har beställt ett antal fönster + 1 helglasad altandörr
det är 3 glas PVC, och till ett bra pris.

vi pratade lite om dörren skulle ha säkerhetsglas eller inte när jag beställde, och det skulle kosta ca 1000:- extra med säkerhetsglas så jag bestämde mig för att ta det eftersom det finns sådana krav vad jag vet.

i lördags kom de och monterade dessa fönster och altandörren. ser kanonbra ut tycker jag själv:)

i söndags kom en bekant och kollade på fönstren, han säger att det endast är 2 glas i dörren.
och när jag kikar så ser jag ju att man endast ser 1 "metallkasett" i dörren, jämfört med 2 i fönstren.

i fönstren kan man även se en text där det står, om jag minns rätt 4/12/4/12/4 U=0,7
detta betyder enligt min bekant ett glas på 4 mm, luft 12 mm glas nr 2 4mm luft 12mm samt glas nr 3 4mm, det låter helt rimligt.

i dörren kan jag inte hitta något liknande, det står secure bara, och nån mer text på polska

frågan är alltså om jag fått en 2glasdörr fast jag beställt 3glas?

eller är det som så att när jag valde att ta säkerhetsglas så vart det helt plötsligt 2 glas automatiskt eftersom det inte finns säkerhetsglas i 3-glas, hade jag vetat det så hade jag ju isåfall inte tagit säkerhetsglas utan hellre 3 glas för bättre u-värde, en dörr är ju faktiskt rätt stor... 160*210

någon som har koll på läget?
 
tänd en tändsticka och håll nära dörren, räkna hur många lågor du ser i glaset så ser du hur många glas du har :)
 
Det finns säkerhetsglas i 3-glas. Hör med säljaren vad du fått, och vad dom säger om anledningen (om du fått 2-glas).
 
vill ju ha lite mer "på bena" innan jag kollar med säljaren så man inte blir lurad eller vad man ska säga...

hur funkar säkerhetsglas? han förklarade att det är 2 hoplimmade rutor, låter som typ laminerat bilglas tycker jag...
så då borde det väl vara den innersta rutan som är av sådan sort tycker jag...
 
Det beror ju på vilken sida man vill ha säkerheten. Man kan ha laminerat (eller härdat) antingen invändigt eller utvändigt. Eller båda.
 
okej okej, vad är härdat glas? hur fungerar det?

enligt boverket krävs det väl säkerhetsglas på insidan antar jag, så att inte barn eller djur kraschar rutan inifrån
 
Härdat gör dels glaset starkare, så att det inte går sönder lika lätt. Men framför allt, om det går sönder så blir det bara småflisor som det inte går att skada sig allvarligt på.

Framrutor på bilar brukar vara laminerade, sidorutorna härdade. Jag hoppas nu att du vet hur bilrutor ser ut när de går sönder. Om inte, gå inte ut och testa... :)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
aaha okej, det är liknande som bilar alltså.

lejde tjejen till att testa med en ljuslåga, bild 2 ser ut som 2 glas för mig?


bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är först köksfönstret med 3-glas

sedan kommer dörren som ser ut att vara 2-glas tycker jag?
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ser ut som 2-glas. Fråga säljaren om orsaken, det kan ju finnas skäl för att inte använda 3-glas i dörren. Men om säljaren inte kan komma med vettiga argument för 2-glas så tycker jag du ska reklamera. Förutsatt att det inte framgått tidigare att du betalat för och kommer att få 2-glas.
 
ska fråga!

har med 3glas i offertunderlaget, eller ja iaf benämningen 4/12/4/12/4 U=0,7

men det är utan säkerhetsglas... sedan vart ett tillägg på 1000:- för säkerhetsglaset så jag tog det... men inget nytt offertunderlag... så jag tycker ju att jag borde fått ett 3-glas med säkerhetsglas...

åsså har jag ju fått ett jäkligt bra pris av säljaren så han tjänar inget på fönstrena, endast monteringen tar han betalt för... så att reklamera är ju inte särskilt roligt =(
 
Oftast menar de härdat glas när de pratar om "säkerhetsglas". Laminerat glas är dyrare och används oftast som "fallsäkerhet" istället eftersom det inte går sönder lika lätt.

Står det 3-glas i offerten ska du naturligtvis ha det. Dock kan 2-glas vara i princip lika bra med U-värde med gas (och bättre än 3-glas om man gillar att se ut på morgonen då man slipper kondens).
 
han pratade om att det var 2 rutor som var hoplimmade, borde vara laminerat då?
han är från polen så svenskan är lite knackig...

står ju inte U-värde någonstans i kassetten heller vad jag kan se... får kolla en gång till ikväll...

hmm det här med kondens i 3glas har ju nätts och stötts... ska ju inte vara några problem vad jag förstått, men återstår väl att se
 
Är det två ihoplimmade glas är det laminerat.

Kondens får du på 3-glas, även på 2-glas när det är stora temp.variationer och fuktigt. Det är betydligt mindre kondens på 2-glas än på 3-glas men det beror också på isolerförmågan. Ju bättre isolering mot kylan desto mer kondens så det är ju egentligen bra om det blir kondens... :)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Hmm har pratat med han.. Och det ska stå 331/12/331 vilket ska vara 4 rutor totalt limmade 2 och 2.. Och det står det på kasetten
Det stämmer säkert, 331 står nog för 3mm glas 1mm lim/film och 3mm glas igen. Han säger att det ska vara bättre u-värde än de andra jag köpt men det framgår ingenstans..

Och det låter ju jäkligt konstigt om man tänker efter, hur kan 1 lager luft isolera bättre än 2?

Vidare säger han att det inte har gått haft 3 glas då det isf blivit för tungt på så stora dörrar om det skulle varit säkerhetsglas..
Men har man fått veta alternativen innan jag beställt har jag självklart tagit 3 glas med bättre uvärde än säkerhetsglas!!
 
Det är inte säkert att u-värde är så mycket sämre. Det är oftast Argon i 2-glas som sänker u-värde.
En dörr med karm har rätt risigt u-värde i konstruktionen så jag tror inte att glaset påverkar om det är Argon i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.