Hej!

har börjat spika upp lite eldosor i mina regelväggar (45x45 som jag använt för att räta upp väggar invändigt i ett timmerhus)

på vissa ställen är det bara ca 20 cm mellan reglarna när cc60 inte har stämt så bra... frågan är hur fäster man eldosan mellan dessa reglar?
 
Regelfäste.
 
Eller så fäster man dosan i en kortling som man sedan spikar fast mellan reglarna.
 
mycket man inte har koll på när man är nybörjare=)

kollade upp regelfäste och det ser ju ut som en bra grej, men det när det kosta 39:- på clas ohlsson per styck så vart det inte lika roligt längre... när dosorna kostar 9:-
dessa fästen borde ju kosta typ 2-3:- kan jag tycka.

kanske finns någon annan stans till bättre pris för en privatperson?

det blir ju billigare att sätta in en helt ny regel på annat ställe tom.

(jaa ja ser över vad allt kostar på mitt bygge)


att sätta en kortling med dosan på lät som en bra ide, och sedan får man borra så exakt att röret/slangen passar rätt in i dosan då? man kanske tom. ska borra först och montera kortnlingen med dosan på sedan?
 
Hålen genom reglarna borrar du några dm från dosan och kottlingen (med dosan monterad) skåskruvar du fast på en stående regel, Är det för uttag vid golvet fäster du kottlingen i golvregeln och den stående regeln.
 
hmm nu är jag inte riktigt med... ska kortlingen vara lodrät eller vägrät?

bifogar en liten skiss... alt 1 eller alt 2? vilket är att föredra?
DOC201014-20102014102940-page-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör det som är lättast för dig....:rolleyes: Båda fungerar.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det beror på hur det passar, men oftast blir det lodrätt eller så kan man fästa den bakåt om man sätter nått mellan dosan och i ditt fall timmerväggen. Det finns mååååånga sätt och alla som fungerar är bra.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
okay, skönt att höra.... tänkte att nu får ja regla om. för att få eldosan där jag vill... men det är bara att försöka få dit dem där de passar alltså :) blir nog en del lustiga lösningar känner jag...

var inne på att montera med gängstång och muttrar.... men vilken tid det skulle tagit :D
 
Och har man en mycket krokig vägg som man ska regla ut kan man använda KARMSKRUV för att fästa reglarna då blir det lätt att justera in regelverket i rätt "läge".
 
väggen är mycket krokig:)

men jag har skruvat ihop ett helt regelverk som jag skruvar fast 3-7 cm från timmerväggen,
skruvat i tak och golv.
sedan tar jag 45mm isolering på rulle mellan regelverk och timmer
och vanlig 45mm skivisolering i regelverket.
sedan på med plast + osb + gips

men bra tips där med karmskruven!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.