Jag är intresserad av att köpa ett hus (år 1909) som är finns i Hallstavik.

Säljarna köpte huset Feb -14 och det är deras besikningsprotokoll som jag laddar upp.

Säljarna har än idag inte åtgärdat något av de problem som står i protokollet (förutom värmpumpsinstallationen).

Hur illa är detta egentligen? Hur mycket kan det kosta att åtgärda alla problemen ordentligt så jag kan bo där med barnen, och sälja den vidare i bra skick om ca 10 år?

Bör jag göra en ny besiktning innan mitt köp? Mäklaren säger att de kommer välja den som inte vill ha överlåtelsebesiktning. Kan det ha hänt så mycket mer nytt fram tills idag?

Mvh
 
AVSTÅ är mitt grundtips, i synnerhet om du inte får en besiktningsklausul i köpekontraktet!!!

OM du fortsatt vill buda så ska det vara lågt pris. Om du inte är händig och kan göra jobb själv så är den ekonomiska risken för stor..... men det beror ju på vilken risk du vill ta och hur stor plånbok du har. ;)
 
Jag vann budet på 705 000:- Men jag skrev inte på, skulle fundera om jag verkligen ville skriva på utan besiktnings klausul.

Men igår såg jag på nätet att förra ägarna fick huset för 460 000:- (Feb -14 som sagt), så jag tänkte pruta ner den minst 200!

Ang reparationer osv: Jag är själv inte händig. Om jag skulle behöva anlita firmor som tar hand om möglet, röten med hjälp av sanering, bygga ny klimatvind, sänka marknivån, och göra en dränering. Hur mycket skulle det ungefär kunna gå på efter rot-avdrag tro?

Jag kan tänka mig lägga ner max 300 papp för hela huset.
 
Redigerat:
Det ser ju spontant ut som att du behöver dränera, installera ventilation och åtgärda värmesystemet för att få huset OK. Dina 300.000 räcker i bästa fall till det. Därifrån är det dock långt till "bra skick om 10 år"! Du har elen kvar, mögel och allmänt underhåll/renoveringar.

Säljarens besiktning kanske du kan få köpa (och därmed ta del av besiktningsmannens försäkringar). Men detta är ett typ-exempel på hus där du ska göra en egen besiktning! Med alla de varningsklockor som finns bör du även göra en fördjupad besiktning på elen.

Säljaren gör en fantastisk affär om han säljer utan besiktning. Du åsidosätter hela din undersökningsplikt vilket gör det omöjligt att ställa krav på säljaren för fel, synliga såväl som dolda.
 
Tack för era svar! Jag tänkte skippa detta köp. Mod kan låsa tråden!
 
O
klokt val att hoppa av köpet... framförallt När du inte får besiktiga huset själv. Då ska man inte köpa det... så enkelt är det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.