Vi står precis i start linjen och ska bygga ut 70kvd fyra sovrum och 1 toalett på vårt gamla hus som är 71 kvd tegelhus med självdrag och en fläkt i badrummet som startar när det blir för mycket fukt.

Byggaren prata om något ventilations system som man satte på vinden och drog ner i varje rum (både nya och gamla delen)

Vad kan sånt här system ungefär kosta? 10-50-100 tusen?

Jag driver huset nu med pellets ca 10-12 tusen om året i värme kostnad. om det har något med saken att göra?

tips är välkommet.
 
FTX system var det nog som menades. Kostnad beror på men skal du leja bort hela jobbet är det nog mellan 50 och hundra. Ett FTX agreggat har en värmeväxlare som sparar energi jämfört med självdrag.
 
Så hete det nog. Vad menar du med värmeväxlare? Att du drar in kallluft via självdrag? Och den andra behåller värmen?
 
Både från och tilluft passerar FTX aggregatet. I aggregatet sitter en värmeväxlare som värmer tilluften, som kommer utifrån, med värme från frånluften som tas från rummen (badrum, tvättstuga, ev kök).

För att detta skall fungera måste man dra rör för tilluften också alltså inge vägg eller fönsterventiler används.
FTX-hus1.png
 
Kanon och tack. Detta är enda alternativet eller? Va hårdare krav nu för tiden tydligen. Självdrag va inte godkänt.

Vi hade absolut inte räknat med denna kostnaden hade inte tänkt alls på ventilations. Om man drar alla rör själv på vinden och borrar ner sen kommer en firma och ansluter och installerar det. Hur pass mycket skillnad skulle det göra?
 
Det verkar ju rätt rimligt. Jag har möjlighet att en firma köper ut allt så betalar jag bara inköps pris. Men då måste jag veta precis vad jag ska ha. Tips på någon pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.