag visste inte att det går att använda ordet på det sätt som du gör.

Så nu har jag lärt mig nåt idag igen! :D
 
  • Gilla
wolv
  • Laddar…
Det skall vara "omöjligt" att få igenom en stor avvikelse mot detaljplanen. Det är lite av vitsen med en detaljplan. Den garanterar att man får bygga i området om man håller sig inom planen, och den garanterar att du som bygger en villa i ett villområde, inte får ett Aluminium smältverk som granne.
 
Gör en fastighetsdelning och bygg garaget på den avstyckade tomten...
 
harry73
Hur är det med attefalshus och friggebod?
detbborde väm vara hus borde väl vara hus på 190 kvm + 60 kvm komplementbyggnader + 15 kvm friggebodd + 50 kvm attefalshus. Kan man inte göra något mdd det?
 
Attefallshus är 25 kvm, inte 50...
 
Vad är minsta tillåtna fastighetsstorlek i detaljplanen?

Sen skulle jag säga att generellt så är 60 kvm bya för komplementbyggnader inte snålt tilltaget. Det är snarare i det övre spannet av vad detaljplaner "brukar" tillåta när det gäller byggrätt för komplementbyggnader i villaområden.

Att du redan har en komplementbyggnad om 42 kvm uppfört på fastigheten är så att säga inte detaljplanens "fel".

Förutom de alternativ du själv har radat upp finns ju även

- Plocka bort gäststugan (ersätt med Attefallshus om 25 kvm och Friggebod om 15 kvm?) och bygg ett 60 kvm garage.
 
Redigerat:
Stycka av och bebygg.

Helt idiotiskt endel regler. Grannen får man inte man själv.
Lite som att de styr vad man ska ha för fasad. Jag hade satt hårt mot hårt. Får jag inte bygga vad jag vill (inom rimliga gränser) så hade jag tagit mitt pick och pack och flyttat dit man är välkommen.
 
Jag förstår syftet med en detaljplan. Det är en viss skillnad på ett aluminumsmältverk och ett dubbelgarage, men jag förstår poängen, absolut. Grejjen är den att när vi köpte huset så utgick jag ifrån att det inte var ett detaljplanerat område. För att bespara någon besserwisser besväret - det var naturligtvis otroligt nonchalant och klantigt av mig att inte kolla upp det innan vi hostade upp degen. :x
Området är nämligen ett myller och ingenting är liksom ordnat. Det känns som ett sådant typiskt hej-och-hå område som aldrig brukar vara detaljplanerade. Håller heller inte med om att kommunen är "generös" när de tillåter mig att bebygga blott 6% av tomtytan.
Jag inser att jag antingen får riva gäststugan eller gilla läget och eventuella bygga ett löjligt litet attefallsgarage.

Om man skulle göra en avstyckning som aedwall föreslår, skulle jag då bli tvingad att ansluta VA till den tomten också, med dess fasta kostnader och allt det innebär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.