cecar33 skrev:
Men vems är felet då? Jag har inte använt Paypal på säkerligen 1 år så mitt konto har hackats hos Paypal det finns/fanns ingen annan väg, men det är sådant dom aldrig erkänner om det inte blir för stort så att dom inte kan gömma det. Tömningen av kontot gjordes under en helg för då har man ingen möjlighet att komma i kontakt med PP vilket ger bedragaren ett försprång. Så det där med säker betalning vi PP är inte säkrare en att betala på något annat vis. Till TS förstår inte varför du skulle lita på någon du inte känner eller ens har träffat, eller lever du med uppfattningen att bedragare är otrevliga typer och alla andra är snälla ja då är du ett lätt offer, det ligger i en bedragares spel att verka vänlig och trovärdig för då gör man bedömningen precis så som du tydligen gör. Jag litar på dig, och så blir man råblåst.
Tyvärr är det så att det läcker lösenord både här och var på Internet. Jag jobbar med IT säkerhet och känner till hur otroligt sårbara vi är, både privatpersoner och företag...
I de flesta fall så läcker utgifter från mindre system och sen finns det organiserade ligor som sitter och testar att logga på olika kända tjänster, som t.ex. PayPal.
Kommer de in så lägger de ditt konto på en lista som de sedan säljer på en svart marknad. Det går att köpa mer eller mindre verifierade listor, de verifierade kostar naturligtvis mer.
Det är därför många webbsajter numer skickar ut information om att ditt konto använts från ett oväntat ställe när man reser t.ex.
Dock är dessa listor också oftast geografiska så de använder en svensk IP adress för att testa logga in så du inte får något sådant mail.
Det är därför otroligt viktigt att använda olika lösenord på olika sajter, speciellt sajter som har sparat dina uppgifter om betalningar...
Därför är det också bra att använda olika e-post adresser på olika konton.

Vems "fel" det är, ja det beror väl på vilken sida staketet man sitter men dels ditt för att du hade för svagt lösenord och inte valde att använda 2-faktors inloggning, dels kanske PayPal som inte har rutiner för att upptäcka "ovanliga" transaktioner på ditt PayPal konto...

PayPal är väldigt noga med säkerheten men eftersom det är en sajt som skyfflar pengar är de också ett tacksamt mål för olika typer av bedrägerier och då blir de ju extra utsatta.
 
cecar33 skrev:
Till TS förstår inte varför du skulle lita på någon du inte känner eller ens har träffat, eller lever du med uppfattningen att bedragare är otrevliga typer och alla andra är snälla ja då är du ett lätt offer, det ligger i en bedragares spel att verka vänlig och trovärdig för då gör man bedömningen precis så som du tydligen gör. Jag litar på dig, och så blir man råblåst.
Jag har mina anledningar att lita på personen, som sagt, det handlar om samlarsaker inom ett ganska smalt område och köparen är välkänd och pålitlig inom detta område.
Men du får gärna skratta åt mig och säga "vad var det jag sa" om jag skulle bli blåst.
Nu handlade ju inte trådstarten om jag ska lita på köparen eller inte (jag är fullt medveten om hur blåsningar på internet går till), utan om hur Paypal fungerar då jag är helt novis inom detta område.
 
I
Jag har hittills haft nytta av PayPal 2 gånger då säljaren inte levererat varan, ev blir det snart även en tredje gång. Visserligen är jag köpare men ser inte att det skulle vara sämre för säljare.
Det gäller nog att noggrant dokumentera. Men även om man gör så kan man bli blåst. Vem mer än säljaren vet vad som finns i paketet, om jag köper en I-pad får jag kanske en skärbräda. Frågade en gång på posten om de ville bevittna när jag öppnade ett misshandlat paket men de ville inte ha något som helst att göra med paketets innehåll och skick.
Så då står ord mot ord, man måste helt enkelt lita på folk eller avstå göra affärer på internet eller postorder.
Innan jag handlar på Ebay brukar jag kolla omdömet och hur länge de varit verksamma. Det kan så klart vara svårt om det är speciella prylar som inte så många köper/säljer.
Möjligen skulle du kunna kolla upp så att adressen stämmer, annars vet jag inget, blir väl att gå på magkänslan.
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten
Nu blir jag ju orolig. Har ett Paypalkonto som inte använts på nåt år men nu i höst har jag använt det två ggr. När jag gör ett köp så drar PAypal pengarna från mitt bankkort. Finns det nån inställning som gör att jag aktivt själv måste överföra pengarna till Paypal innan köp?
 
Ja, du kan föra över pengar från banken.
 
Hemmakatten
Okej, låter bra. Men kan jag stoppa den automatiska dragningen från mitt bankkort som sker varje gång jag köper något?
 
Ja, bara radera kortet från ditt konto.
 
Hemmakatten
Tack för hjälpen. :)
 
I
Hemmakatten skrev:
Okej, låter bra. Men kan jag stoppa den automatiska dragningen från mitt bankkort som sker varje gång jag köper något?
Jag använder ett E-kort, skapar ett nytt med rätt antal pengar på varje gång jag ska betala. Glöm bara inte uppdatera på PayPal varje gång annars fungerar det inte.
Det känns tryggt, finns liksom inga pengar att sno när man har betalt.
 
C
Eller sätt in pengar via en banköverföring till PayPal. Funkar kanon för mig.
Vill även passa på att varna för att PayPal tillämpar ett ganska väl dolt valutaväxlingspåslag på 2,5%. Vilket kan vara bra eller dåligt beroende på vilken betalningsmetod man jämför med.
 
anders07 skrev:
Ja, bara radera kortet från ditt konto.
Tack för varningarna Anders07 och andra!

Jag har nu avslutat mitt konto.
Minns faktiskt inte varför (för vilket köp) jag skaffade det.
 
En ny fråga :rolleyes:
Bör man radera kort- och kontoinformation tills nästa gång man ska använda sitt Paypal?
 
Jag tycker det förtar hela fördelen med Paypal -- nämligen att man smidigt kan handla utan att tramsa runt med Verified by Visa eller SecureCode...
 
Sätt ett bra lösenord på paypalkontot som du BARA har där och ingen annanstans så finns det ingen anledning att hålla på och trixa.

Och klicka inte på phishinglänkar förstås.
 
Ja, och så länka inte PayPal automatiskt till t.ex eBay...
Se också upp med prenumerationer i t.ex spel på mobilen, lagringstjänster, etc.
Jag går hellre in på PayPal och godkänner en gång i månaden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.